ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 فروردين 1395     |     کد : 101373

بدعهدی آمریکا

با وجود این‌که با اعلام روز اجرای توافق هسته‌ای وین، عملا انتظار می‌رفت تا کشورهای موسوم به 1+5 بویژه آمریکا به تعهدات خود در قبال اجرای برجام عمل کنند، اما پس از نزدیک سه ماه، همچنان واشنگتن برای عمل به تعهدات خود که روی کاغذ آنها را پذیرفته، بهانه‌تراشی می‌کند.


 
با وجود این‌که با اعلام روز اجرای توافق هسته‌ای وین، عملا انتظار می‌رفت تا کشورهای موسوم به 1+5 بویژه آمریکا به تعهدات خود در قبال اجرای برجام عمل کنند، اما پس از نزدیک سه ماه، همچنان واشنگتن برای عمل به تعهدات خود که روی کاغذ آنها را پذیرفته، بهانه‌تراشی می‌کند.

به گزارش جام‌جم، تازه‌ترین بهانه آمریکایی‌ها برای سرپیچی از تعهد لغو تحریم‌ها علیه ایران، رزمایش موشکی کشورمان است. بهانه‌ای که با وجود ادعاهای واشنگتن و سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای درباره تضاد آن با قطعنامه 2231، حتی نتوانست اعضای شورای امنیت سازمان ملل را راضی به واکنش کند و تاکنون دو جلسه این شورا در این رابطه بدون نتیجه پایان یافته است.

اذعان آمانو به اجرای برجام از سوی ایران

اما در شرایطی طرف غربی تلاش می‌کند تا به بهانه موضوع موشکی از زیر بار اجرای تعهدات هسته‌ای فرار کند که روز گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر اعلام کرد ایران تعهدات خود را فراتر از توافق‌نامه رسمی با آژانس اجرا کرده و اکنون ایران زیر نظر قوی‌ترین نظام بازرسی هسته‌ای در جهان است. یوکیا آمانو بعد از نشست سران و نمایندگان 1+5 با حضور فدریکاموگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای در تائید اقدامات ایران اعلام کرده کشورمان، نه تنها موافقت‌نامه پادمان با آژانس بلکه پروتکل الحاقی را به صورت شفاف و حتی فراتر از تعهدات خود تحت توافق‌نامه رسمی خود با آژانس اجرا کرده است.

سخنان مدیرکل آژانس در شرایطی بیان شده که رئیس جمهور آمریکا پس از نشست هسته‌ای در واشنگتن که با حضور سران کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای، بجز ایران و روسیه برگزار شده بود، در اظهاراتی مجدد بر طبل خصومت علیه ایران کوبیده و از اقدامات تحریک‌آمیز ایران سخن گفته و با استدلال‌های غیرمنطقی بر انجام ندادن تعهدات دولت خود در توافق‌نامه برجام ایستادگی کرده است. این اظهارات، خود گواه بر درستی بیانات رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال جدید است که فرمودند: توافق یکطرفه معنایی ندارد... هرگونه توافق با آمریکا به معنای ناگزیر بودن ایران به انجام تعهدات و بدعهدی و خدعه و تقلب آمریکا در انجام تعهدات این کشور است که درتوافق هسته‌ای نیز دیدیم آمریکایی‌ها به آنچه وعده داده بودند، عمل نکردند.

ایران نیازی به استفاده از دلار ندارد!

سوء‌استفاده آمریکا از مباحث موشکی، کار را به آنجا کشانده که رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری بامداد دیروز، اعلام کند که ایران برای پایبندی به روح توافق هسته‌‌ای باید آنچه را به گفته وی «اقدامات تحریک‌آمیز» است، متوقف کند. همزمان مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس هم در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره با گره زدن موضوع برجام با مسائل منطقه‌ای، مدعی شده،ما منتظریم که شاهد تغییر در روش ایران باشیم. انعقاد توافق هسته‌ای با ایران، دیدگاه ما نسبت به این کشور را تغییر نداده است. ما از ایران می‌خواهیم که روابط صلح‌آمیز و سازنده در پیش بگیرد تا حس تردیدآمیز کشورهای منطقه در خصوص مقاصد ایران را تغییر دهد.

واضح‌ترین اظهارنظر درباره توقف اجرای تعهدات آمریکا در قبال برجام، دیروز از سوی باراک اوباما، در کنفرانسی خبری حاشیه نشست امنیت هسته‌ای واشنگتن بیان شد. آنجا که وی در واکنش به گزارش‌های پیشین مبنی بر احتمال اعطای دسترسی محدود به ایران برای استفاده از دلار در مبادلات خارجی، ایران را به استفاده از سایر ارزها به جای دلار دعوت کرد. وی در این نشست گفت: تا وقتی که ایران به تعهدات خودش عمل کند، ما فکر می‌کنیم برای جامعه بین‌الملل هم مهم است که تعهدات خودش را عملی کند. بخشی از چالشی که آنها با آن مواجه اند این است که شرکت‌ها خیلی وقت است در آنجا تجارت نکرده‌اند و در نتیجه لازم است که خودشان را با دورنماهای پابرجا ماندن این توافق، وفق دهند. ما برای حل برخی نگرانی‌هایی که ایران ابراز کرده با آنها همکاری خواهیم کرد. رئیس دولت آمریکا گفت: ضروری نیست که ما رویکردی مبنی بر استفاده آنها (ایرانی‌ها) از مبادلات معادل دلاری اتخاذ کنیم. آنها می‌توانند از طریق موسسات مالی اروپایی هم کارشان را پیش ببرند، اما برای شروع به جریان افتادن معاملات، لازم است به طور ادامه‌دار به شرکت‌های تجاری توضیحات لازم ارائه شود.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: روح توافق، مستلزم این است که ایران به جامعه جهانی و شرکت‌ها سیگنال‌هایی بفرستد مبنی بر این‌که به انجام طیفی از موارد تحریک‌آمیز که شرکت‌ها را هراسان می‌کند، اقدام نخواهد کرد. ا

وباما در حالی‌که اشاره‌ای به بی‌ارتباط بودن برجام با برنامه موشکی کشورمان نکرد گفت: وقتی آنها موشک بالیستیک با شعارهایی برای نابودی اسرائیل شلیک می‌کنند، این شرکت‌ها را مشوش می‌کند. برخی خطرهای ژئوپولتیک وجود دارد که وقتی آنها (شرکت‌ها) می‌بینند این اتفاق دارد می‌افتد، تشدید می‌شود. اگر ایران به ارسال موشک به حزب‌الله ادامه بدهد، این کار، شرکت‌ها را مضطرب می‌کند.

اظهارات باراک اوباما درباره بی‌نیازی ایران به استفاده از دلار در تبادلات خارجی درحالی بیان شده که پیش از این یک مقام آمریکایی گفته بود: کاخ سفید ممکن است مجوز دسترسی محدود ایران به دلار در مبادلات خارجی را ظرف چند روز آینده صادر کند.

لاریجانی: همواره باید آمریکایی‌ها را رصد کرد

در واکنش به اظهارات اوباما، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 تاکید کرد که هدف اصلی برداشتن تحریم ها، سنگی بودکه جلوی پای ملت انداخته شده بود. باید دقت داشت همان کشورهایی که این سنگ را انداختند، ممکن است از راه دیگری وارد شوند و تحریم‌های دیگری وضع کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، لاریجانی در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان مجلس شورای اسلامی که دیروز برگزار شد، با بیان این‌که آمریکایی‌ها باید همواره رصد شوند، یاد آور شد: این روزها راجع به مسائل موشکی هم مسائلی را مطرح کرده و ادعا داشته اند که این موضوع باید در شورای امنیت مطرح شود. معلوم است که در این زمینه سوء نیتی وجود دارد، زیرا همان زمان که بحث قطعنامه‌ها مطرح بود، این موضوع مطرح شد که موشک‌های بالستیکی که ایران می‌سازد، شامل تحریم‌ها باشد یا نباشد. وی با بیان این‌که ایران زیر بار چنین حرف‌هایی نرفت و اعلام کرد اگر طراحی موشک برای مساله هسته‌ای باشد، ایران از آن پرهیز می‌کند، گفت: وقتی گفتیم سلاح مخرب هسته‌ای نمی‌سازیم، نمی‌سازیم؛ حالا یا بمب باشد یا سرموشک.

وی با اشاره به اظهارات جدید در زمینه فعالیت موشکی ایران تصریح کرد: این مساله جدید نشان می‌دهد که آنها یا تازه از خواب بیدار شده‌اند یا به دنبال بهانه‌گیری هستند.

لاریجانی با بیان این‌که ایران بر این مساله تاکید داشته و در قطعنامه نیز درج شده است که طراحی موشک برای سلاح هسته‌ای نباشد، گفت: موشک‌هایی که ایران در حال آزمایش آنهاست، طراحی‌اش برای سلاح هسته‌ای نیست، لذا این ماجراجویی هیچ مبنای حقوقی ندارد و جنجال‌آفرینی تبلیغاتی است.

ایران تغییر رفتار نمی‌دهد

اســـماعیــل کوثری، نماینده تهران هم در واکنش به فشارهای تازه غرب علیه ایران، با اشاره به این‌که اظهارات و مواضع رئیس‌جمهور آمریکا برای ایران ملاک نیست، به جام‌جم گفت: تعهد مربوط به کشور در توافق‌نامه برجام صورت گرفته و دو طرف باید به اجرای مفاد آن پایبند باشند.

نماینده تهران افزود: همان‌طور که ایران به تعهدات خود در توافق برجام پایبند است، غرب نیز باید به صورت عملی نشان دهد که به تعهدات خود پایبند است.

وی با بیان این‌که فریب ملت‌ها، شیوه غرب برای رسیدن به اهداف است، خاطرنشان کرد: فریبکاری تا حدی است که ما هنوز توسط بانک‌ها و دادگاه‌های آمریکایی پس از توافق برجام در محدودیت هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: در توافق میان ایران و غرب تاکید شده کلاهکی برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشود که ایران به این امر پایبند است، اما غرب با بدعهدی، افزایش توان نظامی کشور را با مسائل موشکی گره زده و آن را به شورای امنیت کشانده است. نماینده تهران اضافه کرد: ما حرکت آمریکا را برای تعیین تکلیف در زمینه فعالیت‌های موشکی یا موارد نظامی قبول نداریم و آن را خارج از تعهدات برجام می‌دانیم. وی با بیان این‌که اجرای برجام 2 یا 3 را قبول نداریم تاکید کرد: ما از مواضع خود کوتاه نخواهیم آمد و با گسترش صنعت موشکی، تغییر رفتار در سیاست کشور را دنبال نمی‌کنیم.

آمریکا به دنبال بهانه‌های جدید

محمدحسن آصفری، نماینده اراک و دیگرعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که آمریکا بعد از انقلاب با شیوه‌های مختلف درصدد مقابله با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: گسترش سطح روابط ایران با دیگر کشورها پس از توافق هسته‌ای موجبات ناراحتی آمریکایی‌ها را فراهم کرده و بر این اساس به دنبال سنگ‌اندازی در این مسیر هستند.

وی با اشاره به بهانه‌تراشی واشنگتن علیه ایران در دوره پسابرجام، افزود: رهبر معظم انقلاب بارها هشدار داده‌اند که بعد از حل مساله هسته‌ای، آمریکایی‌ها به دنبال بهانه تراشی‌های جدید هستند. بنابراین امروز کسانی که دلسوز نظامند، باید بدانند که آمریکا از دشمنی خود با ایران دست بر نمی‌داردو اگر بخواهیم از مواضع خود در بخش موشکی کوتاه بیاییم، فردا درباره موضوعات دیگر بهانه‌جویی می‌کنند. آصفری ادامه داد: باید بدون توجه به زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها در جهت پیشبرد توسعه علمی، اقتصادی و دفاعی کشور گام برداریم و با قدرتمند شدن، اجازه دخالت بیگانگان را در امور کشور ندهیم.


نوشته شده در   يکشنبه 15 فروردين 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode