ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 6 مهر 1389     |     کد : 9833

به کودکان شکلات جايزه ندهيد

امروزه اكثريت والدين نسبت به تحصيل فرزندان خود حساسيت زيادي نشان مي‌دهند...

امروزه اكثريت والدين نسبت به تحصيل فرزندان خود حساسيت زيادي نشان مي‌دهند و برخي از آنها با فراهم كردن امكانات بيشتر تحصيلي اعم از خريد انواع كتاب، گرفتن معلم خصوصي و دادن پول توجيبي بيش از حد نياز به دانش‌آموز ، تصور مي‌كنند شرايط ارتقاي تحصيلي را براي فرزند خود مهيا ساخته‌اند، اما هرچند كه داشتن امكانات در امر تحصيل بي‌تاثير نيست، ولي كافي هم نيست.
نكته قابل توجه آن است كه والدين بيش از هر چيز بايد نسبت به تغذيه فرزندان خود در اين دوران حساس باشند.
متاسفانه برخي از كودكان در سنين مدرسه از خوردن مواد غذايي كه براي بدن آنها بسيار لازم و ضروري است، امتناع مي‌كنند و در عوض تمايل زيادي به مصرف مواد غذايي فاقد ارزش و پركالري نظير چيپس، پفك، نوشابه و انواع ساندويچ‌هاي سوسيس و كالباس دارند.
هرچند هم كه والدين آنها را در مصرف اين قبيل خوراكي‌ها كنترل كنند، متاسفانه در فصل مدارس به دور از نظر والدين از طريق بوفه مدارس يا به هنگام خروج از مدرسه اقدام به خريد و مصرف اين نوع خوراكي‌ها مي‌كنند.

چه بايد كرد؟
اگر كودك شما تازه به كلاس اول مي‌رود چند نوع از خوراكي‌هاي مناسب را به او معرفي كنيد و ترجيحا خودتان آنها را آماده كرده و در كيف او بگذاريد.
آبميوه‌هاي طبيعي، كيك‌‌هاي خانگي، نان و پنير و گردو و ساندويچ كوكو سبزي همگي خوراكي‌هاي مناسبي در زنگ تفريح براي كودك شماست، ضمنا تنوع غذايي فراموش نشود چرا كه كودك از يكنواخت بودن مواد غذايي خيلي زود خسته شده و نسبت به مصرف آن بي‌ميل مي‌شود.
‌ بسياري از كودكان تحت‌تاثير دوستان خود در مدرسه غذايي را كه از منزل آورده‌اند كنار مي‌گذارند و با پول توجيبي خود از بوفه خريد مي‌كنند.
در حقيقت بيشتر بچه‌ها ترجيح مي‌دهند اصلا از خانه غذايي نياورند و همه ميان‌وعده‌هاي خود را از طريق خوراكي‌هاي بوفه تامين كنند. از اين‌رو، بايد پول توجيبي فرزندتان را كنترل كنيد.
‌ در برخي مواقع والدين به دليل عدم وقت كافي به محض رسيدن كودك به خانه تا آماده شدن ناهار تنقلاتي را به منظور سير شدن موقتي به او مي‌‌دهند، در اين صورت تمايل كودك به مصرف ناهار كم خواهد شد.
‌ امتناع والدين از خوردن برخي ازغذاها موجب مي‌شود كه كودكان نيز اين غذاها را هر چند كه داراي ارزش غذايي بالايي باشند نخورند ، بنابراين توصيه مي‌شود والدين مواد غذايي مناسب را انتخاب كرده تا الگوي غذايي مناسبي براي كودكان خود باشند.
‌ از دادن شكلات، آب نبات،‌ پفك و... به عنوان جايزه به كودكان خود خودداري كنيد و بيشتر آنها را به مصرف تنقلات مفيد نظير: نخودچي، كشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجك، ميوه‌هاي خشك و انواع برگه‌ها تشويق كنيد.

فاخره بهبهاني
جام جم


نوشته شده در   سه شنبه 6 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode