ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 30 شهريور 1389     |     کد : 9605

خطر استنشاق گرد و غبار

سيگار كشيدن، تهديدي جدي‌ براي ريه افراد مبتلا به بيماري مزمن انسداد ريوي (COPD) است و جاي تعجبي هم ندارد...

 سيگار كشيدن، تهديدي جدي‌ براي ريه افراد مبتلا به بيماري مزمن انسداد ريوي (COPD) است و جاي تعجبي هم ندارد، چون دود توتون و تنباكو شامل بيش از 4 هزار ماده شيميايي است. آلودگي هوا در خارج از خانه نيز عامل خطرناك ديگري براي اين افراد است.
اما اين عوامل تنها خطراتي نيستند كه اين بيماران را تهديد مي‌كنند. بايد بدانيم گرد و غبارهاي داخل خانه، دود، ميكروب‌ها و ساير مواد محرك، علائم اين بيماري را حادتر مي‌سازند؛ علائمي مانند خس‌خس سينه، تنگي نفس و سرفه. اين خطرات به خصوص براي افرادي همراه با اين بيماري‌ كه آلرژي هم دارند، بيشتر و جدي‌تر است.
ممكن است شما از شنيدن آنچه در خانه‌ها وجود دارد و باعث مي‌شود كه اين مشكلات پديد آيند تعجب كنيد. در اينجا به برخي از عوامل دردسرساز در خانه اشاره مي‌كنيم.
ـ كانال‌هاي هوا كه سرشار از گرد و غبار است. سيستم‌هاي گرمايش و سرمايش بسياري از خانه‌ها مي‌توانند گرد و خاك و ساير مواد محرك را در داخل خانه پخش كنند. تميز كردن اين كانال‌ها به صورت دوره‌اي و منظم، كمك مي‌كند تا مشكلات كمتر شوند.
ـ فرش‌هايي كه گرد و خاك را جمع مي‌كنند. فرش و موكت‌ها عاملي ديگر براي پخش گرد و غبار و آلودگي‌ها هستند. هر زمان كه شما روي فرش يا موكت راه مي‌رويد، ابري از گرد و غبار ايجاد مي‌شود كه گاهي مي‌توانيد آن را ببينيد و پاره‌اي اوقات هم قادر به ديدن آن نيستيد. فرش‌هاي بزرگ ممكن است بيش از قاليچه‌ها مشكل‌ساز شوند. چون بزرگ‌تر هستند، محرك‌هاي زيادي را در خود جاي مي‌دهند و سخت‌تر نيز تميز مي‌شوند. براي افرادي كه اين مشكل را دارند بهترين راه، استفاده از كفپوش‌هاي چوبي ساده در خانه است كه گرد و غبار كمتري را به خود جذب مي‌كنند.
ـ محصولات پاك‌كننده كه از خود بخار متصاعد مي‌كنند. پاك‌كننده‌هاي خانگي بخصوص مواردي كه حاوي آمونياك يا مواد سفيدكننده هستند، مي‌توانند بسيار محرك و اذيت‌كننده باشند. هر پاك‌كننده‌اي كه بخار توليد كند مي‌تواند مشكل‌ساز شود. متخصصان توصيه مي‌كنند بهتر است از انواعي از اين محصولات كه كمتر محرك هستند استفاده شود. يا از مواد ساده قديمي مانند آب و صابون استفاده كنيد. فراموش نكنيد اتاقي كه در حال تميز شدن است بايد تهويه مناسبي هم داشته باشد. بعلاوه فردي كه دچار اين بيماري است، بهتر است تا پايان نظافت از محل دور باشد.

webmd.com ‌
‌ مترجم: نيلوفر اسعدي بيگي


نوشته شده در   سه شنبه 30 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode