ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 اسفند 1402     |     کد : 203189

تشخیص ۹۹.۲ درصدی کمبود خواب با آزمایش خون

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، خلبانان، رانندگان کامیون و کارگران شیفتی احتمالا همگی کمبود خواب را تجربه کرده‌اند که بر عملکرد، ایمنی و کیفیت زندگی آنها تاثیر منفی می‌گذارد.

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، خلبانان، رانندگان کامیون و کارگران شیفتی احتمالا همگی کمبود خواب را تجربه کرده‌اند که بر عملکرد، ایمنی و کیفیت زندگی آنها تاثیر منفی می‌گذارد. اکنون محققان آزمایش خونی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به دقت تشخیص دهد که آیا فردی به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر بیدار بوده است یا خیر.

به گزارش ایسنا، کم خوابی می‌تواند خطر وقوع تصادفات جاده‌ای را افزایش دهد که احتمال آسیب جدی یا مرگ را برای فرد و دیگران به همراه دارد. همچنین با بروز بیماری‌های مختلف مرتبط است.

به نقل از نیواطلس، کمبود خواب در جامعه مدرن ما در نتیجه تقاضاهای رقابتی برای کار، مطالعه و مسئولیت‌های خانوادگی و فعالیت‌های تفریحی رایج است.

در حالی که ابزارهایی برای اندازه‌گیری پاسخ مردمک چشم، بسته‌شدن آهسته چشم و چرت زدن ناگهانی برای اندازه‌گیری کمبود خواب ساخته شده‌اند، نتایج آنها تحت تاثیر عوامل دیگر مانند سطح نور و اپی‌نفرین یا آدرنالین قرار می‌گیرد. اکنون، محققان دانشگاه موناش مطالعه‌ای را برای ایجاد یک آزمایش خون انجام داده‌اند که به‌دقت تشخیص می‌دهد آیا فردی به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر نخوابیده است یا خیر.

کلر اندرسون (Clare Anderson)، نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: این یک کشف واقعا هیجان‌انگیز برای دانشمندان علوم خواب است و می‌تواند در مدیریت آینده سلامت و ایمنی مربوط به خواب ناکافی متحول کننده باشد. در حالی که به تحقیقات بیشتری نیاز است، این اولین گام امیدوارکننده است.

با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشینی، محققان مجموعه‌ای از متابولیت‌ها را شناسایی کردند. متابولیت‌ها ماده‌هایی هستند که هنگام تجزیه غذا، داروها، مواد شیمیایی یا بافت‌های خود بدن ایجاد می‌شوند که محرومیت از خواب را در طول ۴۰ ساعت بیداری پیش‌بینی می‌کنند. هنگامی که آنها این نشانگر زیستی را آزمایش کردند، دریافتند که می‌توانند افرادی را که به مدت ۲۴ ساعت بیدار بوده‌اند با دقت ۹۹.۲ درصد در مقایسه با نمونه‌ای که به خوبی استراحت کرده بودند، شناسایی کنند. هنگامی که گروه شاهد برای مقایسه استفاده نشد، دقت آزمون به ۸۹.۱ درصد کاهش یافت که هنوز هم درصد بالایی است.

محققان امیدوارند که آزمایش آنها به آزمایش‌های آینده کمک کند که بتواند رانندگان کم‌خواب را به سادگی، با سرعت و دقت شناسایی کند یا در محیط‌های کاری حیاتی از نظر ایمنی استفاده شود.

شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد خواب کمتر از پنج ساعت با رانندگی ناایمن مرتبط است.

کیتی ژپه (Katy Jeppe)، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: گام‌های بعدی آزمایش آن در محیطی کمتر کنترل‌شده و شاید در شرایط پزشکی قانونی است، به‌ویژه اگر قرار باشد به عنوان مدرکی برای تصادف‌هایی که رانندگان به خواب می‌روند، استفاده شود. با توجه به نیاز به خون، این آزمایش در کنار جاده محدودتر است، اما تحقیقات آینده می‌تواند بررسی کند که آیا متابولیت‌های ما و بنابراین نشانگر زیستی در بزاق یا تنفس مشهود هستند یا خیر.

در حال حاضر، این آزمایش تشخیص می‌دهد که آیا فردی ۲۴ ساعت یا بیشتر بیدار بوده است یا خیر، اما محققان می‌گویند که می‌تواند بیداری را تا ۱۸ ساعت تشخیص دهد.

در نهایت، محققان آزمایش جدید خود را به طور بالقوه متحول ‌کننده می‌دانند.

این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.


برچسب ها
نوشته شده در   چهارشنبه 23 اسفند 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode