ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 25 شهريور 1389     |     کد : 9451

شانس درمان ناباروري افزايش يافت

روشي جديد براي افزايش شانس نتيجه درمان ناباروري از سوي محمد ‌حسين نصر اصفهاني عضو هيئت علمي پژوهشگاه رويان ارائه شد...

 روشي جديد براي افزايش شانس نتيجه درمان ناباروري از سوي محمد ‌حسين نصر اصفهاني عضو هيئت علمي پژوهشگاه رويان ارائه شد.
به گزارش فارس، محمدحسين نصر اصفهاني مسئول پژوهشكده بيوتكنولوژي رويان در اصفهان در خصوص طرح تحقيقاتي خود در جمع خبرنگاران گفت: روش IVF و روش ميكرو اينجكشن روش‌هاي معمول درمان ناباروري هستند كه امروزه مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
وي ادامه داد: در روش IVF تخمك از خانم گرفته مي‌شود و اين تخمك در محيط آزمايشگاه در مجاورت اسپرم قرار مي‌گيرد و در محيط آزمايشگاه لقاح و باروري انجام مي‌شود كه در سال 1978 ميلادي نخستين نوزاد به اين روش در دانشگاه كمبريج متولد شد.
نصر اصفهاني افزود: بعد از ابداع اين روش اميد درمان ناباروري شدت گرفت اما اين روش در زوج‌هايي كه مشكل ناباروي مردانه است، عمل نمي‌كند و براي حل اين مشكل از روش اينجكشن استفاده مي‌كنند كه نخستين نوزاد به روش ميكرو اينجكشن (تزريق درون سيتوپلاسمي اسپرم) در سال 1993 ميلادي به دنيا آمد.
وي توضيح داد: در اين روش يك اسپرم توسط سوزن‌هاي بسيار نازك به قطر 4 ميكرو متر (يك بيستم قطر مو) به داخل تخمك تزريق مي‌شود و در اين روش قسمت اعظم لقاح توسط متخصص جنين‌شناسي در آزمايشگاه انجام مي‌شود.
عضو هيئت علمي پژوهشگاه رويان افزود: به طور طبيعي حدود 200 اسپرم از ميليون‌ها اسپرم توليد شده، به تخمك مي‌رسند تا باروري سالم‌تر باشد و نوزاد بهتر و سالم‌تري متولد شود، با اين حال درصد ناهنجاري‌ در باروري حدود 3 در هزار است.
وي افزود: در روش ميكرو اينجكشن در زير ميكروسكوپ يك اسپرم را تنها بر اساس ريخت‌شناسي و شكل ظاهري و متحرك بودن آن كه نشان زنده بودنش است، انتخاب مي‌كنند و به داخل تخمك تزريق مي‌كنند، اما اين روش نشان نمي‌دهد كه آيا اين اسپرم بهترين بوده يا خير.
نصر اصفهاني اضافه كرد: به همين دليل محققان همواره نگران سلامت نوزادي بودند كه از اين روش به دنيا مي‌آيند و همچنين براي افزايش شانس باروري همواره محققان جهان به دنبال روشي براي انتخاب بهترين شاخص‌هاي تشخيص اسپرم هستند.
وي با اشاره به تحقيق خود كه در آن روشي جديد را براي انتخاب اسپرم در تلقيح داخل سيتوپلاسمي اسپرم ارائه كرده است، گفت: حدود 10 سال روي اين پروژه كار كردم و سعي كردم تا بتوانم ساختار ژنتيكي اسپرم را ورد آزمايش قرار دهم تا بتوانم ذات اسپرم خوب و بد را تشخيص دهم.
عضو هيئت علمي پژوهشگاه رويان افزود: در بسياري از روش‌ها براي تشخيص ذات اسپرم نياز است كه اسپرم ثابت باشد و اگر اين اتفاق بيفتد ديگر اسپرم قابل استفاده نخواهد بود.
وي با اشاره به اين‌كه در اين تحقيق ار ماركرهاي سطحي اسپرم استفاده كردم تا بتوانم اسپرم خوب از بد را تشخيص دهم، گفت: يكي از ماركرهاي سطحي اسپرم شارژ الكتريكي موجود در آن است. اسپرم‌هاي سالم بار الكتريكي منفي بيشتري دارند و به همين علت با ايجاد شارژ الكتريكي مثبت روي سطح لوله آزمايشگاه، اسپرم‌هاي منفي به جدار لوله مي‌چسبد و آن‌هايي كه خوب نيستند نيز دور ريخته مي شوند.
نصر اصفهاني افزود: پس از انجام آزمايش‌هاي متوالي ثابت كرديم كه اين اسپرم‌هاي جدا شده از كيفيت و سلامت بيشتري برخوردارند و استفاده از اين روش 15 درصد نسبت به روش‌هيا معمول شانس باروري را افزايش مي‌دهد و هزينه را نيز به مراتب كاهش مي‌دهد.


نوشته شده در   پنجشنبه 25 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode