ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 شهريور 1389     |     کد : 9322

وزوز اضطراب در‌ گوش شما

انگار يكي دم گوشم زنگ مي‌زنه، هر شب با صداي صوت قطاري كه در گوشم كشيده مي‌شود، چشمانم رنگ خواب را به خود نمي‌بينند...

 انگار يكي دم گوشم زنگ مي‌زنه، هر شب با صداي صوت قطاري كه در گوشم كشيده مي‌شود، چشمانم رنگ خواب را به خود نمي‌بينند و... اينها همه از علايم يك بيماري به نام وزوز گوش است كه شيوع نسبتا زيادي دارد و بسياري را درگير خود مي‌كند.
دكتر عليرضا محبي، جراح و متخصص گوش، حلق، بيني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران در اين باره مي‌گويد: وقتي صدايي در داخل گوش بدون محرك خاصي ايجاد مي‌شود و توسط بيماران به شيوه‌هاي بخصوصي همچون صداي پرندگان، در، انواع و اقسام اشياء و... بيان مي‌شود، بيمار به وزوز گوش مبتلا شده است.
اين پزشك متخصص وزوز را به 2 دسته بزرگ طبقه‌بندي مي‌كند كه در گروه اول فقط خود بيمار است كه متوجه صدا مي‌شود و بخش اعظم بيماران را تشكيل مي‌دهد و در گروه دوم علاوه بر بيمار، شخص معاينه‌كننده يا فرد ديگري نيز متوجه صدا مي‌شود كه جمعيت كمي از بيماران در اين گروه قرار مي‌گيرند.همچنين برخي از متخصصان وزوز را به گروه وزوزهاي ضربان‌دار (نبض‌دار)‌ و وزوزهاي غيرنبض‌دار تقسيم مي‌كنند.
دكتر محبي با بيان اين مطلب مي‌افزايد: در وزوزهاي ضربان‌دار، معمولا صدايي را كه بيمار مي‌شنود همگام با صداي ضربان قلب يا نبض است و بيمار هنگام افزايش حركات بدني، با افزايش وزوز مواجه مي‌شود كه در اين دسته از وزوزها علل ناهنجاري‌ها يا مشكلات عروقي شامل تومورهاي عروقي، ضايعات عروقي، تصلب شرايين و... است و مشكلات عضلاني به صورت انقباض غيرارادي برخي عضلات ديده مي‌شود كه در برخي از عضلات گوش مياني يا حلق ايجاد صدا مي‌كند و وزوز توسط شخص ديگر نيز شنيده مي‌شود.به گفته اين عضو هيات علمي دانشگاه دسته اصلي وزوز گوش ضربان‌دار نيست و به صورت انواع و اقسام صداها شنيده مي‌شود كه گاهي با كاهش شنوايي نيز همراه است و شيوع آن با بالا رفتن سن، افزايش مي‌يابد كه يك سري علل را همچون تومورهاي مغزي و برخي از بيماري‌هاي گوش داخلي (مينر)‌ را تشكيل مي‌دهد.
گفتني است اگر وزوز يك طرفه باشد از لحاظ ارزيابي خطرناك است ولي در اكثر وزوزها علل مشخصي وجود ندارد و بسياري آن را به آلودگي صوتي يا برخي از مواد و داروهاي سمي گوش داخلي (مثل برخي از مواد تزريقي همانند جنتامايسين)‌ ربط مي‌دهند.
بنابراين وظيفه پزشك اين است كه پس از مشاهده بيمار وي را معاينه كامل و تست شنوايي كند ولي علت اين پديده هنوز شناخته شده نيست و هيچ درمان دارويي و جراحي به صورت كامل در اين عارضه موثر نيست.

اقدامات درماني
دكتر محبي با اشاره به اين‌كه وزوزهاي گوش در افراد، مختلف و غير يكسان است اظهار مي‌كند: در حل معضل وزوز گوش علاوه بر حل مساله «جسمي» بايد فرد به لحاظ «روحي» درمان شود و اختلالات اضطراب، ‌افسردگي و استرس وي كاهش يابد چرا كه تمامي اين عوامل مي‌توانند وزوز گوش را تشديد كنند.
اين جراح و متخصص يادآور مي‌شود: مي‌توان با «تغيير سبك زندگي» وزوز گوش را بهبود بخشيد مثلا ورزش موجب كاهش استرس و اضطراب و در نتيجه كاهش وزوز مي‌شود يا بيماراني كه شب،‌ به هنگام سكوت دچار اين عارضه مي‌شوند نيز مي‌توانند از موزيك‌هاي ملايم استفاده كنند.

يك توصيه
دكتر محبي در پايان مي‌افزايد: زياده‌روي در برخي از آنتي‌بيوتيك‌ها همچون جنــتامايسين و آسپيرين مي‌تواند باعث ايجاد وزوز گوش شود به همين دليل بهتر است شخص‌علاوه بر جلوگيري از در معرض سر و صدا قرار گرفتن، از مصرف بالاي اين داروها خودداري كند.


نوشته شده در   يکشنبه 21 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode