ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 18 شهريور 1389     |     کد : 9260

چگونه در هواي آلوده ورزش كنيم؟

امروزه آلودگي هوا تبديل به يكي از مشكلات جدي مردم شده كه بخصوص در شهرهاي بزرگ خود را بيشتر نشان مي‌دهد. در كنار اين مورد، عدم تحرك و فعاليت مردم نيز خود مشكلي ديگر به حساب مي‌آيد...

 امروزه آلودگي هوا تبديل به يكي از مشكلات جدي مردم شده كه بخصوص در شهرهاي بزرگ خود را بيشتر نشان مي‌دهد. در كنار اين مورد، عدم تحرك و فعاليت مردم نيز خود مشكلي ديگر به حساب مي‌آيد.
حال در اين شرايط، بايد ورزش و فعاليت را بيشتر كرد يا از ترس آلودگي هوا آن را كنار گذاشت؟ با توجه به آلودگي هوا شايد اين سوال براي شما هم پيش آمده باشد. شايد خيلي از ما شنيده باشيم كه دوچرخه‌سواري يا دويدن در خيابان‌هاي شلوغ و آلوده براي سلامت ما ضرر دارد. اما آيا واقعا آلودگي هوا، فعاليت و ورزش را براي ما خطرناك مي‌سازد؟
انجام فعاليت‌هاي هوازي يكي از كليدهاي اصلي براي داشتن زندگي سالم است. با اين حال، ممكن است اگر به طور مرتب در مناطقي با هواي آلوده ورزش كنيد اثراتي منفي نيز بر سلامت شما داشته باشد. بخصوص اگر از آسم يا ساير بيماري‌هاي مزمن ريوي رنج مي‌بريد يا به بيماري‌هاي قلبي و ديابت مبتلا هستيد.
ما در حين انجام فعاليت‌هاي هوازي ـ حتي فعاليت‌هاي با شدت كم ـ بسيار بيشتر از زماني كه در حال استراحت هستيم، نفس مي‌كشيم، بنابر اين در اين مواقع هوا را عميق‌تر به ريه‌ها وارد مي‌كنيم. همه اين عوامل كمك مي‌كنند تا بيشتر در معرض آلاينده‌ها قرار گرفته و به اين ترتيب ورزش و آلودگي هوا تبديل به تركيبي خطرناك مي‌شوند.
قرار گرفتن در معرض آلودگي هوا يا دود و گرد و غبار مي‌تواند منجر به مشكلاتي در سلامت فرد شود. از جمله صدمات قابل توجهي به ريه‌ها وارد مي‌كند يا خطر ابتلا به حملات قلبي و سكته را ميان زنان سالمند افزايش مي‌دهد. خطر مرگ و مير ناشي از سرطان ريه و بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي نيز تهديدكننده است.
اما با وجود خطرات سلامتي بالقوه، از آلودگي هوا دليلي براي فرار از ورزش نيست. اگر سالم هستيد و بيماري خاصي شما را رنج نمي‌دهد، آلودگي هوا بهانه خوبي براي كنار گذاشتن ورزش نخواهد بود. براي كاهش و محدود كردن اثرات آلودگي هوا هنگام ورزش بهتر است موارد زير را رعايت كنيد:
* زمان ورزش و تمرينات را با دقت و با توجه به آلودگي هوا انتخاب كنيد. مواقعي كه آلودگي هوا در بيشترين حد است، از انجام فعاليت‌هاي ورزشي در فضاي باز اجتناب كنيد.
* خيابان‌ها و مكان‌هاي شلوغ و پرترافيك را براي ورزش انتخاب نكنيد. سطح آلودگي به احتمال زياد در فاصله 15 متري خيابان‌ها و جاده‌هاي شلوغ به بالاترين حد خود مي‌رسد. پس بهتر است كه در اطراف اين مكان‌ها ورزش نكنيد.
* در نهايت اگر نمي‌توانيد شرايط مناسبي را فراهم سازيد در فضاي بسته ورزش كنيد. مي‌توانيد روال عادي فعاليت‌هاي خود را تغيير داده و فعاليت‌هايي در داخل محيط بسته انجام دهيد. به كلاس‌هاي ورزشي برويد و از سالن‌هاي ورزشي يا از باشگاه محلي استفاده كنيد.
* اما به ياد داشته باشيد كه اگر بيماري و شرايط خاصي داريد، قبل از ورزش و فعاليت در فضاي باز حتما با پزشك خود مشورت كنيد.

mayoclinic.com ‌
‌ مترجم: نيلوفر اسعدي بيگي


نوشته شده در   پنجشنبه 18 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode