ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 شهريور 1389     |     کد : 9204

چه‌وقت مسواك نزنيم؟

از فوايد حفظ بهداشت دهان و دندان بسيار خوانده و شنيده‌ايم و همه بخوبي مي‌دانيم اهميت سلامت اين عضو بدن به اندازه‌اي است كه پزشكان سلامت دهان و دندان را كليد سلامتي تمام اعضاي بدن مي‌دانند...

 از فوايد حفظ بهداشت دهان و دندان بسيار خوانده و شنيده‌ايم و همه بخوبي مي‌دانيم اهميت سلامت اين عضو بدن به اندازه‌اي است كه پزشكان سلامت دهان و دندان را كليد سلامتي تمام اعضاي بدن مي‌دانند.
همچنين همه مي‌دانند كه مسواك زدن يكي از ساده‌ترين و بهترين راه‌ها براي حفظ سلامت دندان‌ها است. اما سوالي كه وجود دارد اين است كه آيا در طول روز زماني هست كه براي مسواك زدن بهتر از بقيه اوقات باشد؟ آيا اثر مسواك زدن در زمان‌هاي مختلف با هم تفاوت دارد؟
متخصصان انجمن دندانپزشكي آمريكا، توصيه مي‌كنند كه حداقل 2 بار در روز دندان‌هاي خود را مسواك بزنيم؛ البته يكي از اين دفعات حتما بايد قبل از خواب باشد. اما زمان‌هايي كه در طول روز بيشتر مي‌خوريد و مي‌آشاميد، بهتر است كه بيشتر هم از مسواك استفاده كنيد. مسواك زدن درست به از بين بردن پلاك‌هاي دندان كمك مي‌كند. باكتري‌هاي موجود در پلاك دندان عامل ايجاد 2 بيماري مهم دهان و دندان هستند: پوسيدگي دندان‌ها و بيماري‌هاي لثه.
به علاوه نكته مهمي كه كمتر به آن توجه مي‌شود اين است كه بعضي از مواد غذايي و نوشيدني‌هاي خاص باعث مي‌شوند باكتري‌ها در محيط دهان، اسيدي آزاد كنند كه براي ميناي دندان مضر است. هنگامي كه شما غذاها يا نوشيدني‌هاي شيرين يا حاوي نشاسته مي‌خوريد، باكتري‌هاي موجود در دهان اسيدي توليد مي‌كنند كه مي‌تواند به ميناي دندان آسيب برساند. بنابراين خيلي مهم است پس از خوردن و آشاميدن مواد غذايي از مسواك استفاده كنيم. همچنين انتخاب غذاهاي مغذي كه كربوهيدرات و قند كمي دارند و نوشيدن مقدار زيادي آب در طول روز نيز مي‌توانند به كاهش توليد اين اسيدهاي مضر در دهان كمك كنند.

چند توصيه ضروري
اما همين مسواك زدن كه عامل مهم سلامتي دهان و دندان و در نتيجه كل بدن است، گاهي براي ميناي دندان كه بخش باارزش دندان است، مضر است. پزشكان متخصص توصيه مي‌كنند پس از خوردن مواد غذايي يا نوشيدني‌هاي اسيدي مانند آب پرتقال حداقل تا 30 دقيقه از مسواك زدن خودداري كنيد. چرا كه اسيد حاصل از اين نوع نوشيدني‌ها، ميناي دندان را ضعيف مي‌كند و مسواك زدن بلافاصله پس از خوردن چنين مواد غذايي مي‌تواند به ميناي دندان صدمه بزند. بهتر است اگر از قبل مي‌دانيد كه قرار است مواد غذايي اسيدي مصرف كنيد، اول و قبل از خوردن مسواك بزنيد.
همچنين در صورتي كه دندان خود را ترميم كرده‌ايد، تا 8 ساعت از مسواك زدن خودداري كنيد تا موادي كه دندان پوسيده شما را پر كرده است، خود را بگيرد.
البته مسواك زدن به تنهايي نمي‌تواند تمام پلاك‌هاي دندان را از بين ببرد. متخصصان انجمن دندانپزشكي آمريكا، استفاده از دهان‌شويه‌هاي ضد ميكروب و نخ دندان را نيز توصيه مي‌كنند. همچنين استفاده از نخ دندان را بايد به يك عادت هر روزه تبديل كرد تا ذرات مواد غذايي كه ميان دندان‌ها گير كرده است تميز شده و از اين طريق، پلاك‌ها و باكتري‌هاي مضر در محيط دهان كاهش يابند. در ضمن مراجعه به دندانپزشك و مشورت با او را نيز فراموش نكنيد.

Mayoclinic.com
مترجم: نيلوفر اسعدي‌بيگي
جام جم


نوشته شده در   سه شنبه 16 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode