ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 مرداد 1389     |     کد : 8806

هلنديها هويج ايراني را نارنجي کرده‌اند!

سرپرست تيمي تحقيقاتي در استراليا با تاکيد بر خواص هويج ايراني بر سلامت افراد گفت...

 سرپرست تيمي تحقيقاتي در استراليا با تاکيد بر خواص هويج ايراني بر سلامت افراد گفت: هويج ارغواني گياهي قديمي است که خاستگاه آن در ايران است. هلنديها حدود 500 سال قبل اين هويج را با خود از ايران آوردند و در بزرگداشت سلسله پادشاهي اورنج (نارنجي) رنگ آن را از طريق پيوند زدن با هويجهاي ديگر تغيير دادند.
به گزارش خبرگزاري مهر، محققان دانشگاه کوئين آيلند جنوبي و دانشگاه کوئين آيلند در بررسيهاي خود نشان دادند که هويج ارغواني از سطوح بالاي آنتي اکسيدان و آنتي التهاب دهنده ها برخوردار است و بنابراين مي تواند در مقابله با آسيبهاي ناشي از رژيم غذايي نامناسب کمک کند.
ليندزي براون سرپرست اين تيم تحقيقاتي در اين خصوص توضيح داد: "هويج ارغواني يک گياه بسيار قديمي است که خاستگاه آن در ايران است. هلنديها حدود 500 سال قبل اين هويج را با خود از ايران آوردند و در بزرگداشت سلسله پادشاهي اورنج (نارنجي) رنگ آن را از طريق پيوند زدن با هويجهاي ديگر تغيير دادند و به اين ترتيب هويجهاي نارنجي امروزي ايجاد شد."
به گفته اين محققان، تغيير دادن رنگ هويج از ارغواني به نارنجي کار اشتباهي بود چرا که اين هويج قادر است در مقابل آسيبهاي ناشي از تغذيه نامناسب از بدن محافظت و با چاقي، فشارخون و سندروم متابوليکي مبارزه کند.
اين دانشمندان به گروهي از موشهاي آزمايشگاهي يک رژيم غذايي غني از کربوهيدراتها و چربيها دادند. به اين ترتيب پس از مدتي اين حيوانات فشارخون بالا، تغيير سطح گلوکز و آسيبهاي قلبي و کبدي را توسعه دادند.
سپس اين دانشمندان به رژيم غذايي اين موشها يک دوز آب هويج ارغواني اضافه کردند. پس از گذشت دو ماه از اين درمان، مشاهدات نشان داد که شاخهاي تغيير کرده به حالت عادي خود بازگشتند و اين جوندگان در يک حالت فيزيکي بهتري قرار گرفتند.
محققان استراليايي در اين خصوص توضيح دادند: "هويج ارغواني محتوي آنتي اوسيانين است. اين مواد آنتي اکسيدان که مسئول رنگ قرمز- ارغواني اين هويج هستند مي توانند راديکالهاي آزاد را مسدود کنند. همچنين اين هويج غني از اسيد فنوليتيک، کاروتنوئيدها و انواع مختلف آنتي التهاب دهنده هاي است که دوز تمام اين مواد در اين هويج بيش از مقدار آنها در هويجهاي نارنجي است."
براساس گزارش The Age، اين دانشمندان افزودند: "در حقيقت هويج ارغواني يک نسخه گياهي از اکسير جواني جاودانه است."


نوشته شده در   چهارشنبه 20 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode