ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 مرداد 1389     |     کد : 8622

آبليموي مرغوب

اين روزها وقتي براي خريد به بازار ميوه سري مي‌زنيم، خانم‌هاي باسليقه‌اي را مي‌بينيم كه در حال خريد مقدار زيادي ليموترش به منظور آبگيري و ذخيره آن براي مصرف يك سال خانواده هستند. البته برخي از خانم‌ها هم هستند كه اعتقادي به آبگيري و ذخيره آبليمو ندارند و همان آبليموهاي صنعتي را ترجيح مي‌دهند...

 اين روزها وقتي براي خريد به بازار ميوه سري مي‌زنيم، خانم‌هاي باسليقه‌اي را مي‌بينيم كه در حال خريد مقدار زيادي ليموترش به منظور آبگيري و ذخيره آن براي مصرف يك سال خانواده هستند. البته برخي از خانم‌ها هم هستند كه اعتقادي به آبگيري و ذخيره آبليمو ندارند و همان آبليموهاي صنعتي را ترجيح مي‌دهند.
در اينجا اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا آبليموهاي صنعتي در مقايسه با نوع خانگي آنها ارزش تغذيه‌‌‌اي كمتري دارند؟
ليموترش به دليل غني بودن از ويتامين‌ها و املاح‌معدني داراي خواص معجزه‌آسايي است و از تركيب شكر با‌ آب اين ميوه مي‌توان شربتي تهيه كرد كه در گرماي تابستان كمك موثري در رفع حالت تهوع، استفراغ و اسهال ناشي از گرمازدگي داشته ، غلظت خون را كاهش داده و بدن را از ازدياد چربي خون در امان مي‌‌دارد.
اين ميوه پرخاصيت مي‌تواند شريان‌ها را نرم، عضلات را ارتجاعي و از لخته شدن خون جلوگيري كند. از طرفي اسيدسيتريك اين ميوه مي‌‌تواند براي اسيد اوريك حلال بسيار خوبي باشد و مصرف آن براي بيماران مبتلا به رماتيسم و نقرس بسيار نافع است.
در واقع ارزش تغذيه‌‌اي ميوه ليموترش را به هيچ‌عنوان نمي‌توان با آب آن مقايسه كرد، اما در صورت تمايل به مصرف آبليمو بايد گفت كه البته نوع خانگي آن در صورتي كه به طور بهداشتي آبگيري و به درستي نگهداري شود، ارجحيت بيشتري نسبت به آبليموي صنعتي دارد.
آبليموهاي صنعتي به دليل آن كه پاستوريزه مي‌شوند فاقد ويتامين C و برخي ديگر از ويتامين‌هاي ناپايدار در برابر حرارت هستند البته برخي كارخانجات در مراحل پاياني توليد ويتامين C را به طور مصنوعي به آبليمو مي‌افزايند ولي اصلا قابل قياس با ويتامين C طبيعي ليموي تازه نيست.
از سوي ديگر در آبليموهاي صنعتي براي جلوگيري از تغيير رنگ و فساد ميكروبي (كپك زدن)‌ از مواد نگهدارنده‌اي استفاده مي‌كنند كه اگر مقدار آن بيش از حد مجاز باشد مي‌تواند سلامت مصرف‌كننده را بشدت به خطر اندازد.
اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه آبليموهاي صنعتي كه داراي مجوز بهداشت، علامت استاندارد و تاريخ مصرف هستند به هيچ عنوان منع مصرف ندارند ، اما نكته قابل توجه آن است كه برخي افراد براي ارزيابي كيفيت و مرغوبيت آبليمو ظاهر آن را ملاك انتخاب خود قرار مي‌دهند، اين افراد عقيده دارند آبليمويي كه ته‌نشين و دو فاز شود بهترين و مرغوب‌ترين آبليموست، بنابراين فقط آبليموي خانگي را مي‌پسندند.
برخي كارخانجات به دليل آن كه آبليمو جذابيت بيشتر و رنگ مناسب‌تري داشته باشد اغلب با پاستوريزه كردن، آنزيم پكتيناز را كه مسوول دو فاز و ته‌نشين شدن آبليموست غيرفعال كرده، بنابراين محصول رنگ سبز خوشايندي داشته و كمتر ته‌نشين مي‌شود. اما در مورد آبليموي خانگي به دليل آن كه محصول حرارتي نمي‌بيند، بنابراين آنزيم پكتيناز همچنان فعال است و آبليمو با گذشت زمان ته‌نشين و دو فاز مي‌شود.بر اين اساس ته‌نشين شدن آبليمو ملاك درستي براي ارزيابي كيفيت و مرغوبيت آبليمو نيست.

توصيه‌ها
آّبليمو را در يخچال و به دور از نور و حرارت قرار دهيد و بدانيد براي ذخيره طولاني‌مدت آّبليمو حتما در بطري را محكم بسته و براي جلوگيري از كپك زدن آن، بايد ظرف را كاملا پر كنيد تا از نفوذ هوا به داخل بطري شيشه‌اي جلوگيري شود.
از ظروف پلاستيكي يا بطري‌هاي آب معدني براي پر كردن آبليمو استفاده نكنيد زيرا مواد اسيدي موجود در آبليمو مي‌توانند با ديواره ظروف پلاستيكي فعل و انفعالات نامطلوبي ايجاد كرده و سمي و سرطانزا شوند. بنابراين از ظروف شيشه‌اي استفاده كنيد.
از خريد آبليموهاي بي‌نام و نشان كه فاقد مجوز بهداشت و تاريخ مصرف هستند جدا اجتناب كنيد.

فاخره بهبهاني‌
جام‌جم


نوشته شده در   چهارشنبه 6 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode