ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 17 تير 1389     |     کد : 8346

خواص درماني انجير

انجير ميوه‌اي است كه هر دو حالت خشك و تازه آن مفيد و مغذي است...

انجير ميوه‌اي است كه هر دو حالت خشك و تازه آن مفيد و مغذي است. با وجود اين‌كه انجير خشك در تمام طول سال در دسترس است، اما خيلي‌ها معتقدند جاي طعم خوش و منحصربفرد انجير تازه را نمي‌گيرد.در كنار طعم لذيذ و لذتبخش، انجير فوايد بي‌شماري هم دارد كه اطلاع از آنها مفيد خواهد بود.
انجير سرشار از مواد معدني، ويتامين و فيبر است. حاوي مقدار خوبي پتاسيم، آهن، مس و منگنز، كلسيم و فسفر و ويتامين‌هاي A و B1 و B2 است.
انجير در درمان و بهبود يبوست، سوء‌هاضمه، سرفه، برونشيت و آسم كاربرد دارد. مصرف اين ميوه پس از ابتلا به بيماري، به افزايش وزن نيز كمك مي‌كند. انجير در مواردي از اختلالات تنفسي مانند سياه سرفه و آسم نيز مفيد است. همچنين انجير براي بهبود مشكلاتي نظير تب، گوش درد و ورم چركي كاربرد دارد و براي كمك به كبد هم عالي است.

كاهش فشار خون
انجير منبع خوبي از پتاسيم است و پتاسيم نيز عنصري است كه به كنترل فشار خون كمك مي‌كند. كمبود پتاسيم بخصوص زماني كه با افزايش مصرف سديم همراه باشد، مي‌تواند منجر به فشار خون بالا شود.

راهي شيرين براي كاهش وزن
انجير منبع بسيار خوبي از فيبر غذايي است. شايد بدانيد كه مواد غذايي حاوي فيبر نقش موثر و مفيدي در مديريت و كنترل وزن ايفا مي‌كنند. فيبر گرسنگي را به تاخير مي‌اندازد و از اين‌رو در رژيم‌هاي كاهش وزن جايگاه ويژه‌اي دارد. البته به آن شرط كه در خوردن ساير مواد غذايي نيز از حد تعادل خارج نشويم.

افزايش تراكم استخوان
شايد موجب تعجب شما شود، اگر بدانيد انجير منبع خوبي از كلسيم است. علاوه بر اين، پتاسيم موجود در انجير دفع ادراري كلسيم را نيز كاهش مي‌دهد. پس انجير يكي از بهترين مواد غذايي براي افزايش تراكم استخوان مي‌باشد.

درمان يبوست
پزشكان در گذشته يبوست را ام‌الامراض يا مادر بيماري‌ها ناميده‌اند. پس اهميت پيشگيري و درمان آن مشخص است. بهترين داروي آزمايش شده و خوش طعم در اين زمينه انجير است. فيبر موجود در انجير به عملكرد سالم روده كمك مي‌كند؛ اين عمل مانع بروز يبوست مي‌شود.
همچنين مصرف انجير در روزهاي گرم تابستان مي‌تواند تشنگي را كاهش دهد. از انجير خشك نيز به عنوان ميان‌وعده‌اي انرژي بخش استفاده مي‌شود.

شرايط انتخاب و نگهداري
پوست انجير تازه بسيار نرم است و از اين‌رو يكي از ميوه‌هايي است كه به راحتي و در حمل و نقل و هنگام نگهداري خراب مي‌شود، پس مهم است دقت كنيم كه خيلي هم زودتر از مصرف اين ميوه را خريداري نكنيم، حداكثر يك يا 2 روز زودتر. همچنين براي بهره بردن از فوايد آن سعي كنيد انجيرهاي تازه و رسيده را انتخاب كنيد.
بوي انجير نيز راه خوبي براي درك تازگي آن خواهد بود. انجير نبايد بوي ترشيدگي بدهد. در ضمن م صرف بيش از حد انجير ممكن است موجب بروز اسهال ‌شود كه بايد دقت نمود. همچنين انجير خشك حاوي مقدار زيادي قند است كه مي‌تواند براي دندان‌ها مشكلاتي را ايجاد كند. پس تعادل در مصرف نيز نبايد فراموش شود.

منابع: whfoods
Organicfacts.net
نيلوفر اسعدي بيگي
‌جام‌جم


نوشته شده در   پنجشنبه 17 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode