ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 16 تير 1389     |     کد : 8333

گرمازده‌ها آب زياد بنوشند

با آغاز فصل گرما و افزايش دماي هوا بيماري‌هاي مختلف و زيادي در كشور شايع مي‌شود. ازجمله آنها مي‌توان به ابتلاي بسياري از افراد به گرمازدگي اشاره كرد...

 با آغاز فصل گرما و افزايش دماي هوا بيماري‌هاي مختلف و زيادي در كشور شايع مي‌شود. ازجمله آنها مي‌توان به ابتلاي بسياري از افراد به گرمازدگي اشاره كرد.
در گرمازدگي مهم‌ترين اتفاق كم‌آبي فراوان بدن است. از اين رو در گرماي شديد دريافت كافي آب همراه با آن الكتروليت ‌هاي از دست رفته بدن بسيار حائز اهميت است به‌همين دليل مهم، اگر در گرماي شديد قرار داشته و فعاليت داريم به طور مداوم بايد آب مصرف كنيم.
دكتر اميدوار عضو گروه تغذيه جامعه دانشكده علوم تغذيه دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اين مطلب به جام‌جم مي‌گويد: توصيه مي‌شود در داخل آب، به مقدار كم قند و آبليمو اضافه شود تا الكتروليت‌هاي لازم يعني مواد معدني كه آب متعادل بدن را ايجاد مي‌كنند، جذب شوند.

اثرات گرمازدگي
وقتي بدن انسان آب زيادي از دست مي‌دهد و به عبارتي كم‌آب مي‌شود، به اعتقاد دكتر اميدوار در عملكرد كليه‌ها تاثير منفي مي‌گذارد و بتدريج مي‌تواند روي تمركز نيز تاثير بگذارد.حتي كم‌آبي بدن، در تنظيم فشار خون تاثيرگذار است، به همين دليل بايد به طور مرتب به بدن آبرساني شود.حتي متخصصان به افراد عادي توصيه مي‌كنند بايد در طول روز 6 تا 8 ليوان آب مصرف كنند يا از طرف ديگر مايعات لازم بدن را دريافت نمايند.
به گفته دكتر اميدوار تشنگي، ضعف، تهوع و استفراغ، خستگي، سردرد، سرگيجه و افزايش دماي بدن از علايم گرمازدگي محسوب مي‌شوند.

كارگران ساختماني بيشتر مواظب باشند
البته در كساني كه در گرماي شديد فعاليت مي‌كنند، مانند كارگران ساختماني يا ورزشكاراني كه در هواي گرم فعاليت بدني دارند، گرما زدگي بسيار شديدتر اتفاق مي‌افتد كه اين‌دو گروه بايد به طور مداوم آب مصرف كنند.

آبميوه را با آب رقيق كنيد
در بسياري از مواقع مشاهده مي‌شود هنگام ابتلا به گرمازدگي و در اوج گرماي تابستان، آبميوه‌هاي صنعتي استفاده مي‌شود.
دكتر اميدوار در اين باره مي‌گويد: اين آبميوه‌ها بايد با آب رقيق شوند، چراكه آبميوه‌هايي كه به طور صنعتي در بازار موجود است، خالص نيستند و با مصرف آن مقدار زيادي قند جذب بدن مي‌شود كه بهتر است با آب سالم آن را رقيق كرده و سپس بنوشيم.

لباس‌هاي نازك و نخي بپوشيد
با توجه به شيوع بسيار زياد گرمازدگي در فصل تابستان بخصوص در افرادي كه بايد در ساعت‌هاي گرم زير آفتاب باشند، استفاده از لباس‌هاي نازك و كلاه آفتابگير توصيه مي‌شود. اين متخصص تغذيه معتقد است از هر راهي كه بتوان تعريق بدن را كاهش داد بايد استفاده كرد تا گرما از بدن خارج شود. از اين رو لباس‌هاي رنگ روشن، نخي و نازك مي‌توانند تنفس از راه پوست را امكان‌پذير كرده و به كمك بيايند. البته بايد توجه كرد كه متاسفانه مسموميت غذايي، گرمازدگي و بيماري‌هاي ويروسي كه الان شايع هستند به دليل علائم مشابه ممكن است با يكديگر اشتباه شوند. بنابراين افرادي كه دچار اسهال و استفراغ شديد مي‌شوند، بايد به پزشك مراجعه كنند و مايع و الكتروليت‌هاي از دست رفته را جبران كنند و اگر مشكل ميكروب و ويروس در كار است، بايد تحت درمان خاص قرار گيرند.


نوشته شده در   چهارشنبه 16 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode