ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 13 تير 1389     |     کد : 8280

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رئيس صدا و سيما و هنرمندان: صدا و سيما نقش بسيار مهمي در حال و آينده كشور برعهده دارد

رهبر انقلاب اسلامي، هنرهاي نمايشي را در «نگاه راهبردي به نقش رسانه در عرصه فرهنگ‌سازي»، بسيار تأثيرگذار خواندند و فرمودند: واقعيات نشان مي‌دهد كه صدا و سيما و بويژه بخش هنرهاي نمايشي، نقش بسيار مهمي در حال و آينده كشور برعهده دارند...

 رهبر انقلاب اسلامي، هنرهاي نمايشي را در «نگاه راهبردي به نقش رسانه در عرصه فرهنگ‌سازي»، بسيار تأثيرگذار خواندند و فرمودند: واقعيات نشان مي‌دهد كه صدا و سيما و بويژه بخش هنرهاي نمايشي، نقش بسيار مهمي در حال و آينده كشور برعهده دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز در ديدار رئيس سازمان صدا و سيما و جمعي از كارگردانان، نويسندگان، هنرمندان و دست اندركاران مجموعه هاي نمايشي صدا و سيما، جايگاه رسانه ملي و بخصوص بخش «هنرهاي نمايشي و فيلم و سريال» را، مهم‌تر از هر زمان ديگر دانستند و با تشكر صميمانه از تلاشهاي ارزنده مديران و هنرمندان رسانه ملي در اين زمينه افزودند: با استفاده از امكانات سخت افزاري و نرم افزاري از جمله تاريخ و فرهنگ جذاب و پر فراز و نشيب ايران، مي توان فاصله زياد وضع موجود با وضع مطلوب را كاهش داد و پر كرد.
رهبر انقلاب اسلامي، هنرهاي نمايشي را در «نگاه راهبردي به نقش رسانه در عرصه فرهنگ‌سازي»، بسيار تأثيرگذار خواندند و افزودند: واقعيات نشان مي‌دهد كه صدا و سيما و بويژه بخش هنرهاي نمايشي، نقش بسيار مهمي در حال و آينده كشور برعهده دارند.
ايشان رسانه ملي را، مركز هدايت فكري جامعه برشمردند و با اشاره به تعبير حضرت امام خميني درباره صدا و سيما افزودند: اين دانشگاه بزرگ بايد همچون قله‌اي عظيم و سرچشمه اي هميشه جوشان، زلالِ معارف الهي - انساني - اجتماعي - فرهنگي و سياسي را در زندگي مردم جاري سازد كه اين جايگاه بسيار مهم، تكاليفي اساسي را در مقابل مسئولان، دست اندركاران و همكاران هنرمند صدا و سيما قرار داده است.
رهبر انقلاب اسلامي، استفاده دشمنان ملت ايران را از هنرهاي نمايشي براي تأثيرگذاري در افكار عمومي، نشانه اي از ظرفيت عظيم اينگونه هنرها دانستند و خاطرنشان كردند: ملت بزرگ، زنده و هدفمند ايران، داراي پيامهاي ناب و سعادت آفريني است و از اين لحاظ نيز بايد حقيقتاً در اعتلاي هنرهاي نمايشي اهتمام ورزيد و در اين زمينه سرمايه گذاري مادي و معنوي كرد.
ايشان، با اشاره به سخنان برخي هنرمندان در اين ديدار درباره دغدغه هاي روحي و رواني در ساخت آثار هنري و نيز مشكلات ناشي از پرداختن به برخي انتقادات افزودند: روح هنرمند، لطيف و ظريف است اما هنرمندان در اين زمينه حساسيت زيادي نشان ندهند و با اعتماد به نفس به كار بسيار مهم خود بپردازند.
ايشان در همين مقوله ، برخي دغدغه هاي هنرمندان را غيرواقعي دانستند و افزودند: بعضي ايرادهايي كه به سريالها و فيلم ها گرفته مي‌شود درست است و مواردي وجود دارد كه لازم است حتما رعايت شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، عبور از خط قرمزهاي اخلاقي ، ديني و فرهنگي را داراي ضررهاي فراوان خواندند و خاطرنشان كردند: در برخي سريال‌ها، نيازي به طرح اينگونه موارد ، اصولاً وجود ندارد و به هر حال مسائلي كه شرع مقدس لازم دانسته است، در توليدات هنري كاملا رعايت شود.
ايشان، ترويج ارتباط غلط زن و مرد را از جمله مسائل كاملاً غيرلازم برشمردند و در تشريح مفهوم صحيح انتقاد به عنوان يك عنصر ضروري افزودند: به موازات طرح نقاط منفي و تاريك جامعه، بايد با طرح نقاط مثبت و ترسيم مبارزه شخصيتها و قهرمان‌هاي سريال با زشتي‌ها و پليدي‌ها، به گونه‌اي عمل كرد كه در نهايت ،آن نقاط منفي ،طرد و مغلوب شوند چرا كه در غير اين صورت، طرح نقاط منفي، عملاً به نق‌زدن‌هاي مكرر و سياه نمايي تبديل مي شود و در جامعه ياس و نوميدي ترويج مي كند.
رهبر انقلاب اسلامي در همين زمينه افزودند: در هر داستان و سرگذشتي ،در چالش خير و شر، انگيزه هاي سالم موجود براي مبارزه با جريان شر نيز، هنرمندانه به تصوير كشيده شود تا فضاي واقعي جامعه در ذهن مخاطب ترسيم گردد.
ايشان ايستادگي تاريخي ملت ايران در مقابل جبهه استكبار را منشا دشمني صريح و آشكار قدرتهاي بزرگ با اين ملت خواندند و افزودند: دوران كنوني از لحاظ سياسي دوراني استثنايي است اما بدون ترديد ملت بزرگ ايران اين گذرگاه دشوار را نيز پشت سر خواهد گذاشت و در هر حركتي از جمله آثار هنري و نمايشي بايد واقعيت مسلم اين دوران تاريخي، يعني دشمني قدرتهاي زورگو با ملت ايران را در نظر داشت و نقش خود را در مقابله با اين دشمني ايفا كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي دروغهاي فضاحت بار دشمنان ملت ايران را در زمينه دمكراسي - حقوق بشر و همكاري با ملتها يادآور شدند و افزودند: كساني كه سلاح و مواد شيميايي را براي جنايت آفريني در حق ملت ايران، در اختيار صدام قرار مي دادند امروز شبكه هاي به ظاهر فرهنگي تشكيل مي‌دهند تا همان هدف را دنبال كنند و اين واقعيت نبايد از چشم كسي پوشيده بماند.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به تاريخ كهن اين سرزمين ،ملت ايران را از لحاظ تاريخي ملتي حقيقتاً عفيف و نجيب خواندند و با يادآوري تلاش بي وقفه شبكه‌هاي بيگانه براي شكستن حريم عفاف و حجاب و ويران كردن بنيان خانواده در ايران افزودند: آنهايي كه با اين ملت ادعاي دوستي مي‌كنند با توليد فيلمهاي سينمايي و تلويزيوني ضد ايراني، دشمني خود را با تاريخ و فرهنگ اين ملت پرافتخار آشكار كرده اند و در چنين شرايطي، هر كار نمايشي سياسي، بايد با هوشياري كامل صورت گيرد تا در جهت اهداف دشمن نباشد.
رهبر انقلاب اسلامي در تشريح انتظار رهبري نظام از جامعه هنرمندان بويژه دست اندركاران عرصه هاي فيلم و سريال تأكيد كردند: اگر شما در آثار خود با هوشياري و دشمن شناسي، ايستادگي تاريخي ملت ايران را به زيبايي ترسيم كنيد، خود ، قهرمان يك داستان حقيقي مي شويد و اثر نمايشي شما نيز مطمئناً جذاب تر و گيراتر خواهد بود و اين مسئله اي است كه از جامعه هنرمندان و بويژه هنرمندان فعال در صدا و سيما توقع مي‌رود.
ايشان با قدرداني از تلاشهاي فاخر و ارزشمند هنرمندان توانا ، و دست اندركاران سريالها و فيلم هاي تلويزيوني افزودند: در پشت هر لحظه اين گونه آثار فاخر، دريايي از كار و تلاش و ابتكار و خلاقيت وجود دارد و بايد واقعآً قدردان اين گونه كارها بود.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين از آقاي ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما، مديران بخشهاي مختلف رسانه ملي بويژه بخش هنرهاي نمايشي صميمانه تشكر كردند و افزودند: با وجود اين تلاشهاي ارزشمند ، ميان وضع كنوني و آنچه بايد انجام شود فاصله زيادي است كه مي توان با استفاده از ظرفيتهاي سخت افزاري ونرم افزاري و تلاش بيشتر براي اعتلاي برنامه ها به خصوص برنامه هاي نمايشي اين فاصله را كاهش داد و پر كرد.
در ابتداي اين ديدار سيدعزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما در سخناني با اشاره به جايگاه رسانه ملي به عنوان يك دانشگاه عمومي كه وظيفه هدايت و مديريت افكار عمومي را بر عهده دارد گفت: صدا و سيما نقش و جايگاه ويژه اي در عرصه مواجهه با جنگ نرم دشمن دارد و بر همين اساس، رسانه ملي مهندسي و مديريت پيام در برنامه هاي مختلف از جمله برنامه هاي نمايشي را از طريق تعيين راهبردها، اهداف و اولويت ها در افق رسانه، بطور جدي در دستور كار قرار داده است.
رئيس رسانه ملي با اشاره به نتايج نظرسنجي ها مبني بر علاقه گسترده مردم به فيلم ها و برنامه هاي نمايشي توليد داخل، افزود: در 6 سال گذشته برنامه ريزي گسترده اي براي توليد و تأمين فيلم و سريال در داخل انجام و تلاش شده است. وي گفت با تعيين ضوابط خاص و تشكيل شوراي راهبردي و استفاده از مركز نظارت صدا و سيما در مراحل تحقيق فيلم نامه، پيش توليد، توليد، و پس از توليد، سعي شده است در روند توليد برنامه هاي پرمحتوا و جذاب نظارتي دقيق انجام شود.
آقاي ضرغامي با اشاره به بررسي ساليانه بيش از دو هزار طرح و فيلمنامه در شوراهاي طرح و برنامه شبكه هاي مختلف سيما خاطرنشان كرد: در حال حاضر مجموع توليد ساليانه برنامه هاي نمايشي اعم از سريال، فيلم و انيميشن در شبكه هاي ملي و استاني، دو هزار ساعت است كه در مقايسه با سال 82، پنج برابر شده است.
وي مجموع پخش برنامه هاي نمايشي، فيلم و انيميشن در شبكه هاي داخلي و برون مرزي صدا و سيما را بيش از سي و سه هزار ساعت در سال بيان كرد و گفت: اين رقم در مقايسه با سال 82 به 9 برابر افزايش يافته است.
رئيس رسانه ملي ميزان توليد و پخش سريالهاي ايراني را دو برابر سريالهاي خارجي و توليد و پخش فيلم هاي ايراني را 44 درصد فيلم هاي پخش شده برشمرد و خاطرنشان كرد: در 6 سال گذشته 20 سريال با موضوع انقلاب اسلامي توليد و پخش شده كه 2 برابر توليد تمامي سالهاي قبل از اين دوره است.
ضرغامي افزود: دهها اثر نمايشي ديگر نيز با موضوعات اعتقادي، نقد صهيونيزم، طرح و معرفي شخصيتهاي برجسته ملي و ديني، دفاع مقدس، هشدارهاي اجتماعي، جنبش نرم افزاري علمي، كار و كارآفريني، ترويج كتابخواني، دستاوردهاي هسته اي، و روشنگري درباره جريانات انحرافي توليد و پخش شده است.
سيدعزت الله ضرغامي با يادآوري تلاشهاي رسانه ملي در تعميق و گسترش نهضت آزادانديشي و بسط ايمان روشن بينانه ديني، به برخي اقدامات ديگر در رسانه ملي در حوزه فيلم و سريال از جمله توليد سريالهاي بلند شبانه، ساخت 650 فيلم داستاني تلويزيوني در 6 سال گذشته، تجربه هاي جديد در حوزه طنز، افزايش توليد تله تئاتر، ساماندهي موسيقي در مجموعه هاي نمايشي، راه اندازي برخي رشته هاي جديد در مقاطع "كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا "، و راه اندازي شبكه مستقل فيلم و سريال به زبان عربي در ماههاي آينده، اشاره كرد و گفت: رسانه ملي با گامهاي استوار در ميدان جنگ نرم ايستاده است و در اين مسير از تمام ظرفيت هاي فكري و هنري جامعه كمك خواهد گرفت.
وي بر لزوم حمايت بيش از پيش دستگاههاي مختلف از صدا و سيما در عرصه جنگ نرم تأكيد كرد و افزود: رسانه ملي براي اداي صحيح وظايف خود در اين نبرد سخت و پيچيده و ورود به عرصه هاي جديد و نو، نيازمند حمايت نخبگان حوزه و دانشگاه، افزايش تحمل و انتقاد پذيري افراد حقيقي و حقوقي، پرهيز از تنگ نظريها و نگرشهاي سطحي و عجولانه، و تفاوت قائل شدن ميان خطاهاي تاكتيكي و خطاهاي راهبردي است.



نوشته شده در   يکشنبه 13 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode