ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 18 خرداد 1389     |     کد : 7917

خودروي‌ دوستدار محيط‌ زيست

خودروهاي درون شهري كه در صنعت خودروسازي از آنها به عنوان خودروهاي فشرده (Compact) ياد مي‌شود، يكي از خطوط اصلي توليد در بسياري از شركت‌هاي خودوسازي شناخته شده جهان به شمار مي‌آيند.

 خودروهاي درون شهري كه در صنعت خودروسازي از آنها به عنوان خودروهاي فشرده (Compact) ياد مي‌شود، يكي از خطوط اصلي توليد در بسياري از شركت‌هاي خودوسازي شناخته شده جهان به شمار مي‌آيند.
اينها محصولاتي هستند كه نه تنها سوخت كمتري مصرف مي‌كنند، بلكه قيمت كمتري نيز در مقايسه با بسياري از خودروها داشته و در عين حال مراقبت و استفاده از آنها در محيط‌هاي شلوغ شهري نيز به مراتب ساده‌تر است. Pininfarina Nido EV محصول همين استراتژي است كه اكنون از مرحله ايده به يك واقعيت تجاري تبديل شده است.
پينينفرينا يكي از برندهاي كمتر شناخته شده در صنعت خودروسازي جهان است كه اين روزها مديرانش هشتادمين سالگرد حيات آن را جشن مي‌گيرند. اين جشن با ارائه پينينفرينا همراه بوده است، خودرويي به معناي واقعي درون شهري كه اگر فاكتورهاي تعيين‌كننده در انتخاب خودروهاي برتر در زمينه محصولات درون شهري و كم‌مصرف را در نظر بگيريم، بدون شك يكي از شانس‌هاي اصلي خواهد بود. اين خودرو سرآغازي نسبتا اميدواركننده براي پروژه‌اي تحت عنوان برنامه توسعه Nido به شمار مي‌آيد، جايي كه قرار است طيفي از خودروهاي كوچك الكتريكي و كم مصرف طراحي و توليد شود.
اين برند ايتاليايي از 3 سال پيش رشته تحقيقات گسترده‌اي را روي طراحي و ساخت خودروهايي كوچك و الكتريكي آغاز كرده، اما نكته جالب توجه اين است كه در اين رهگذر تمركز محققان آن تنها روي كاهش مصرف سوخت نبوده است بلكه تلاش شده تا از مواد مختلف بسيار سبك و تجديدپذير در قسمت‌هاي مختلف خودروهاي توليدي به كار گرفته شود. تمام اين فاكتورها زير چتر بزرگي به نام امنيت راننده و سرنشينان قرار گرفته، اما اينها فقط يك روي سكه است. محققان اين شركت تلاش كرده‌اند تا محصولات جديد خود و از جمله Pininfarina Nido EV را به نوعي به عنوان يك خودروي هوشمند و مبتني بر تازه‌ترين دستاوردهاي فني در دنياي فناوري اطلاعات و ارتباطات روانه بازار كنند. اين بدان معني است كه اين خودرو قابليت به كارگيري در سيستم‌هاي مديريت شبكه هوشمند ترافيكي را خواهد داشت.اين خودرو ظاهر نسبتا زيبايي نيز دارد به طوري كه چندي پيش كه نخستين مدل ابتدايي آن رونمايي شد جايزه زيباترين خودروي جهان در رده خودروهاي درون شهري را نصيب خود كرد. دريافت جوايزي همچون كمپاسود?اورو در سال 2008 و همچنين موما نيويورك از جمله اين موفقيت‌ها بوده است. در كنار تمام تلاش‌هايي كه براي بهبود وضعيت ظاهري تازه‌ترين نسخه اين ماشين شده اما در قسمت داخلي خودرو تفاوت قابل توجهي نسبت به نخستين مدل آن ديده نمي‌شود. در حقيقت برخي كارشناسان امور خودرو اين كم‌كاري در قسمت داخلي را يكي از ضعف‌هاي اين خودرو عنوان كرده‌اند.
برخي معتقدند محصول جديد اين برند ايتاليايي آزمايشگاهي كوچك، اما واقعي است براي ساخت طيف گسترده‌اي از خودروهاي برقي متناسب با شهرهاي شلوغ و مملو از خودرو. چارچوب اصلي نسخه ابتدايي اين خودرو از فولاد لوله‌اي شكلي ساخته شده بود كه در چند سال اخير و با اصلاحات مختلفي كه در آن اعمال شده است اكنون كار به مرحله‌اي رسيده كه از نوعي فولاد مستحكم و البته سبك براي چارچوب اصلي آن استفاده شده است. ابتكار عملي كه در اين زمينه به خرج داده شده اين است كه اين ساختار كلي را مي‌توان براي 4 نوع خودروي متفاوت كه در آينده توليد تجاري آنها آغاز مي‌شود به كار گرفت: خودروي كاملا برقي يا دوگانه‌سوز دو نفره، چهار نفره، پيكاپ (خودروهاي نيمه سنگين داراي محفظه مخصوص حمل بار) و ون سبك.
مديران ارشد برند پينينفرينا در نظر دارند تا در يك دهه آينده از اين چارچوب كلي براي ساخت حداقل 4 مدل از خودروهاي خود استفاده كنند. با اين حال برخي فاكتورها و بخش‌هاي اصلي در تمام اين خودروها مشترك خواهند بود. به كارگيري موتوري مغناطيسي در قسمت عقبي خودرو يكي از اين بخش‌هاي مشترك است كه گفته مي‌شود تاثير قابل توجهي در توان حركتي خودرو خواهد داشت. ساختار كلي اين خودرو به گونه‌اي است كه امكان توزيع مناسب كل بار خودرو وجود دارد.

چه فكري براي باتري شده است؟
در يك خودروي برقي يا دوگانه‌سوز، باتري به عنوان قلب خودرو در نظر گرفته مي‌شود. طول عمر بالاي باتري در چنين خودروهايي همواره به عنوان يكي از برگ‌هاي برنده در نظر گرفته مي‌شود و براي اين‌كه Pininfarina Nido EV نيز از اين قافله عقب نمانده باشد از باتري موسوم به Zebra Z5 Ni-Na Cl استفاده شده است. طول عمر بالا، امنيت تضمين شده و اطميناني كه مي‌توان به اين باتري كرد موجب شده تا محققان اين برند در استفاده از آن براي خودرويي كه قرار است مدل‌هاي مختلفي از آن در سال‌هاي آتي توليد شود نگراني به خود راه ندهند. خودرو با استفاده از اين باتري تا 140 كيلومتر قابليت حركت خواهد داشت و گذشته از آن تا 120 كيلومتر بر ساعت حداكثر سرعت براي آن تعريف شده است كه مي‌توان آن را يك ركورد مناسب در نظر گرفت. اما شتاب اوليه هر خودرو يكي از نقاط عطف و فاكتورهاي جذاب براي هر علاقه‌مندي است. اين مشخصه حتي در خودروهاي برقي و دوگانه‌سوز كه اين رقم همواره چنگي به دل نمي‌زند نيز به دقت مورد بررسي قرار مي‌گيرد. Pininfarina Nido EV صفر تا 100 كيلومتر بر ساعت را در 7/6 ثانيه طي مي‌كند. با در نظر گرفتن فاكتورهايي از جمله برقي بودن خودرو، مي‌توان نمره خوبي به اين رقم داد.
اين خودرو از حيث رعايت استانداردهاي زيست محيطي نيز به عنوان يك محصول موثر شناخته مي‌شود. باتري خودرو كه در آن خبري از تركيبات شيميايي آلاينده و خطرناك نيست نقش مهمي در قرار گرفتن خودرو در سطوح بالاي رعايت معيارهاي زيست محيطي دارد. گذشته از تمام اين موارد بايد به اين نكته هم توجه كرد كه باتري خودرو 100 درصد تجديدپذير است و پس از پايان عمر مفيد آن نگراني از بابت دور انداختن آن و لطمات احتمالي به محيط زيست وجود نخواهد داشت. بر اساس برنامه‌ريزي‌هايي كه از پيش صورت گرفته مي‌توان از اين باتري‌هاي دور ريز در تاسيسات مخصوصي براي توليد فولاد ضدزنگ استفاده كرد.
سري هم به تايرهاي خودرو مي‌زنيم. تايرها كه به وسيله شركت پيرلي ساخته شده‌اند از نوع تايرهاي سبز هستند كه در ارائه آنها به 3 فاكتور امنيت، پايداري زيست محيطي و مقرون به صرفه بودن توجه شده است. مطالعات نشان مي‌دهند در شرايط آب و هوايي مختلف مصرف سوخت در خودروها تغيير مي‌كند. در اين خودرو و زماني كه كنترل آب وهوايي خودرو مورد نگراني قرار مي‌گيرد مي‌توان حساب ويژه‌اي روي برنامه توسعه Nido باز كرد. در اين فناوري از يك دستگاه متراكم‌كننده برقي AC و گرم‌كننده الكتريكي ولتاژ بالا استفاده مي‌شود كه كنترل خودكار و تكميلي خودرو را در هر نوع شرايط جاده‌اي فراهم مي‌كند و اين يعني كاهش قابل توجه و مديريت شده مصرف سوخت.
پينينفرينا برنامه‌هاي زيادي براي سال‌هاي پيش‌روي دارد و در نظر دارد تا با ارائه اين خودروي جديد و نسخه‌هاي تكميلي و متنوع آن در سال‌هاي آينده يكي از قطب‌هاي اصلي خودروسازي ايتاليا و حتي اروپا در زمينه توليد خودروهاي سبز لقب گيرد و اين‌گونه به نظر مي‌رسد كه معرفي اين نمونه در هشتادمين سالگرد حيات آن شروع مناسبي بوده است.
چارچوب اصلي نسخه ابتدايي اين خودرو از فولاد لوله‌اي شكلي ساخته شده بود كه در چند سال اخير و با اصلاحات مختلفي كه در آن اعمال شده است اكنون كار به مرحله‌اي رسيده كه از نوعي فولاد مستحكم و البته سبك براي چارچوب اصلي آن استفاده شده است
تايرهايي كه به وسيله شركت پيرلي ساخته شده‌اند از نوع تايرهاي سبز هستند كه در ارائه آنها به 3‌فاكتور امنيت، پايداري زيست محيطي و مقرون به صرفه‌بودن توجه شده است‌


نوشته شده در   سه شنبه 18 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode