ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 خرداد 1387     |     کد : 790

جمالی تبریزی (م 877)

شیخ محمد جمالی تبریزی از شعرا و سخنوران قرن نهم هجری و از معاصران مولانا جامی می باشد. او در شیراز منصب شیخ الاسلامی داشت و مردم او را به پاکدامنی قبول می داشتند و زر و مال بسیار فدای او می کردند و رضای او را به رضای خویش مقدم می داشتند او نیز هرچه داشت و هر آنچه را که به دست می آورد به مستمندان و نیازمندان می داد.........

شیخ محمد جمالی تبریزی از شعرا و سخنوران قرن نهم هجری و از معاصران مولانا جامی می باشد. او در شیراز منصب شیخ الاسلامی داشت و مردم او را به پاکدامنی قبول می داشتند و زر و مال بسیار فدای او می کردند و رضای او را به رضای خویش مقدم می داشتند او نیز هرچه داشت و هر آنچه را که به دست می آورد به مستمندان و نیازمندان می داد. اکثر کاتبان و مذهبان و مجلدان مرید او بودند و به همین علت دیوان او را به خط خوب می نوشتند و به تذهیب و تجلید آن همت می گماشتند، روی این اصل دیوان شیخ محمد با خط و جلد زیبایش مورد علاقه مردم واقع شده بود شیخ در سفر حجی که داشته، با مولانا جامی همسفر بوده و در طول این سفر از مردم و شاعران روزگار خود شکایت می کند که معانی و مضامین اشعارش را می دزدند و به دیوان خود وارد می کنند مولانا جامی پس از شنیدن این شکایت خندیده و می فرماید که حالا متوجه شدم که چرا اشعار دیوان شما این چنین بی معنی مانده و غیر لفظ بی معنی، در او چیزی نمانده است.

از رباعیات اوست:

 

بر قد دلم راست قبای غم توست شادی به دلم باد که جای غم توست

گرهست تو را غمی برای دل ماست ور هست مرا دلی برای غم توست

 

فوت او:

شیخ محمد هنگامی که از سفر حج برمی گشت فوت کرده و نزدیک مقبره ابراهیم ادهم دفن گردیده است و با توجه به اینکه جامی به سال 877 به سفر حج نائل گشته و شیخ نیز در این سفر همراه وی بود، طبعاً سال فوت وی در این ایام می باشد.

 

 

 


نوشته شده در   چهارشنبه 22 خرداد 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode