ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 9 خرداد 1389     |     کد : 7794

خطرات بي‌خوابي و راه‌هاي مقابله با آن

زياد خوابيدن و كم خوابيدن در شبانه روز مي‌تواند علاوه بر خستگي، كسلي و ملولي در طول ساعات كار عوارض بسيار منفي ديگري نظير مرگ زودرس و چاقي مفرط در پي داشته باشد...

زياد خوابيدن و كم خوابيدن در شبانه روز مي‌تواند علاوه بر خستگي، كسلي و ملولي در طول ساعات كار عوارض بسيار منفي ديگري نظير مرگ زودرس و چاقي مفرط در پي داشته باشد.
به گفته محققان افراد بهتر است در ساعات شب به‌مدت 6 تا 8 ساعت بخوابند. محققان همچنين مي‌گويند كه بهتر است افراد ساعات 10 تا 12 شب را براي خواب انتخاب كنند و ديرتر به‌خواب نروند زيرا ساعت فيزيكي بدن نيز براي خواب خود را منطبق با اين ساعات مي‌كند.
براي اجتناب از ديرخوابي و كم‌خوابي بايد از خوابيدن و استراحت كردن در ساعات بعد از ظهر پرهيز كرد. تنها توصيه شده است كه افراد درصورت خستگي و نياز، به‌مدت 15 دقيقه و نه بيشتر در ساعات بعدازظهر استراحت كنند.
محققان همچنين مي‌گويند بايد افراد به‌دليل مضرات كم خوابي يا زياد خوابي، در شبانه روز 6 تا 8 ساعت را به خواب اختصاص دهند زيرا تداوم كم‌خوابي يا زيادخوابي مي‌تواند علاوه بر عوارض فيزيولوژيك و چاقي، براي قلب نيز مضر باشد.فرد كم خواب به‌دليل عدم‌استراحت كافي يا در طول روز كسل و بي‌حال يا عصبي است، زيرا خواب همزمان براي استراحت اعضاي بدن و استراحت و تمدد اعصاب بسيار مهم است. در ساعاتي كه فرد به‌خواب مي‌رود قلب نيز به‌دليل تحرك بسيار پايين استراحت كرده و با فشار كمتري جريان خون را به سراسر بدن پمپاژ مي‌كند. كم خوابي و بي‌‌خوابي بر بسياري از سيستم‌هاي بدن تأثيرات منفي مي‌‌گذارند. اين تأثيرات ممكن است فورا خود را نشان دهند يا اينكه در بلندمدت ظاهر شوند.
بررسي‌هاي پژوهشگران نشان داده است كه ميزان عملكرد و دقت افرادي كه براي مدت طولاني هر شب كمتر از 6 ساعت مي‌خوابند، همانند زماني است كه فرد به‌مدت 3 روز متوالي نخوابد.
هر فردي ممكن است در طول دوران زندگي خود با اختلالات خواب مواجه شود و نتواند به هنگام شب به‌سادگي بخوابد اما اين عارضه معمولا كوتاه مدت است و پس از مدتي از بين مي‌رود. به هر حال، طبق تحقيقات اخير، از هر 10 نفر در دنيا يك فرد به اختلالات خواب براي مدت زمان طولاني كه بي‌خوابي مزمن نام دارد مبتلا مي‌شود. بي‌خوابي‌ها بيشتر در سنين بالا و بزرگسالي و همچنين در افراد پرتنش و پراسترس بروز مي‌كند.بروز مشكل براي خوابيدن، بيشتر به‌دنبال بروز فشارهاي عصبي و نگراني‌هاي شديد به‌وجود مي‌آيد.
ديگر عواملي كه اين عارضه را به‌دنبال دارند شامل بيماري‌هاي فيزيكي كه دردهاي شديد را به همراه دارند، سر و صداهاي محيط، كافئين، عوارض ناشي از مصرف برخي داروها، افسردگي و شيفت‌هاي كاري شبانه مي‌شود.اگر شما هم از بي‌خوابي رنج مي‌بريد سعي كنيد هنگام شب به موقع به رختخواب برويد و مانند سايرين، هنگام صبح از خواب بيدار شويد. شما بايد از مصرف محرك‌هايي كه مي‌تواند بي‌خوابي را در شما به‌دنبال داشته باشد خودداري كنيد.
افزايش ميزان نرمش در طول روز، نوشيدن شير گرم پيش از رفتن به رختخواب و مصرف جوشانده گياهاني نظير سنبل‌الطيب و بابونه مي‌تواند به افراد كمك كند تا هنگام شب آسان‌تر به خواب بروند.اگر مي‌خواهيد بي‌خوابي و عوارض ناشي از آن در شما از بين برود بايد عوامل مشكل ساز را هرچه سريع‌تر از خود دور كنيد. براي مثال، سعي كنيد عوامل استرس‌زا را از خود دور كنيد و در آرامش كامل به سر ببريد، همچنين مطمئن شويد كه محل خوابتان كاملا راحت است و مشكلي در آن وجود ندارد. قرص‌هاي خواب نيز مي‌توانند در كوتاه مدت مورد استفاده قرار گيرند و به‌صورت موقت عارضه كم خوابي را در شما درمان كنند.

همشهري آنلاين- آرش نهاوندي


نوشته شده در   يکشنبه 9 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode