ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1389     |     کد : 7660

فرافلسفه بخشی از فلسفه است

استاد فلسفه دانشگاه اولد دومینیون آمریکا با اشاره به اینکه تنها راه و شیوه برای پاسخگویی به سؤالات مطرح در فلسفه به شیوه‌ای فلسفی امکان‌پذیر است...

استاد فلسفه دانشگاه اولد دومینیون آمریکا با اشاره به اینکه تنها راه و شیوه برای پاسخگویی به سؤالات مطرح در فلسفه به شیوه‌ای فلسفی امکان‌پذیر است، گفت: فرافلسفه خود بخشی از فلسفه است. به عبارت دیگر فلسفیدن در مورد فلسفه خود بخشی از فلسفه به شمار می‌رود.
دکتر دیل میلر استاد فلسفه دانشگاه اولد دومینیون آمریکا و رئیس مرکز اخلاق و امور عمومی در این دانشگاه در مورد این موضوع که آیا می‌توان فلسفه را از فرافلسفه تفکیک کرد به خبرنگار مهر گفت: سؤالات فلسفی در مورد هر حوزه مطالعاتی قابل طرح است. این سؤالات در مورد بنیانهای حوزه‌های مطالعاتی وجود دارد . به عبارت دیگر می‌توان در مورد فلسفه حوزه‌های مطالعاتی گوناگون طرح پرسش کرد.
وی افزود: در تمام این حوزه‌های مطالعاتی و به غیر از فلسفه، این سؤالات بنیادی و فلسفی در خارج از آن حوزه مطالعاتی قرار می‌گیرد. برای پاسخ به این سؤالات متدولوژی و شیوه مطالعاتی آن حوزه کارا نیست.
میلر تصریح کرد: به عبارت دیگر پرسشهای مربوط به بنیانهای حوزه‌های مطالعاتی اولاً خارج از محدوده بررسی آن حوزه مطالعاتی قرار می‌گیرد و درثانی با متدولوژی و شیوه مطالعاتی آن حوزه قابل پاسخگویی نیستند.
وی افزود: برای نمونه حوزه مطالعات علم را در نظر بگیرید. برای پاسخگویی به سؤالات بنیادین این حوزه، روش و شیوه علمی پاسخگو نیست. به عبارت دیگر سؤالات بنیادین حوزه فلسفه علم و مطرح در فلسفه علم به شیوه علمی قابل پاسخگویی نیستند.
استاد فلسفه دانشگاه اولد دومینیون یادآور شد: همچنین در مورد ریاضیات نیز این استدلال درست است. فلسفه ریاضیات و مسائل مطرح در آن را نمی‌توان به شیوه ریاضی پاسخ داد. به عبارت دیگر مسائل و سؤالات فلسفی مطرح در فلسفه ریاضیات از طریق روش ریاضی قابل پاسخگویی نیستند.
پاسخ به پرسش فلسفی به شیوه فلسفی ممکن است
مؤلف "فلسفه جان استوارت میل" گفت: اما در مورد فلسفه وضع فرق می‌کند. در مورد فلسفه و سؤالات فلسفی مطرح شده در این حوزه باز هم در فلسفه گام می‌زنیم. به عبارت دیگر سؤالات بنیادی و فلسفی مطرح شده در مورد حوزه فلسه باز هم خصلتی فلسفی دارد.
وی افزود: تنها راه و شیوه برای پاسخگویی به سؤالات و مسائل مطرح در فلسفه به شیوه‌ای فلسفی امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر تنها راه پاسخگویی به سؤالات فلسفی از طریق خود فلسفه و به شیوه‌ای فلسفی امکان‌پذیر است.
رئیس مرکز اخلاق و امور عمومی دانشگاه اولد دومینیون یادآور شد: بنابراین فرافلسفه خود بخشی از فلسفه به شمار می‌رود. به عبارت دیگر فلسفیدن در مورد فلسفه خود بخشی از فلسفه به شمار می‌رود.
دکتر دیل میلر استاد فلسفه دانشگاه اولد دومینیون آمریکا و رئیس مرکز اخلاق و امور عمومی در این دانشگاه است. حوزه تخصصی و مطالعاتی میلر فایده‌گرایی اخلاقی، نتیجه‌گرایی اخلاقی و فلسفه اجتماعی - سیاسی است.
او صاحب آثار و مقالاتی زیادی درباره اخلاق و فلسفه جان استوارت میل است. کتابهای "اخلاق، احکام و عواقب" ، "فلسفه جان استوارت میل" از جمله آثار وی هستند.


نوشته شده در   چهارشنبه 29 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode