ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 21 ارديبهشت 1403     |     کد : 203637

یک استاد دانشگاه:

زنان ما باید از ولایت‌مداری حضرت معصومه(س) برای خود الگو بسازند

یک استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی به ولایت‌پذیری حضرت معصومه(س) اشاره کرد و افزود: زنان ما باید پیرو ولی خود باشند و بتوانند از این ولایت‌مداری حضرت معصومه(س) برای خود الگو و اسوه بسازند و پشت سر ولایت حرکت کنند.

ایسنا/آذربایجان شرقی یک استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی به ولایت‌پذیری حضرت معصومه(س) اشاره کرد و افزود: زنان ما باید پیرو ولی خود باشند و بتوانند از این ولایت‌مداری حضرت معصومه(س) برای خود الگو و اسوه بسازند و پشت سر ولایت حرکت کنند.

حجت السلام والمسلمین سید جلال موسوی شربیانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) دختر امام موسی‌بن‌جعفر(ع) بود که تحت تربیت مستقیم پدر و برادربزگوارشان امام رضا(ع) قرار داشت.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه معصومه(س) هر چند که در طول زندگی خود کمتر از وجود پدر بهره‌مند بود چرا که زندانی شدن امام موسی‌بن‌جعفر(ع) فرصت کمی را ایجاد کرد که حضرت معصومه(س) بتواند در خدمت پدر باشد اما در همان مدت زمان کم بهره‌های زیادی بردند.

وی به بُعد اجتماعی حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و گفت:  حرکت حضرت معصومه(س)  از شهر مدینه به سمت، خود یک نشانه از پویایی شخصیت اجتماعی حضرت معصومه(س)  و یک حرکت سیاسی، جهادی و نشان‌دهنده نقش یک زن در جامعه است، آن هم در جامعه‌ای که اگر امام دچار مشکل شود حتی یک زن هم می‌تواند برای دفاع از ولایت و امامت گام بردارد و حضور خود را در صحنه اجتماعی نشان دهد.

این استاد دانشگاه به نقش سیاسی حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و گفت: حضرت معصومه(س) به دنبال ولایت و رهبرشان امام رضا(ع) بودند تا ایشان را یاری کنند، همچنین اهدافی که امام رضا(ع) از هجرت خود به ایران داشتند این بود که نسل شیعه را به نوعی در ایران تقویت و گسترش دهند که یکی از بزرگ‌ترین اقدام‌هایی بود که حضرت معصومه (س) انجام دادند.

وی به بُعد عبادی حضرت معصومه(س) اشاره کرد و توضیح داد: در شهر قم محلی به نام "بیت النور" وجود دارد که در آنجا محل عبادت حضرت معصومه(س) بوده که این امر، نشان‌دهنده شخصیت کمال یافته عبودیتی حضرت معصومه(س) است.

حجت السلام شربیانی به همزمانی حکومتی که با حضرت معصومه(س) برپا بوده اشاره کرد و گفت: در دوران حضرت فاطمه معصومه(س) حکومت عباسیان پا برجا بود، از حاکمان آن، هارون رشید بود که قاتل امام موسی‌بن‌جعفر(ع) بوده و بعد از خودش پسرش امین به حکومت می‌رسد اما آشفتگی‌ها و بحران‌های سیاسی آن زمان، کار را به جایی می‌رساند که بلاخره مأمون برادر ناتنی امین علیه او قیام می‌کند و خود خلیفه می‌شود.

وی به علت ازدواج نکردن حضرت معصومه (س) اشاره کرد و گفت: ازدواج نکردن حضرت فاطمه معصومه (س) را از دو بُعد می‌توان بررسی کرد. بُعد اول، در واقع بُعد معنوی و شخصیت بی‌همتایی است که حضرت معصومه داشتند و در آن شرایط و روزگار موردی که هم‌کفو حضرت معصومه(س) باشد کم بوده و یا به خاطر مسائل سیاسی این اتفاق نیفتاد. در خصوص بُعد دوم، امام موسی‌بن‌جعفر(ع) در زندان هارون به سر می‌برده و شخصیتی داشته که علیه خلیفه به پا خواسته و زندانی شده است، در این شرایط بحران و آشفتگی سیاسی که چنین شخصیتی در زندان است و خانواده وی شدیدا زیر نظر دستگاه حکومتی قرار دارد بلاخره افراد معدودی جرئت می‌کنند به این خانواده نزدیک شده و با آن‌ها وصلت کنند که به نوعی وصلت با چنین خانواده‌هایی در واقع شرایط سیاسی خاصی برایشان ایجاد می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) یک دختر بود و در نگاه ائمه اطهار و رسول اکرم(ص)، جنس مونث و دختر به قدری اهمیت داشته است که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: خَیْرُ اوْلادِکُمْ الْبَناتُ. بهترین فرزندان شما دختران هستند.

اسن استاد دانشگاه ادامه داد: زیبایی‌هایی که در وجود جنس دختر است می‌تواند تاج افتخاری برای پدر و خانواده باشد که حضرت معصومه(س) با تمام کمالات این افتخار را داشتند که دختر و خواهر «ولی الله» باشند.

وی یادآوری کرد: امام موسی‌بن جعفر(ع) به دخترانشان وصیت کرده بودند که بدون اجازه امام رضا(ع) وصلت نکنند و با مصلحت او، به انتخاب افراد دست بزنند بنابراین از جهت فرهنگی و حفظ حریم خانوادگی، این مسئله به عنوان یک مسئله فرهنگی در نظر گرفته می‌شود.


نوشته شده در   جمعه 21 ارديبهشت 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode