ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1389     |     کد : 7608

كربوهيدرات‌هاي تصفيه‌شده و ابتلا به ديابت نوع 2

محققان به تازگي دريافته‌اند كه غذاهاي نشاسته‌دار از قبيل برنج سفيد و نان، احتمال ابتلا به بيماري ديابت را در زنان سياه‌پوست و زنان چيني افزايش مي‌دهد

محققان به تازگي دريافته‌اند كه غذاهاي نشاسته‌دار از قبيل برنج سفيد و نان، احتمال ابتلا به بيماري ديابت را در زنان سياه‌پوست و زنان چيني افزايش مي‌دهد اما اضافه كردن بعضي از حبوبات سالم به رژيم غذايي مي‌تواند اين خطر را كاملا معكوس كند.
با اين‌حال، يافته‌هاي محققان نشان‌دهنده اين است كه خطر ديابت در زنان سياه‌پوستي هم كه كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده خوراكي مصرف مي‌كنند، رو به افزايش است. همچنين مطالعات حاكي از آن است كه زناني كه مقدار زيادي فيبر مصرف مي‌كنند، از نظر ابتلا به ديابت در معرض خطر كمتري هستند.
محققان دانشگاه بوستون بيش از 40‌هزار زن سياه‌پوست آمريكايي را در سال‌1995 مورد مطالعه قرار دادند و بعد از 8‌سال، 1938نفر از اين زنان به ديابت نوع 2 مبتلا شده بودند. طي اين مدت، معلوم شد اين زنان بيشتر غذاهايي را مصرف مي‌كردند كه خطر ابتلا به ديابت را در آنها افزايش مي‌داد اما كساني كه بيشتر غذاهاي فيبردار از قبيل غلات سالم مصرف كرده بودند، در معرض خطر كمتري قرار داشتند.
محققان از اين مطالعه نتيجه گرفتند كه زنان مي‌توانند با استفاده از غذاهاي با فيبر بالا خطر ابتلا به ديابت را در خود كاهش دهند. با اين حال در اين مطالعه كارشناسان دريافتند زناني كه در روز 9/5 گرم فيبر مصرف كرده بودند، خطر ابتلا به ديابت در آنها نسبت به زنان ديگر 18درصد كاهش يافته بود.
كارشناسان معتقدند كه گنجاندن منابع فيبر در رژيم غذايي نسبتا آسان است. يك تغيير ساده در رژيم غذايي از نان سفيد به نان سبوس‌دار يا جانشين كردن يك فنجان سبوس گندم يا جو به جاي برنج، فرد را از يك طبقه‌بندي غذايي با فيبر پايين به يك طبقه معتدل غذايي هدايت مي‌كند؛ البته با كاهش 10‌درصدي احتمال ابتلا به ديابت. البته چنين غذاهاي سالمي به‌علت وجود منيزيم مي‌توانند احتمال ابتلا به فشار خون را نيز كاهش دهند.
اما در مطالعات بعدي، محققان 64 هزار زن چيني را براي مدت 5‌سال مورد مطالعه قرار داده و به‌طور مرتب رژيم غذايي‌ و ديگر عاداتشان را مورد بررسي قرار دادند. طي اين مطالعه 1608 زن چيني به ديابت مبتلا شدند.
در اين مطالعه زناني كه كربوهيدرات‌هاي بيشتري را از قبيل برنج مصرف كرده‌ بودند، بيشترين تعداد مبتلايان به ديابت را تشكيل مي‌دادند به‌طوري كه خطر ابتلا به اين بيماري در آنها 28‌درصد نسبت به زناني كه بيشتر نان مصرف كرده‌بودند، افزايش يافته بود.
اين طور كه مشخص است، در رژيم غذايي قسمت عمده‌اي از جمعيت جهان، برنج و كربوهيدرات‌ها را مي‌توان ديد. با اين حال اين اطلاعات نشان مي‌دهند كه در آينده كربوهيدرات‌هاي تصفيه‌شده خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را در ميان مردم جهان افزايش خواهند داد.


نوشته شده در   يکشنبه 26 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode