ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1389     |     کد : 7604

راه‌هاي بهبود و تقويت حافظه

انسان‌ها به‌خصوص دانش‌آموزان در ايام امتحانات به‌شدت به‌دنبال راه‌هاي تقويت حافظه و طولاني‌مدت‌كردن حافظه خود هستند...


انسان‌ها به‌خصوص دانش‌آموزان در ايام امتحانات به‌شدت به‌دنبال راه‌هاي تقويت حافظه و طولاني‌مدت‌كردن حافظه خود هستند.
ترس از امتحانات وقتي وجود دانش‌آموز را فرا مي‌گيرد او حاضر است دست به هر كاري براي تقويت حافظه‌اش بزند كه گاه منجر به رويدادهاي منفي و تأسف‌باري مي‌شود. راهكارهاي ذيل، به دانش‌آموزان عزيز جهت بهبود و تقويت حافظه پيشنهاد مي‌شود كه اميد است با به كار‌گيري آنها، فصل امتحانات را با موفقيت سپري كنند.

1- خواب كافي: داشتن خواب كافي و بدون دغدغه يكي از راه‌هاي تقويت حافظه است كه متأسفانه در فصل امتحانات گاهي به‌طور كل ناديده گرفته مي‌شود. در تحقيقات متعدد ثابت شده است كه كمبود خواب، عملكرد حافظه را به‌شدت تحت‌تأثير منفي قرار مي‌دهد زيرا در هنگام خواب و استراحت، مغز به پردازش و ادغام اطلاعات يكسان كه در طول روز دريافت كرده مي‌پردازد لذا حداقل 6‌ساعت خواب را در برنامه خود بگنجانيد و به اين فكر كنيد كه با از دست دادن هر دقيقه از زمان خواب به همان نسبت زمان مناسب يادگيري را از دست مي‌دهيد.

2- تغذيه: تغذيه نيز يكي از مباحث مهم در بهبود حافظه به‌شمار مي‌رود كه امروزه تعداد زيادي از افراد، اطلاعات كافي در مورد آن دارند ولي تنها جهت يادآوري ذكر مي‌شود كه مصرف ميوه، سبزيجات تازه، انواع مغزها‌، شير و غلات در بهبود عملكرد مغز بسيار تأثير گذارند.

3- مرور مطالب: آنچه براي امتحان خوانده‌ايد براي خود مرور كنيد؛ شرايط را طوري تصور كنيد كه شما دانش‌آموزيد و موظفيد براي معلم خود مطالب را بازگو كنيد. سعي كنيد نكات مهم و پراهميت را ذكر كنيد. اين امر باعث مي‌شود كه جزئيات هر موضوعي به‌خوبي در ذهنتان شكل گيرد و موضوع به‌طور شفاف در مغزتان طبقه بندي شود.

4- در رابطه با مطالب و عناوين مهم و اساسي با دوستان زرنگ خود صحبت كنيد. البته اين كار را يك يا چند روز قبل از امتحان انجام دهيد و هرگز اين مرحله را به ساعتي قبل از امتحان موكول نكنيد زيرا در آن زمان، ميزان بالاي اضطراب و فشار رواني مانع به خاطر سپردن صحيح مطالب مي‌شود. روش مرور مطالب با همكلاسي باعث به حافظه سپردن بهتر شما و او مي‌شود.

5- داشتن استراحت كوتاه مدت را در فواصل درس خواندن خود بگنجانيد و هرگز پيوسته و بدون استراحت به درس‌خواندن ادامه ندهيد (‌به ازاي هر 45 - 30 دقيقه درس خواندن 5 تا10 دقيقه استراحت زمان مناسب و معقولي است.‌)
در زمان استراحت به ديدن تلويزيون يا انجام بازي‌هاي رايانه‌اي نپردازيد بلكه در اين زمان سعي كنيد كمي راه برويد يا از خوراكي‌هاي سالم مانند ميوه و سبزيجات تازه استفاده كنيد تا مغز نيز فرصت تقويت خود را پيدا كند.

6- از حفظ كردن مو به موي مطالب خودداري كنيد. ابتدا مفهوم آن را درك كرده و بعد آن را حفظ كنيد زيرا در بسياري موارد مشاهده مي‌شود دانش‌آموزان فقط به حفظ‌كردن خط به خط و لغت‌‌به‌لغت مبادرت مي‌ورزند كه اين امر تأثيري كوتاه مدت خواهد داشت و حتي چند ساعت بعد از امتحان، دانش‌آموزان كلمه‌اي را به ياد نخواهند آورد.

7- با تكنيك‌ها و روش‌هاي صحيح مطالعه آشنا شويد؛ در بسياري از مواقع به خاطر سپردن نماد و سمبلي مي‌تواند شما را ياد آن مبحث بيندازد. استفاده از اين تكنيك‌ها و روش‌ها به‌خصوص در مورد دروس شفاهي بسيار كاربردي و تأثير‌گذار است؛ مثلاً اگر دانش‌آموز قصد دارد چند اسم مختلف را حفظ كند و ترتيب آنها نيز اهميت دارد، مي‌تواند از روش سرينام استفاده كند، بدين صورت كه ابتداي حروف آن اسامي را به هم بچسباند و با آن يك لغت با معني و حتي بي‌معنا بسازد و آن لغت را كه هر حرف آن نمادي از آن اسامي است حفظ كند.
تقويت و بهبود حافظه امري نيست كه بتوان يك شبه يا چند روزه آن را ايجاد كرد بلكه نياز به ممارست فراوان دارد لذا توصيه مي‌شود كه اين امر مهم را جدي قلمداد كرده و در فصل تابستان از كلاس‌ها و كتاب‌هاي مفيد و سازنده در اين زمينه استفاده كرده و بهبود و تقويت حافظه را به امري روزانه و پيوسته تبديل كنيد.

همشهري آنلاين- ندا نصيري


نوشته شده در   يکشنبه 26 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode