ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 21 ارديبهشت 1403     |     کد : 203638

دختر، یعنی هنر آفرینش

دختر جلوه زیبایی بی حد خداونـد است، میل انسان به بقـا، میل انسان به زندگی و زیبا پرستی؛

ایسنا/آذربایجان شرقی دختر جلوه زیبایی بی حد خداونـد است، میل انسان به بقـا، میل انسان به زندگی و زیبا پرستی؛ دختر گوشه‌ای از هـنر آفرینش و یک سرمایه‌ی ابدی برای جامعه است، دختران، نغمه شورانگیز آفرینشند و جهان، مهربانی اش را از نگاه روشن آنان وام می‌گیرد.

دختران موجودات عجیبی‌اند، انسان‌هایی که علارغم جسم ظریف از پس هر کاری برمی‌آیند، دختر که باشی می‌شوی غم‌خوار مادر و دلسوز پدر و چراغ خانه‌ آنها، دختر زودتر راه می‌رود، زودتر سخن می‌گوید، زودتر به سن تکلیف می‌رسد، گویی از همان اول، عجله دارد، انگار هیچ وقت برای خودش وقت ندارد و حتی بازی‌هایش، رنگ و بوی جان بخشیدن دارد، چنان معصومانه عروسکش را در آغوش می‌فشارد، گویی سال‌هاست طعم شیرین مادری را چشیده است.

دختر که داشته باشی دنیایت متفاوت می‌شود، همه‌ی زندگیت رنگ صورتی به خود می‌گیرد و تمام شکلات‌های دنیا خوشمزه می‌شود، دختر که داشته باشی انتظار شیرین زبانی و و پرحرفی‌اش را می‌کشی‌.

اما در پس این دنیای به ظاهر صورتی اما چه داستان‌ها شنیده‌ایم از دخترکشی‌ها و چه داستان‌ها که روایت‌ها دارند از قصه تلخ دختر کشی و همسرکشی‌ها، چه خاک‌ها که فریاد دخترها را به یغما برده و چه تاوان‌هایی که به جرم گناه ناکرده بر سر دختران سرزمینم فرود آمده است.

چه داستان‌ها از مادران سرزمینم شنیده‌ام که از ترس دخترزا بودن و چسباندن انگ اجاق کور بودن، نطفه دختر را در شکم خفه کردند، چه طرد شدن‌ها به دست پدر، چه داستان‌ها از بی‌محبتی برادر و چه رنج کشیدن‌ها و دم برنیاوردن‌ها از دست همسر...   گویی این قصه هنوز هم که هنوز است داستان کشداری است که پایان ندارد.

هر چند برخی‌ها فکر می‌کنند دختران و زنان غربی از آزادی و امنیت کامل برخوردارند، ولی در اصل چنین نیست و جملات زردی که در فضای مجازی می‌بینند باعث انحراف ذهنیت عموم مردم از جایگاه و ارزش یک دختر در دنیای واقعی شده است.

اندیشه شوم و باطلی که غرب نسبت به دختر ایرانی دارد باید به جوانان بازگو شده و چهره واقعی زن‌ستیزی غرب عیان شود همانطور که امام خمینی(ره) با برجسته نمودن نقش دختران در اجتماع، در مقابل افکار غلط غرب نسبت به دختر و زن ایستاد.

دختران در نظام جمهوری اسلامی نقش بسیار مهمی دارند

یک استاد حوزه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جایگاه ویژه‌ی دختران در نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: دختران در نظام جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی دارند. طبق اصول اسلامی، زنان و دختران حقوق و مسئولیت‌های خاص خود را دارند. آن‌ها در حوزه‌های تحصیلی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی فعالیت می‌کنند. 

مریم یوسفی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی بر تربیت قوی و آموزش دختران اهمیت تاکید می‌کند تا بتوانند در زندگی خانوادگی و اجتماعی خود موفق باشند. امیدوارم که دختران در نظام جمهوری اسلامی بیش از این به عنوان عضوی مهم و پر ارزش شناخته شوند و به توانایی‌های خود اعتماد کنند تا ایران قوی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی محقق شود.

وی افزود: درواقع دختران ستون اصلی و غیر قابل انکار جامعه هستند از این رو بیشترین هجمه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای تخریب هویت وتاراج شخصیت انسان روی دختران نوجوان صورت می‌گیرد قطعا آگاه سازی و اگاه کردن که از مبانی و مسلمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است محقق خواهد شد.

تفاوت جایگاه دختران و پسران در خانواده و جامعه

این استاد بیان کرد: در بسیاری از جوامع، در جایگاه دختران و پسران در خانواده و جامعه تفاوتی وجود دارد. این تفاوت‌ها ممکن است به دلیل عوامل فرهنگی، تاریخی و اجتماعی باشد. به طور کلی، در برخی جوامع، ممکن است پسران به عنوان وارثان نسل و کمک خانواده برای تامین نیازهای مالی و حمایت از خانواده در نظر گرفته شوند. به عنوان مقابل، دختران ممکن است برای تحقق اهداف خانوادگی و نقش‌های خانه‌داری مسئولیت بیشتری داشته باشند.

یوسفی خاطرنشان کرد: اما در جوامع، تلاش برای برابری جنسیتی و ترکیب مناسب نقش‌ها و فرصت‌ها برای دختران و پسران در حال انجام است. امروزه، آگاهی بیشتری درباره حقوق بشر و برابری جنسیتی وجود دارد و تلاش می‌شود تا دختران و پسران برابر در محیط خانواده و جامعه قرار گیرند. این شامل دسترسی به آموزش و پرورش برابر، فرصت‌های شغلی برابر و حقوق و آزادی‌های مساوی است.

وی تاکید کرد: به طور کلی، هدف اصلی این است که تفاوت جنسیتی در جامعه و خانواده کاهش پیدا کرده و همه افراد، بدون توجه به جنسیت، بتوانند از فرصت‌ها و حقوق مساوی بهره‌مند شوند. این تغییر نیازمند آگاهی و تغییر نگرش‌های اجتماعی است. همه ما می‌توانیم در این تغییر مثبت نقش داشته باشیم و برای برابری جنسیتی در جامعه بجنگیم.

این استاد عنوان کرد: البته از نظر عقلی نمی‌توان انتظار داشت که جایگاه زنان، مردان، دختران و پسران در جامعه مشابه هم باشد چرا که هر جنسی توانایی‌ها و استعدادهای ویژه خود را دارد ک باعث تفاوت در مسئولیت‌ها و جایگاه‌ها می‌شود، اما از تساوی حقوق نباید غافل شد و در توزیع امکانات و منابع برای برقراری عدالت نگاه فراجنسیتی اعمال شود.

نقش مهم دختران ایرانی در مقابله با جنگ نرم

وی گفت: دختران نقش بسیار مهمی در مقابله با جنگ نرم دارند. آن‌ها می‌توانند با تحصیل، آگاهی، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، حصور در رسانه‌ها و تأثیرگذاری در جامعه، به ایجاد تغییرات مثبت و مقابله با جنگ نرم کمک کنند. همچنین، آموزش و تقویت مهارت‌های رهبری و ارتباطی در دختران نقش مهمی در این زمینه دارد. دختران با قدرت، هوش، و تعهد خود می‌توانند به جامعه‌شان و جهان کمک کنند.

وی بیان کرد: البته نمی‌توان از اینکه هجمه فرهنگی و اعتقادی به زن و دختر ایرانی می‌تواند تأثیرات بزرگی در جامعه داشته باشد غافل شد، زنان و دختران ایرانی با استعداد، قدرتمند و با ارزش هستند. فقط کافیست بتوانند از حصار شخص به شخصیت داخل شوند آن وقت است که جنگ نرم بی اثر خواهد شد.

یوسفی خاطرنشان کرد: دختران تلاش خواهند کرد تا رسالت اصلی خودشان را مبتنی بر توانایی‌ها و استعدادهای خود پیش ببرند، بی‌شک تمام فعالیت‌های دشمنان در جهت متوقف ساختن دختران و زنان در ظاهر خودشان است که البته این مطلب در نگاه عمیق دختران سر بلند ایرانی با هویت اصیل ایرانی و اسلامی مردود می‌باشد.

وی تاکید کرد: آن‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند هنر، علم، ورزش و سیاست به رشد و توسعه کشورمان کمک می‌کنند. اعتقادها و فرهنگ ما درباره نقش دختران و زنان همچنان در حال تغییر است و نسل جوان ما در این زمینه پیشرو هستند. به همین دلیل، حمایت و توجه به دختران ایرانی و ارتقای آن‌ها در جامعه بسیار مهم است.


برچسب ها
نوشته شده در   جمعه 21 ارديبهشت 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode