ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 25 ارديبهشت 1389     |     کد : 7590

دنياي سرد و زيباي خرس‌هاي قطبي

خرس هاي قطبي علي رغم جثه بسيار بزرگ، خوي وحشيانه و مهارتشان در شكار امروزه در معرض خطر جدي انقراض نسل قرار دارند...

 
جام جم آنلاين: خرس هاي قطبي علي رغم جثه بسيار بزرگ، خوي وحشيانه و مهارتشان در شكار امروزه در معرض خطر جدي انقراض نسل قرار دارند. خرس هاي قطبي منحصرا در قطب شمال و مناطق منتهي اليه شمالي كره زمين زندگي مي كنند. علي رغم آب وهواي سخت و زيستگاه خصمانه خرس هاي قطبي اين جانوران زيبا و منحصر به فرد صدها هزارسال و بلكه بيشتر توانسته اند بر شرايط دشوار محيط زيست خود فائق آمده و به بقا ادامه دهند. تا اينكه ابتدا شكار بي رويه اين حيوانات توسط شكارچيان مهاجر سفيد پوست براي پوست و گوشتشان، سپس شكار بي رويه حيواناتي كه طعمه هاي سنتي خرس هاي قطبي محسوب مي شوند و سرانجام تغييرات آب و هوايي كه منجر به آب شدن قطعات بزرگ يخ كه مناطق قطبي را در شمالگان به يكديگر متصل مي كرد، ناقوس خطر انقراض نسل اين عروسك هاي سفيد پشم آلود اما خطرناك را به صدا در آورده است.دور نيست روزگاري كه نسل هاي بعد تنها از روي عكس قادر به مشاهده خرس هاي قطبي باشند. رمي ماريون، عكاس و نويسنده حيات وحش از 20 سال پيش تاكنون هرسال مدت 3 تا 4 ماه مناطق قطبي را مي پيمايد . رمي در جريان اين سفرها به ويژه به جانوري كه بسيار به آن علاقه دارد توجه نشان مي دهد، نماد واقعي شمالگان : خرس قطبي.
گزارشي تصويري ازدنياي وحشي و زيباي خرس‌هاي قطبي
عكاس : رمي ماريون.
گزارش : بهرام افتخاري.

يك خرس قطبي نر بالغ در جستجوي شكار و شايد جفت پهنه گسترده يخهاي قطب شمال را مي‌پيمايد. خرسهاي قطبي نر به غير از فصل جفت‌گيري همواره در انزوا زندگي مي‌كنند.

با نخستين اشعه‌هاي گرمابخش آفتاب بهاري خرس ماده راهي را از لانه‌اش به بيرون گشوده و توله‌هايش را خارج مي‌كند. براي مدت چندين روز خانواده در نزديكي لانه باقي مانده و خرس قطبي ماده و توله‌هايش پس از استراحت راهي كه به محل تغذيه آنها منتهي مي‌شود را در پيش مي‌گيرند.

خرس قطبي تنها در قطب شمال و منتهي‌اليه شمال كره زمين زندگي مي‌كند. در سال 2006 جمعيت كليه خرسهاي قطبي بين 20 تا 22 هزار قلاده برآورد شده بود.

خرسهاي قطبي نر جوان براي روزهاي دشوار و نبردهاي سخت دوره جفت‌گيري وقت خود را به بازي جنگ مي‌گذرانند.

توله خرسهاي قطبي بازيگوش، كنجكاو و ماجراجو هستند و گاهي اوقات به دليل همين خصوصيات از مادرشان جدا مي‌افتند. آنها اغلب روي پشت مادر بازي كرده، گوشهاي مادر را گاز گرفته و روزانه پنج تا شش نوبت شير مي‌خورد.

خرس قطبي را بايد تك سوار قطعات يخ لقب داد. اين حيوان اغلب در مجاورت سواحل زندگي مي‌كند. خرس قطبي با سرعت متوسط 4 كيلومتر در ساعت حركت كرده و قادر است مسافات بعيد را تا 50 كيلومتر در روز و 6 هزار كيلومتر در سال بپيمايد.

تصوير يك خرس قطبي نر بالغ كه در جستجوي شكار از سطح يخ زده دريا به سوي صخره‌هايي كه يخ‌هايشان به دليل گرمايش زمين آب شده روان است.

مساحت اقيانوس منجمد شمالي و درياهاي مجاور آن در فصل زمستان 14 ميليون كيلومتر مربع بوده و پوشيده از قطعات يخ است. در تابستان مساحت يخ در حال حاضر بيش از 2/4 ميليون كيلومتر مربع نيست. تغييرات آب و هوايي و هيدرولوژيك كوچكترين اقيانوس جهان در حيات محيط زيست اين منطقه از كره زمين نقش بسيار مهمي را دارد.

زندگي خرسهاي قطبي وابسته به قطعات يخي است كه روي آب را مي‌پوشاند و اين مساله به جانور امكان مي‌دهد تا زمان هر چه بيشتري را روي قطعات يخ سپري كند.

خرسهاي قطبي ماده براي شير دادن به توله‌هايشان راحت‌ترين شيوه نشستن را انتخاب كرده و براي مدت بيش از يك سال به توله‌ها شير مي‌دهند تا آنها قادر به خوردن غذاهاي گوشتي شوند.

خرسهاي قطبي ماده به ندرت بيش از دو توله به دنيا مي‌آورند. بنابراين زايمان سه توله خرس براي يك خرس قطبي ماده امري استثنايي است.

رودررو با يك خرس قطبي نر بالغ. رمي ماريون عكسهايي را كه از حيات وحش و مناظر قطب شمال تهيه مي‌كند را با هدف اين كه مشاهده‌كنندگان نسبت به غني بودن اين حيات وحش و در عين حال شكننده بودن آن توجه نشان دهند به نمايش مي‌گذارد.


نوشته شده در   شنبه 25 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode