ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 9 ارديبهشت 1389     |     کد : 7380

آي - پد شما را بي‌خواب مي‌کند!

محققان دانشگاه کاليفرنيا اعلام کردند نور درخشاني که از نمايشگر آي-پد مي تابد مي تواند در افردي که قبل از خواب مطالعه مي کنند، اختلال بي خوابي (Insomnia) را به وجود آورد...

 محققان دانشگاه کاليفرنيا اعلام کردند نور درخشاني که از نمايشگر آي-پد مي تابد مي تواند در افردي که قبل از خواب مطالعه مي کنند، اختلال بي خوابي (Insomnia) را به وجود آورد.
کتابخوان الکترونيکي آي-پد از نمايشگري با نور پس زمينه استفاده مي کند که اين نمايشگر با روزنامه هاي الکترونيکي در ديگر کتابخوانهاي مشهور مانند کيندل که نور را به شکل بازتابي نمايش مي دهد، بسيار متفاوت است.
محققان از گذشته مي دانستند که نور مانع از آزادسازي ملاتونين يعني هورموني که منجر به خواب رفتن فرد مي شود خواهد شد. هر نوع منبع نور مصنوعي چه از يک تلويزيون به وجود آيد يا از يک چراغ خواب مي تواند توليد ملاتونين بدن را مختل کند.
نکته نگران کننده درباره آي-پد اين است که خواننده اين تبلت را بسيار نزديک به صورت نگاه مي دارد. در تئوري اين به آن معني خواهد بود که آي-پد نسبت به تلويزيوني که در فاصله اي دور در بخشي از اتاق قرار دارد بر روي چرخه ملاتونين بدن تاثير بيشتري خواهد داشت.
در عين حال داشتن نمايشگر رنگي آي- پد به ويژه رنگ آبي در اين نمايشگر باعث هوشياري کاربر شده و از وي دعوت مي کند تا زمان خود را با جستجو در صفحات مختلف سايتها سپري کند. در واقع آي-پد بر خلاف ديگر کتابخوانهاي الکترونيکي مانع از اين خواهد شد که کاربر خواب خوشي را در شب هنگام تجربه کند.
محققان دانشگاه کاليفرنيا اعلام کردند تا به حال بيماري با مشکل بي خوابي ناشي از استفاده از آي-پد به آنها مراجعه نکرده است زيرا اين ابزار بسيار جديد است اما در هر حال محققان پيشنهاد مي دهند از آي-پد به عنوان کتاب خوان الکترونيک استفاده نشود تا احتمال بروز بي خوابي در افراد کاهش پيدا کند.
عادت قديمي خواندن کتابهاي قديمي قبل از به خواب رفتن به تازگي ديجيتال شده است و امروزه کتابخوانهاي الکترونيکي به شدت مورد استقبال کاربران قرار گرفته اند. در اکثر اين ابزار نور به گونه اي تنظيم و تابش داده مي شود تا کاربر احساس مطالعه يک کتاب واقعي را داشته باشد. اما در آي-پد از نمايشگري 262 هزار رنگي کريستال مايع برخوردار است که نيازمند نور پس زمينه هستند زيرا اين کريستالهاي مايع به خودي خود توانايي درخشيدن ندارند. از اين رو نور مستقيما به چشم کاربر تابيده شده و مي تواند با اختلال در آزادسازي هورمون خواب در استراحت فرد نيز اختلال وارد کند.
بر اساس گزارش گيزمك، سلولهاي چشم انسان نسبت به نور آبي که در آي-پد نوري غالب تر به شمار مي رود حساسيت بيشتري دارد. ويژگي که مي تواند با افزايش هشياري و وسوسه فرد براي ادامه دادن به کارهاي خود منجر به افزايش تاثير نور بر بي خوابي افراد شود.

مهر


نوشته شده در   پنجشنبه 9 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode