ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 ارديبهشت 1389     |     کد : 7356

قوانین انتخاب نام برای فرزند

طبق ماده بيست قانون ثبت احوال كشور انتخاب نام بااعلام كننده (پدر ومادر) است...

 طبق ماده بيست قانون ثبت احوال كشور انتخاب نام بااعلام كننده (پدر ومادر) است. اما بعضی از نامها بدليل عدم تناسب نام با جنس نوزاد يا دارا بودن معنی غيرقابل قبول و... در اين قانون غيرمجاز اعلام گرديده است. از اينرو سازمان ثبت احوال فهرستی از نامهای مجاز و غيرمجاز را تهيه نموده است. چنانچه نامی که هموطنان برای فرزندشان انتخاب نموده اند از نامهای معروف و متداول نيست، با مراجعه به اين فهرست ميتوانند از مجاز ياغيرمجاز بودن نام مورد نظر مطلع شوند.
قبل از انتخاب نام ( خصوصاً نامهای غير متداول ) مجاز ياغير مجاز بودن نام را از سفارت سؤال نمائيد تا سفارت، پس مراجعه به فهرست ثبت احوال، والدين را مطلع نمايد.
چنانچه نامی را که والدين انتخاب كرده اند در هيچکدام از فهرستهای نامهای مجاز يا غير مجاز موجود نباشد، والدين ميتوانند با ارسال نامه ای دلايل مجاز بودن نام مدر نظر خود از جمله وجود آن در ادبيات فارسی و فرهنگ اسلامی و يا متداول بودن آن در منطقه خاصی از ايران را ارائه نمايند. سفارت موضوع را به اداره ثبت احوال منعكس می نمايد و درصورت دريافت موافقت، شناسنامه صادر ميشود.
چنانچه نام انتخاب شده برای فرزند غير مجاز باشد و برای وی گواهی ولادت نيز صادر شده باشد، والدين ميتوانند با انتخاب يك نام مجاز ونوشتن عبارت " با تغيير نام فرزندم از ..... به ..... موافقت دارم " درپشت برگ گواهی ولادت و امضا آن تقاضای صدور شناسنامه بنمايند.
نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر ميباشد. در صورتيكه در شناسنامه پدر پيشوند "سيد" وجود داشته باشد، در شناسنامه فرزند نيز به تناسب جنس از پيشوند "سيد" يا "سيده" و يا پيشوند "سادات" ذكر خواهد گرديد .
اقليتهای دينی ميتوانند مطابق فرهنگ و آيين خود نام مورد نظر را انتخاب نمايند.

سازمان ثبت احوال کشور



نوشته شده در   سه شنبه 7 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode