ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 13 خرداد 1393     |     کد : 73159

چه کسانی در جماران به دیدن امام خمینی‌(ره) رفتند؟

بیست و هشتم اردیبهشت 1359 است. حدود ساعت 9 شب، به امر امام جمارانی و چند نفر از بزرگان، محله تزئین و نورانی و باغچه‌ها مرتب شده‌ است.

بیست و هشتم اردیبهشت 1359 است. حدود ساعت 9 شب، به امر امام جمارانی و چند نفر از بزرگان، محله تزئین و نورانی و باغچه‌ها مرتب شده‌ است. با وجود این هنوز مردم عادی نمی‌دانند این تدارکات برای چه کسی است تا این‌که انتقال محرمانه امام از محله دربند به جماران صورت می‌گیرد.

امام که از اتومبیل پیاده می شوند ولوله ای در محله می افتد. همه با اشک و خنده، خوشحال از این که رهبرشان محله آنان را برای سکونت انتخاب کرده به استقبال ایشان رفتند.

ساعت حدود 10 شب شده بود که امام به حسینیه جماران آمدند تا نخستین دیدارشان را با اهالی جماران در حسینیه ای به این نام داشته باشند و یکی از آغازین صحبت هایشان این بود که «من از زحمت اهالی این محل جماران تشکر می‏ کنم که زحمت زیادی کشیدند، در صورتی که من خدمتی به آنها نکردم. امیدوارم خداوند همه آنها را از همه بلیات حفظ کند و از شر شیاطین خصوصاً شیطان بزرگ حفظ کند. » (صحیفه امام، جلد 12، صفحه 305)

بعد از این دیدار، ملاقات های متعددی در محل خانه حضرت امام و نیز حسینیه جماران انجام شد. ملاقات هایی که با جمع های محدودتر بود یا مسئولان ارشد نظام، در اتاق ایشان انجام می شد، اما ملاقات عمومی در محل حسینیه جماران صورت می گرفت. در مواردی هم بود که دیداری در حیاط پشتی منزل انجام می شد. مثل ملاقاتی که مسئولان نظام با ایشان داشتند و نماز جماعت آنان به امامت حضرت امام (ره) از تلویزیون هم پخش شده است.

در طول هشت سال حضور امام در این محل، ایشان هیچ گاه از این خانه خارج نشدند مگر برای حضور در بیمارستان قلب. با این حال جلسه سران نظام و هیات دولت در حضور ایشان تشکیل می شد و اقشار مختلف مردم و اصناف در کنار هیات های خارجی به دیدار ایشان می آمدند البته بنابر برخی ملاحظات، دیدار روسای هیات های خارجی با بنیانگذار انقلاب بجز برخی موارد انگشت شمار، انجام نمی شده است.

چند ملاقات با سفرا و وابستگان نظامی کشورهای خارجی و به طور مشخص با سفرای کشورهای اسلامی در کنار دو ملاقات با نمایندگان جنبش امل در لبنان و رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان و چند ملاقات با مسلمانان و رهبران مسلمان کشورهای اسلامی چون بنگلادش و پاکستان و عراق. در یک ملاقات ویژه هم اعضای کنگره آزادی قدس و نمایندگان تمام سازمان های آزادیبخش جهان به دیدن امام خمینی (ره) رفتند.

همچنین حبیب شطی، دبیرکل وقت سازمان کنفرانس اسلامی، یکی از مهمان های خارجی امام خمینی (ره) بود.

یکی از مهم ترین چهره های خارجی که در این منزل به دیدار امام آمد ادوارد شواردنادزه، وزیر خارجه وقت اتحاد جماهیر شوروی بود. او برای دادن پاسخ نامه امام خمینی (ره) به ایران آمده بود. اضطراب او قبل از ملاقات با امام و نیز بی قراریش هنگام مکالمه با ایشان از مشهورات است.

دیگر دیدارهای ویژه امام در جماران ملاقات با اعضای تیم ملی کشتی آزاد و دیدار با ورزشکاران منتخب باشگاه های فوتبال در تهران بود.

نخستین حکم امام در منزل جماران، حکم به انتصاب امام جمعه آشتیان بود که خطاب به حجت الاسلام ابوالقاسم دانش آشتیانی صادر شد و نخستین پیام خارجی هم خطاب به برژنف، صدر هیات رئیسه اتحاد جماهیر شوروی صادر شد.

روزهای پرکار امام خمینی (ره) در جماران به یاد این محله باقی مانده است. روزهایی که در عین سختی برای امام شیرین بوده است. این را نوار خانوادگی که از امام گرفته شده و ایشان را در حال مزاح و خنده در همان حیاط پشتی منزلشان نشان می دهد بخوبی گواه است.


نوشته شده در   سه شنبه 13 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode