ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 فروردين 1389     |     کد : 7240

فصل آبله‌ مرغان

بهار با تمام زيبايي‌هاي خود فصل انواع دانه‌هاي پوستي نيز هست. در اين فصل والدين شاهد بسياري از بيماري‌ها كودكان خود هستند و يكي از اين بيماري‌ها آبله مرغان است...

فصل آبله‌ مرغان 
بهار با تمام زيبايي‌هاي خود فصل انواع دانه‌هاي پوستي نيز هست. در اين فصل والدين شاهد بسياري از بيماري‌ها كودكان خود هستند و يكي از اين بيماري‌ها آبله مرغان است.
اين بيماري بيشتر در اواخر زمستان و اوايل بهار در نواحي معتدل بروز مي‌كند. گروه سني 5 تا 9 سال مستعدترين افراد در ابتلا به آن هستند و سپس افراد زير 15 سال بيشتر در معرض ابتلا قرار دارند. اين در حالي است كه ابتلا به آبله‌مرغان در افراد بالاي 15 سال فقط حدود 10 درصد است. در نواحي معتدل معمولا 90 تا 95 درصد افراد در دوران كودكي به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

علائم بيماري
آبله‌مرغان با علائم سرماخوردگي خفيف ظاهر مي‌شود و همراه تب است. تب در اين بيماري ممكن است گاهي پايين باشد و گاهي تا 40 درجه هم برسد. درد شكمي ، احساس ناخوشي عمومي، بي‌اشتهايي ، بي‌حالي و سردرد از ديگر علائم آبله‌مرغان هستند. ضايعات پوستي اولين مشخصه بيماري آبله‌مرغان است.
اين جوش‌هاي پوستي درمدت 3، 4 روز اول بدتر شده و بر تعدادشان افزوده مي‌شود اما بعد از اين مدت كم‌كم رو به بهبود مي‌روند و التيام پيدا مي‌كنند. اين جوش‌ها در ابتدا شبيه گزش يك حشره است كه بعد از گذشت مدتي، يك تاول صاف كوچك در وسط آن ايجاد مي‌شود. بيشتر اين تاول‌ها مي‌تركند و لكه‌هاي قهوه‌اي جاي آنها را مي‌گيرد. بثورات معمولا از روي تنه شروع مي‌شود و به‌ سمت اندام‌ها و صورت پخش مي‌شوند. در نهايت بثورات در همه جاي بدن از سر و غشاهاي مخاطي دهان و پلك‌ها گرفته تا دست و پا ظاهر مي‌شوند. اين جوش‌ها با خارش زياد همراه هستند.

انتقال بيماري
دوره نهفتگي اين بيماري كه از زمان ورود عامل بيماري‌زا تا زمان بروز علائم آن طول مي‌كشد، حدود 14 تا 21 روز است و علائم خفيف و سبكي دارد. آبله‌ مرغان يك بيماري بسيار مسري است كه از طريق ترشحات تنفسي يا تماس با مايع موجود در ضايعات پوستي از فرد مبتلا به ديگران منتقل مي‌شود. ميزان ابتلاي آبله‌مرغان در افراد حساس حداقل 90 درصد است. افراد مبتلا به آبله‌مرغان از يكي 2 روز قبل از ظهور ضايعات پوستي تا حدود 7 روز بعد از بروز بثورات مي‌توانند باعث انتقال بيماري به فرد ديگري شوند.

درمان
اين بيماري خود به خود خوب مي‌شود و داروي خاصي نيز ندارد، تنها انجام برخي از اقدامات مي‌تواند تحمل اين دوران را راحت‌تر كند. به ‌طور مثال استفاده از پارچه، حوله يا كمپرس آب سرد مي‌تواند در تسكين خارش مفيد باشد. در اين مدت بايد بيمار را تا حد امكان آرام و خنك نگهداريد.
براي كاهش خارش، ماليدن لوسيون كالامين هم مي‌تواند مفيد باشد اما بايد مراقب بود تا آن را روي صورت نماليد. گرما و تعريق باعث بروز خارش مي‌شود. حتما به خصوص اگر بيمارتان كودك است ناخن‌هايش را كوتاه كنيد تا نتواند پوست خود را بخاراند، چون خاراندن تاول‌ها باعث عفونت ثانويه مي‌شود. پزشكان در برخي شرايط از داروهاي ضد خارش و مسكن نيز استفاده مي‌كنند.
در اين بيماري ضرورتي براي پرهيز غذايي و استراحت در رختخواب وجود ندارد و بيمار مي‌تواند در محيطي خنك فعاليت‌هاي آرامي داشته باشد. نكته مهم در اين بيماري خودداري از تماس با ديگران است، در اين دوران كودك نبايد به مدرسه برود چون به سرعت بيماري را منتقل مي‌كند.

دكتر علي اخوان -جام‌جم




نوشته شده در   دوشنبه 30 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode