ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 18 فروردين 1389     |     کد : 7086

تأثير قرص‌هاي ضد‌اضطراب در معالجه بيماري‌ها

قرص‌هاي ضد‌اضطراب مي‌تواند در معالجه و تخفيف بيماري‌ها در افراد مؤثر باشد...

قرص‌هاي ضد‌اضطراب مي‌تواند در معالجه و تخفيف بيماري‌ها در افراد مؤثر باشد.
محققان مي‌گويند قرص‌هاي ضد‌اضطراب نظير پروزاك و پاكسيل كه توسط شركت اروپايي گلاكسو اسميت كلاين توليد مي‌شود، مي‌تواند در معالجه بيماران مضطرب و افسرده‌اي كه دچار بيماري جسمي نيز هستند، مؤثر واقع شود.درحالي‌كه در حدود 10‌درصد بيماران داراي عوارض جسماني، همزمان از افسردگي و اضطراب رنج مي‌برند، تحقيقات بيانگر آن است كه پزشكان به‌دليل آنكه از تأثيرات داروهاي ضد‌افسردگي اطمينان ندارند كمتر مبادرت به تجويز اين نوع داروها مي‌كنند.
يك بررسي سيستماتيك توسط دانشمندان انگليسي نشانگر آن است كه استفاده از داروهاي ضد‌اضطراب مؤثر‌تر از مصرف داروهاي رايج يا كم اثر در مداواي بيماران افسرده داراي عوارض جسماني نظير ايدز، پاركينسون و موارد زيادي از سرطان‌هاست.
ماتيو هاتوپف از مؤسسه پزشكي لندن و محقق ارشد اين تحقيق مي‌گويد: با خيلي از بيماراني كه همزمان با افسردگي دچار عوارض فيزيكي نيز هستند، مواجه شده‌ام. اين تحقيقي دشوار است كه مي‌تواند در معالجه بيماراني كه همزمان دچار عوارض جسماني و ذهني هستند مؤثر واقع شود.
در اين تحقيق كه 51 مورد بررسي بر داروهاي ضد‌افسردگي را در بر مي‌گيرد، مشخص شد كه از هر 6 نفري كه توسط داروهاي ضد‌اضطراب مورد مداوا قرار گرفته‌اند، بيش از يك نفر مي‌تواند پس از 6 يا 8 هفته از نتايج مؤثر اين داروها در معالجه بهره‌مند شود.
در جريان اين تحقيق كه 3‌هزار و 60 نفر در آن مشاركت داشتند، تأثير داروهايي نظير پروزاك يا داروهايي كه داراي سه چرخه مانند نورپرامين بوده‌اند مورد بررسي قرار گرفت.
ايرنه هيگينسون از مؤسسه پزشكي لندن مي‌گويد: نتايج اين تحقيق براي ميليون‌ها بيمار و خانواده‌هاي آنها كه در حال تجربه كردن بيماري‌هاي جسماني هستند، بسيار مفيد و مهم است.
او مي‌افزايد: تا‌كنون پزشكان و پرستاران زيادي از اين مسئله كه ممكن است معالجه با داروهاي ضد‌استرس مؤثر نباشد ابراز نگراني مي‌كردند اما نتايج اين تحقيق اخير نشان داد كه اين داروها سودمند هستند.

ترك سيگار و احياي سلامت شريان‌ها و آرتري‌ها
يك تحقيق جديد بيانگر آن است كه ترك سيگار مي‌تواند به مرور زمان شرايط شريان‌ها را به حالت سابق بازگرداند.
بر مبناي نتايج آخرين تحقيقات بزرگ انجام شده در اين زمينه، در شريان افرادي كه يك سال بود مبادرت به ترك سيگار كرده بودند، علائم بازگشت - مشكلي كه ممكن بود منجر به بروز عوارض قلبي در آينده شود- مشاهده شد.اين تغيير حتي به‌رغم اضافه‌شدن بر وزن افرادي كه سيگار را ترك كرده بودند رخ داد. در اين تحقيق همچنين مشخص شد كه ميزان كلسترول خوب هم در اين افراد افزايش يافته است.
استعمال سيگار يكي از عوامل اصلي بروز بيماري‌هاي قلبي است و علت مرگ يك سوم از سيگاري‌ها با اين عوارض مرتبط است. اغلب نيز سكته‌هاي ناقص، سيگاري‌‌ها را به ترك اين ماده ترغيب مي‌كند.
ترك سيگار خطر ابتلا به سرطان ريه يا مرگ ناشي از اين بيماري را در افراد كاهش مي‌دهد. در تحقيق اخير نيز براي نخستين بار ثابت شده است كه ترك سيگار به سرعت شريان‌ها را به وضع سابق بازمي‌گرداند.
در اين تحقيق 1500 فرد سيگاري به 5 روش مختلف نظير استفاده از چسب‌هاي نيكوتين‌دار، قرص‌هاي لوزي‌شكل حاوي نيكوتين، داروي بوپروپيون كه با نام‌هاي علمي ولبوترين و زيبان به فروش مي‌رود يا تركيبي از چسب‌هاي ترك سيگار و قرص‌هاي لوزي‌شكل حاوي نيكوتين ترغيب به ترك سيگار شده‌اند.
دكتر جيمز استين، متخصص قلب از دانشگاه ويسكانسين مديسون مي‌گويد: پس از يك سال 36‌درصد اين افراد، سيگار را بدون توجه به روش در پيش‌گرفته شده ترك كردند.
پيش و پس از ترك سيگار توسط افراد مشاركت‌كننده در اين تحقيق، پزشكان آزمايش‌هايي را بر اين افراد انجام دادند تا از نحوه جريان خون در عروق اين افراد مطلع شوند. سفت شدن عروق، نخستين مرحله بروز عوارض قلبي در بدن است. پزشكان با استفاده از يك شريان بند، جريان خون را دردستان اين افراد متوقف كردند و پس از چند دقيقه با باز كردن شريان بند، مجددا جريان خون را بر قرار كرده و واكنش شريان اصلي را به هنگام به جريان افتادن خون در رگ‌هاي دست مورد بررسي قرار دادند.
دكتر الفرد باو، يكي از متخصصان دانشگاه تمپل و رئيس گروه قلب اين دانشگاه مي‌گويد: اين آزمايش مورد تاييد است و نتيجه آن نشانگر ميزان سلامت شريان‌هاي قلب است.
در پي انجام اين آزمايش پزشكان متوجه شده‌اند كه عملكرد شريان اصلي قلب به ميزان يك‌درصد در ميان ترك‌كنندگان سيگار بهبود يافته است.
دكتر استين در اين باره مي‌گويد: شايد يك درصد چندان زياد به‌نظر نرسد اما به معناي آن است كه 14‌درصد خطر ابتلا به عوارض قلبي در فردي كه سيگار را ترك كرده كاهش يافته است.
دكتر باو نيز مي‌گويد: اين يك تحول كوچكي است كه در طول يك سال رخ داده و سؤال اصلي اين است كه آيا بهبود در وضعيت شريان‌هاي اين افراد ادامه مي‌يابد يا خير؟
دكتر استين نيز به اين نكته اشاره مي‌كند كه به‌منظور پاسخ دادن به اين سؤال، تحقيق مذكور به‌مدت 2سال ديگر ادامه پيدا خواهد كرد.
نتايج تحقيقاتي كه پيشتر انجام گرفته بود نشانگر اين بود كه پس از ترك سيگار 10سال زمان لازم است كه قلب و ريه سلامت خود را بازيابد و فردي كه سيگار را ترك كرده از نظر وضعيت جسماني شرايط‌اش مشابه شرايط يك فرد سالم شود.

همشهري آنلاين- آرش نهاوندي


نوشته شده در   چهارشنبه 18 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode