ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 6 اسفند 1392     |     کد : 68018

منشوری برای تضمین سلامت نظام/ خون دل امام خمینی(ره) از متحجران

اسفندماه سال 67، حضرت امام خمینی(ره) در واپسین ماه‌های حیاتشان پیامی طولانی خطاب به روحانیون سراسر کشور صادر کردند که از مهم‌ترین منشورهای انقلاب اسلامی برای آسیب‌شناسی حوزه‌های دینی به شمار می‌رود.

اسفندماه سال 67، حضرت امام خمینی(ره) در واپسین ماه‌های حیاتشان پیامی طولانی خطاب به روحانیون سراسر کشور صادر کردند که از مهم‌ترین منشورهای انقلاب اسلامی برای آسیب‌شناسی حوزه‌های دینی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، بنیانگذار انقلاب اسلامی در پیام خود خطاب به روحانیون که به نام "منشور روحانیت" نام گرفت، علاوه بر ترسیم رسالت دین مدارانه و تکلیف‌محور حوزه‌های علمیه و روحانیون در طول تاریخ، فهرستی از آسیب‌ها و چالش‌های پیش روی نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه را به طور دقیق و ظریف بیان کردند که بازخوانی این هشدار‌ها می‌تواند علاج مشکلات و تهدید‌ها باشد.

ایشان با تشریح جایگاه و نقش علمی و اجتماعی روحانیت و حوزه‌های علمیه تاکید کردند که حوزه‏‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آیندۀ جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلو‌تر از حوادث، مهیاى عکس العمل مناسب باشند.

حضرت امام در عین حال که معتقد به فقه سنتی و اجتهادی جواهری بودند و تخلف از آن را جایز نمی‌دانستند، هدف اساسی حوزه‌ها را پیاده‌سازی اصول محکم فقه در عمل فرد و جامعه ذکر کردند تا بتواند برای معضلات جواب داشته باشد.

منشوری جامع برای روحانیت

آیت‌الله سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در گفتگو با خبرنگار مهر، منشور روحانیت را منشوری جامع ذکر کرد و گفت: وظیفه اصلی حوزه این است که معارف اسلام را در زمینه‌های مختلف اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و حتی قوانینی که انسان‌ها باید به کار گیرند، بر اساس سنت و کتاب فراگرفته و آن‌ها را به جامعه تزریق کنند تا جامعه نسبت به این معارف اسلامی و الهی آشنا شود.

به اعتقاد وی، دیدگاه‌های اسلامی باید به دستگاه‌های اجرایی و قوای مقننه و قضائیه منتقل و عملیاتی شود و نظام بر اساس فقه و فقاهت و معارف الهی در زمینه‌های مختلف شکل گیرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تلاش برای پیاده سازی معارف الهی و اسلامی از طریق تبلیغات اسلامی را مهم دانست و افزود: حوزه‌ها و روحانیون باید سئوال‌های جدیدی که در این رابطه وجود دارد را از کتاب و سنت استخراج و منتقل کنند.

آیت‌الله غروی گفت: البته حوزه‌ها و روحانیون باید در شیوه اجرای کار‌ها نظارت دقیق داشته باشند تا این کار‌ها درست انجام شود و در این مسیر انحرافی دیده می‌شود برطرف شود.

بالندگی حوزه‌های علمیه در زمینه‌های مختلف

حضرت امام که از بزرگ‌ترین اصلاحگران حوزه‌های علمیه محسوب می‌شوند، حوزه‌ها را از نظر منابع و شیوه‌های بحث و اجتهاد، غنی و دارای ابتکار دانستند.

آیت‌الله غروی درباره پیشرفت‌های حوزه‌های علمیه می‌گوید: ممکن است بعضی‌ها که محدوده خودشان را می‌بینند اطلاع وسیعی از روند رو به رشد و تعالی حوزه‌های علمیه نداشته باشند، ولی من حوزه‌های علمیه را بالنده می‌بینم.

وی با بیان اینکه فقه در حوزه‌های علمیه از رونق خوبی برخوردار است، اظهار کرد: مبانی فقهی مبتنی بر مبانی اصولی است. مبانی اصولی هم قوی است و در زمینه تفسیر سرمایه گذاری وسیعی انجام شده است.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به گستردگی فعالیت‌های حوزه‌های علمیه در زمینه‌های کلام، تاریخ، فرق و... معتقد است که حوزه‌های علمیه هیچ‌گاه به اندازه امروز با گستردگی وظایف و فعالیت‌ها مواجه نبوده است.

آیت‌الله غروی که از سال 1348 برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه قم شده است با مقایسه پویایی علمی در حوزه‌های قبل از انقلاب و اکنون تصریح کرد: در حال حاضر فضلایی در حوزه‌های علمیه فعالیت دارند که نمونه این‌ها را 40 سال قبل نداشتیم.

به گفته وی حوزه‌های علمیه به دور از تفکرات سلفی‌گری و اخباری‌گری، در زمینه‌های فلسفه اسلامی‏، کلام، تفسیر، علوم قرآنی، درس‌های فقهی و اصولی از گستردگی، بالندگی و کارآمدی خاصی برخوردار است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه به عنوان نمونه، انجمن‌های علمی را یکی از فعالیت‌های مهم حوزه‌های علمیه برشمرد و تاکید کرد: تنها در انجمن روان‌شناسی بیش از 100 نفر از فضلایی که در مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری دارای تحصیلات عالیه هستند فعالیت دارند که این گونه فعالیت‌ها مایه افتخار است.

تحجرگرایان؛ مارهای خوش خط و خال

حضرت امام در بیان خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان اقدام به ظاهر تلخی انجام دادند، به گونه‌ای که بخش قابل توجهی از پیام ایشان به آسیب‌هایی که از ناحیه این افراد، نظام اسلامی را تهدید می‌کرد اختصاص یافته است.

ایشان تا بدان جا خطر جاافتادن شعار جدایی دین از سیاست و گلوله زخم زبان عده‌ای که با ژست تقدس مابی، تیشه به ریشه دین می‌زدند را کاری می‌دانستند که در همین پیام تاریخی فرمودند: خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشار‌ها و سختی‌های دیگران نخورده است.

آیت‌الله غروی معتقد است که حضرت امام این اقدام به ظاهر تلخ را برای تضمین حفظ و سلامت آینده نظام و جهت‌گیری‌های اصولی و انقلابی آن انجام داده‌اند.

عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی با طرح این موضوع نوعی آسیب‌شناسی کرده و این مطالب را برای عده‌ای که ممکن بود دچار تفریط و نوعی تحجرگرایی شده باشند مطرح کردند.

حضرت امام به طلاب جوان هشدار می‌دهند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس مابی و دین فروشی عوض شده است.

چه خوش گفت پیر جماران که طلاب عزیز لحظه‌ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند که این‌ها مروج اسلام آمریکایی‌اند و دشمن رسول‌الله. آیا در مقابل این افعی‌ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟


نوشته شده در   سه شنبه 6 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode