ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 14 بهمن 1392     |     کد : 66726

اندیشه امام خمینی(ره) بیشتر از عرفان ابن‌عربی متأثر بود تا فلسفه صدرایی

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: اندیشه امام راحل بیش از اینکه متأثر از ملاصدرا باشد، اصول و چارچوب‌هایش از عرفان ابن عربی گرفته شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: اندیشه امام راحل بیش از اینکه متأثر از ملاصدرا باشد، اصول و چارچوب‌هایش از عرفان ابن عربی گرفته شده است.


محمد فنایی اشکوری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس در ایام‌الله دهه فجر با اشاره به اینکه اندیشه‌های امام راحل مؤلفه‌های مختلفی دارد، افزود: بنابراین من فکر نمی‌کنم که اندیشه‌های امام صرفاً متأثر از ملاصدرا باشد البته امام در بحث متافیزیک و الهیات متأثر از ملاصدرا است و در این شکی نیست اما در بحث انقلاب، اندیشه‌های ایشان کمتر به صدرا ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه اندیشه امام راحل بیشتر متأثر از عرفا است، یادآور شد: البته در این هم شکی نیست که امام اهل فلسفه بودند اما اندیشه غالب ایشان عرفانی و متأثر از ابن عربی بود، البته نه اینکه صد در صد پیرو ابن عربی هم باشند، ایشان خود مستقل بودند ولی در اصول و چارچوب‌ها اندیشه ابن عربی را دارند.

فنایی‌اشکوری با تأکید بر اینکه اندیشه انقلابی امام هم ریشه در دیدگاه عرفانی و هم فقهی ایشان دارد، اظهار داشت: ایشان فقیه بزرگی بودند و نظریه ولایت فقیه را ایشان در حوزه فقه مطرح کردند.

وی در ادامه اظهار داشت: تحلیل و بازخورد این مبحث تأثیر و تأثرات امام راحل از اندیشمندان بزرگ مسلمان به اندیشه‌های فلسفی، عرفانی، فقهی، سیاسی و اجتماعی مختلف باز می‌گردد مجموعه اینها در شکل دادن به تفکر انقلابی امام تأثیر داشت و فلسفه ملاصدرا یکی از جنبه‌های آن است.

فنایی‌اشکوری یکی از نکات مورد توجه در اندیشه امام راحل را جامعیت نگاه ایشان به شمار آورد و گفت: خیلی افراد بودند که نقطه تمرکزشان به یک بُعد عرفانی، فلسفی، فقهی و ... بوده و یک جانبه به مسائل نگاه می‌کردند و این یک دیدگاه ناقص است در حالی که در اندیشه امام این جامعیت در حوزه عقلانی، معنوی، نقلی، فقهی و سیاسی و اجتماعی ‌دیده می‌شود، بنابراین اگر ما هم بر یکی از جنبه‌ها تمرکز و از جنبه‌های دیگر غفلت کنیم، به نظرم تصویر درستی از دیدگاه امام ارائه نخواهیم کرد.


نوشته شده در   دوشنبه 14 بهمن 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode