ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 3 اسفند 1388     |     کد : 6580

تغذيه با شير مادر ضريب هوشي و اعتماد به نفس کودک را افزايش مي دهد

تغذيه با شير مادر ضريب هوشي و اعتماد به نفس کودک را افزايش مي دهد

دبير پنجمين همايش اورژانس ها و بيماري هاي شايع کودکان گفت: تغذيه با شير مادر مهمترين عامل سلامت کودک است و ثابت شده کودکاني که از شير مادر تغذيه مي شوند علاوه بر افزايش ضريت هوشي، از اعتماد به نفس بيشتري هم برخودارند
سلامت نیوز:دکتر "فريد ايمان زاده" روز شنبه در حاشيه برگزاري پنجمين همايش اوژانس ها و بيماري هاي شايع کودکان گفت: تحقيقات علمي سازمان جهاني بهداشت در نقاط مختلف دنيا نشان داده است ضريب هوشي کودکاني که از شير مار تغذيه مي کنند 8 تا 9 درصد بيشتر از ساير کودکان است.
وي با بيان اينکه کودکاني که از شير مادر تغذيه مي شوند با دارا بودن ضريب هوشي بيشتر نسبت به سايرين از اعتماد به نفس بالاتري برخوردار مي شوند، گفت: تغذيه کودک با شير مادر باعث ايجاد ارتباط چشمي، لمسي و فاصله کمتري بين مادر و کودک مي شود که مجموع اين عوامل در کودک، امنيت و آرامش و در نتيجه اعتماد به نفس بوجود مي آورد.
ايمان زاده اضافه کرد: زماني که مادر به کودک شير مي دهد با تمام احساس و وجود خود اين کار را انجام مي دهد؛ يعني به اينصورت نيست که در کنار آن کارهاي ديگري انجام دهد و همين عامل و احساس گرماي بدن مادر ، بر آرامش کودک مي افزايد.
دبير همايش اورژانس هاي کودکان با اشاره به اينکه شير هر مادري متناسب با نيازمندي هاي نوزاد او و بر حسب جثه، وزن و شرايط عمومي آن نوزاد توليد مي شود، گفت: به عنوان مثال مادري که يک نوازد سه و نيم کيلويي دارد شير او به گونه اي است که حاوي املاح و چربي ها و پروتيين هاي مورد نياز همان نوزاد است.
ايمان زاده اضافه کرد: در مقابل مادري که نوزادي دو و نيم کيلويي را به دنيا مي آورد ترکيب املاح و چربي ها و پروتيين هاي شير او متناسب با همان نوزاد است و اقدام به تغذيه نوزاد با شير خشک يا شير گاو و... به هيچ وجه راهکار مناسبي براي تغذيه کودک نيست.
اين متخصص نوزادان با تاکيد بر اينکه شير مادر به طور طبيعي حاوي آنتي بادي هايي است که عليه ميکروب ها به خوبي عمل مي کند گفت: هنوز بهترين و معتبرترين کارخانجات توليد شير خشک نتوانسته اند شير خشک هايي توليد کنند که اين ويژگي شير مادر را داشته باشد.
وي گفت: تغذيه با شير مادر باعث مي شود کودک مقاومت بيشتري در مقابل بيماري هاي عفوني داشته باشد در نتيجه کمتر به بيماري هايي همچون اسهال و استفراغ دچار مي شود.
متخصص کودکان افزود: کودکاني که از شير مادر تغذيه مي شوند در صورتي که دچار اسهال و استفراغ شوند، عوارض اين بيماري در آنها کمتر است؛ مرگ و مير ناشي از اين بيماري در آنها کاهش مي يابد و به طور کلي زودتر بهبود مي يابند.
ايمان زاده يادآور شد: بررسي هاي مختلف نشان داده هموگلوبين موجود در شير مادر سطح ايمني بدن کودک را افزايش مي دهد و همين امر باعث مي شود کودک در مقابل انواع بيماريها ، مقاومت بيشتري داشته باشد.
دبير همايش اورژانس هاس کودکان گفت: تغذيه با شير مادر به دليل اينکه باعث تماس لمسي بيشتري بين کودک و مادر مي شود، محبت و دلبستگي بيشتري بين آن دو ايجاد مي کند و باعث مي شود کودک در بزرگسالي ارتباط عاطفي بهتري با والدين داشته باشد.
وي با اشاره به اينکه تغذيه کودک با شير مادر ارتباط عاطفي مادر و کودک را تقويت مي کند، گفت: تماس جسمي و لمسي مادر و نوزاد به خصوص در لحظات اوليه تولد بسيار مهم است و مادران بايد سعي کنند در آن دقايق اوليه تولد، نوزاد را در آغوش بگيرند.
ايمان زاده با اشاره به اينکه هم اکنون بسياري از مادران تمايلي به تغذيه کودک با شير خود را ندارند، گفت: گاهي اين عدم تمايل ناشي از اين تصور اشتباه است که مادر از شير کافي برخوردار نيست در صورتي که اينگونه نيست و هر مادري توانايي شير دادن به کودک خود را دارد.
وي تصريح کرد: توصيه ما به مادران جواني که کودک شيرخوار دارند اين است که به دلايلي همچون مصرف برخي داروها و از جمله آنتي بيوتيک ها کودک را از شير خود محروم نکنند و همواره تغذيه با شير مادر را در اولويت قرار دهند.


نوشته شده در   دوشنبه 3 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode