ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 28 بهمن 1388     |     کد : 6543

رصدخانه سولار ديناميك با موفقيت در مدار قرار گرفت

پس از نگراني‌هايي كه در خصوص عدم توفيق در پرتاب رصدخانه فضايي سولار ديناميك به دليل نامساعد بودن هوا در آخرين ساعات پرتاب آن به وجود آمده بود، اين رصدخانه فضايي با تنها يك روز تاخير سرانجام پنج‌شنبه، 22 بهمن‌ماه جاري پرتاب شد و در مدار زمين قرار گرفت...

پس از نگراني‌هايي كه در خصوص عدم توفيق در پرتاب رصدخانه فضايي سولار ديناميك به دليل نامساعد بودن هوا در آخرين ساعات پرتاب آن به وجود آمده بود، اين رصدخانه فضايي با تنها يك روز تاخير سرانجام پنج‌شنبه، 22 بهمن‌ماه جاري پرتاب شد و در مدار زمين قرار گرفت.
سولار ديناميك كه هزينه‌اي معادل 850 ميليون دلار دربرداشته، به وسيله موشك اطلس 5 به فضا پرتاب شد تا با مطالعه فيزيك خورشيد و توفان‌هاي خورشيدي اطلاعات جديدتري را در خصوص تغييرات آب‌وهوايي منظومه شمسي در اختيار دانشمندان قرار دهد. داده‌هاي اين رصدخانه همچنين در پيش‌بيني پديده‌هايي كه از فعاليت‌هاي خورشيدي نشات گرفته و موجب بروز اختلال در ماهواره‌هاي مخابراتي و ناوبري مي‌شوند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به گزارش سازمان فضايي ايران، پس از پرتاب از پايگاه نيروي هوايي كيپ كاناورال فلوريدا كه پنج‌شنبه گذشته روي داد، حدود سه هفته طول مي‌كشد تا سولار ديناميك در نقطه مورد نظر خود در بالاي يك ايستگاه زميني در نيومكزيكو قرار گرفته و تبادل داده و اطلاعات ميان اين رصدخانه و دو آنتن بشقابي 18 متري اين ايستگاه آغاز شود.
سولار ديناميك در طي بيش از 5 سال ماموريت خود پيوسته خورشيد را رصد كرده و به طور ميانگين روزانه حدود 5/1 ترابايت داده به زمين مخابره خواهد كرد. اين رصدخانه نسبت به رصدخانه‌هاي فضايي قبلي، از جمله سوهو، كه با هدف مطالعه خورشيد پرتاب شده بودند به مراتب داراي تجهيزات پيشرفته‌تر و دقيق‌تري است كه بررسي دقيق‌تر تك‌ستاره منظومه شمسي را ممكن مي‌سازد. 




نوشته شده در   چهارشنبه 28 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode