ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 بهمن 1388     |     کد : 6535

ما خوابيم، باكتري‌ها بيدارند

داريد درباره مسئله‌اي كه براي شما خيلي اهميت دارد با دوستتان صحبت مي‌كنيد؛ اما او كلافه است و باوجود تمايل شما، مي‌خواهد صحبت را هر چه زودتر تمام كند...

داريد درباره مسئله‌اي كه براي شما خيلي اهميت دارد با دوستتان صحبت مي‌كنيد؛ اما او كلافه است و باوجود تمايل شما، مي‌خواهد صحبت را هر چه زودتر تمام كند.
موضوع براي شما حساس است؛ صدايتان را پايين مي‌آوريد و سرتان را به گوش دوستتان نزديك‌تر مي‌كنيد و هيچ توجهي هم نداريد كه او كم‌كم دارد از شما فاصله مي‌گيرد و رويش را برمي‌گرداند. مي‌دانيد دليلش چيست؟ بوي بد دهان!
معمولاً كسي بوي دهان خودش را احساس نمي‌كند؛ اما اين بوي بد هنگام صحبت كردن ممكن است ديگران را ناراحت كند و به شخصيت شما هم لطمه بزند. البته بايد بدانيد اين مشكل فقط مخصوص شما نيست و تقريباً همه به خصوص صبح‌ها با آن مواجه هستند.
يك دندان‌پزشك مي‌گويد: «هيچ كس با بوي گل در دهانش از خواب بيدار نمي‌شود!» دليلش هم باكتري‌هايي هستند كه شب تا صبح فرصت دارند در دهان فعاليت كنند. هنگام شب، بزاق دهان ترشح نمي‌شود و فضاي دهان خشك است. باكتري‌هايي كه در دهان زندگي مي‌كنند به همراه خرده غذاهايي كه در لابه‌لاي شيارهاي زبان، ديواره پشتي دندان عقل (كه معمولاً خوب مسواك نمي‌شود) يا احياناً در ميان پوسيدگي‌هاي دندان باقي مي‌مانند، بوي بد دهان را توليد مي‌كنند.
بوي بد دهان ما هنگام صبح در واقع بوي تركيبات فرّار گوگرد است كه نتيجه فعاليت اين باكتري‌هاست. مسواك زدن صبحگاهي ضمن اين كه بوي بد دهان را از بين مي‌برد، باعث مي‌شود احساس خوشايندي نيز به وجود آيد؛ گرچه بهترين راه مقابله با اين مشكل، خوردن صبحانه است. به طور كلي براي اين كه صبح‌ها نفس خوش‌بوتري داشته باشيم، بايد به نظافت دهان و دندان‌ها بيشتر اهميت دهيم. مسواك زدن مرتب و بادقت، استفاده از نخ دندان براي تميز كردن فاصله بين دندان‌ها و همين‌طور شستن دهان با دهان‌شويه غير از آن كه مانع پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود، بوي بد دهان را هم تا حد زيادي از بين مي‌برد.
اما خشكي دهان و باكتري‌ها فقط يكي از علت‌هاي به وجود آورنده بوي بد دهان است.يك علت ديگر رژيم غذايي است. اين كه در طول روز چه چيزهايي مي‌خوريم تأثير بسياري بر بوي دهان مي‌گذارد. خوردن سير، پياز و گوشت مي‌تواند بوي بد دهان را تشديد كند و در عوض، خوردن ليموترش، آب پرتقال و سبزي‌هاي معطري مثل نعناع يا مرزه از توليد بوي بد جلوگيري مي‌كند.
 

همشهري آنلاين- مريم قنواتي


نوشته شده در   سه شنبه 27 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode