ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 21 بهمن 1388     |     کد : 6493

آخرين پرتاب شبانه شاتل انجام شد

شاتل فضايي انديور آخرين پرواز شبانه خود از مرکز فضايي کندي در ايالت فلوريدا را انجام داده است.سازمان فضايي آمريکا، ناسا، فقط چهار پرواز ديگر براي شاتل ها برنامه ريزي کرده است و قرار است همه اين پروازها در روشنايي روز انجام شود...


شاتل فضايي انديور آخرين پرواز شبانه خود از مرکز فضايي کندي در ايالت فلوريدا را انجام داده است.سازمان فضايي آمريکا، ناسا، فقط چهار پرواز ديگر براي شاتل ها برنامه ريزي کرده است و قرار است همه اين پروازها در روشنايي روز انجام شود.
شاتل انديور (Endeavour) راهي ماموريتي 13 روزه به ايستگاه بين المللي فضايي شد.
اين فضاپيما حامل دو قطعه اصلي براي تکميل عمليات ساخت ايستگاه فضايي است و اين يکي از آخرين ماموريت ها در اين زمينه است.
پرتاب شاتل انديور در ساعت چهار و 14 دقيقه صبح به وقت محلي يعني با 24 ساعت تاخير انجام شد. انديور قرار بود يکشنبه صبح راهي فضا شود اما به دليل وجود يک لايه ابر غليط در آسمان محل پرتاب روي سکو نگاه داشته شد.
ماموريت کنوني انديور رقم زننده لحظه اي مهم براي نقش سازمان فضايي اروپا در ساخت ايستگاه فضايي است. يک قطعه متصل کننده موسوم به نود و يک "برج رصد" با شاتل راهي فضا شده است. هر دو قطعه ساخت شرکت ايتاليا "تالس آلنيا اسپيس" هستند.
"نود 3" محل استقرار سيستم هاي اصلي ايستگاه براي حمايت از حيات در ايستگاه خواهد بود و همچنين جايي براي گذاشتن يک دستگاه تردميل است. خدمه ايستگاه بايد براي حفظ سلامتي به خصوص براي حفظ چگالي استخوان، بدن خود را ورز دهند.
يکي از خطرات زندگي در شرايط بي وزني اين است که استخوان ها در طول زمان سست مي شوند.
همچنين قطعه ديگري به نام "کاپولا" که يک برج رصدي است و از آن براي کنترل روبات هاي موجود در بخش بيروني سکوي ايستگاه استفاده خواهد شد با شاتل راهي فضا شد.
اين قطعه به شکل يک گنبد ساخته شده که شش ضلع آن پنجره هاي ذوزنقه اي هستند و يک کلاهک مدور شيشه اي سر آن قرار دارد که آن را به بزرگترين پنجره اي که تاکنون براي فضا ساخته شده بدل مي کند.
با توجه به منظره فوق العاده اي که اين پنجره رو به زمين فراهم مي کند انتظار مي رود محل وقت‌گذراني فضانوردان شود.
فيليپ دلو مدير پروژه نود 3 و کاپولا در سازمان فضايي اروپا به بي بي سي گفت: "شنيده ام که يکي از راه هاي مورد علاقه فضانوردان براي وقتگذراني در زمان بيکاري تماشاي زمين است."
"اثر رواني تماشاي فضاي بيرون، تماشاي زمين، چيزي است که هميشه موضوع استدلال براي ايجاد پنجره در ايستگاه بوده است."
فرماندهي خدمه شاتل انديور در اين ماموريت را جرج زامکا، يک سرهنگ سپاه تفنگداران دريايي آمريکا، به عهده دارد. نيکلاس پاتريک کارشناس ماموريت فضايي نيز که در بريتانيا متولد شده جزو خدمه است.
دکتر پاتريک براي نصب اين دو واحد تازه به همراه همکارش باب بنکن دو پياده روي فضايي انجام خواهد داد.


نوشته شده در   چهارشنبه 21 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode