ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 بهمن 1388     |     کد : 6475

سرعت مجاز پروانه‌ها دربزرگراه هوايي

پژوهشگران بريتانيا دريافتند که پروانه ها براي مهاجرت خود از بزرگراههاي هوايي ويژه اي استفاده مي کنند که سرعت باد در آنها به 100 کيلومتر بر ساعت مي رسد و به اين ترتيب مي توانند سرعت پرواز خود را به 100 کيلومتر بر ساعت برسانند...


پژوهشگران بريتانيا دريافتند که پروانه ها براي مهاجرت خود از بزرگراههاي هوايي ويژه اي استفاده مي کنند که سرعت باد در آنها به 100 کيلومتر بر ساعت مي رسد و به اين ترتيب مي توانند سرعت پرواز خود را به 100 کيلومتر بر ساعت برسانند.
حشرات جانداران بسيار کوچکي هستند اما براي پرواز از روشهاي ويژه اي استفاده مي کنند. براي مثال محققان شوراي تحقيقات علوم بيولوژيکي و بيوتکنولوژي بريتانيا کشف کردند که پروانه ها و بيدها قادرند همانند پرندگان و پستانداران صدها کيلومتر مسير مهاجرت خود را طي کنند و براي انجام اين سفر از بادهاي مناسب استفاده مي کنند.
بسياري از حشرات دست به مهاجرتهاي فصلي مي زنند. براي مثال در پاييز برخي از گونه هاي پروانه ها از بريتانيا به طرف کشورهاي مديترانه اي مهاجرت مي کنند و در بهار به خانه باز مي گردند. تاکنون دانشمندان موفق نشده بودند کشف کنند که اين حشرات چگونه مي توانند سفري تا اين حد طولاني را طي کنند.
اکنون اين محققان با مطالعه بر روي بيش از صد هزار نمونه پروانه و بيد در مدت 7 سال 597 مهاجرت پاييزي و بهاري را از بريتانيا در عرض جغرافيايي بين 150 تا هزار و 200 متر رصد کردند.
نتايج اين تحقيقات نشان داد که اين حشرات براي شناسايي بادهايي که آنها را در جهت مورد نظر قرار مي دهند از همان "قطب نماي داخلي" استفاده مي کنند که براي جهت يابي از آن بهره مي برند.
براساس گزارش ساينس، به اين ترتيب مي توانند سرعت پرواز خود را به 100 کيلومتر بر ساعت برسانند و حتي با اين روش قادرند جهت از پيش تعيين شده خود را اصلاح کنند.


نوشته شده در   دوشنبه 19 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode