ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 21 ارديبهشت 1403
جمعه 21 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 2 بهمن 1388     |     کد : 6307

همراه با کاوشگر فروسرخ میدان گسترده

اخیرا ناسا جستجوگر میدان وسیع را برای نقشه‌برداری فروسرخ پرتاب كرد. این جستجوگر پوشش حفاظتی‌اش را بیرون انداخت و چشم‌هایش را به آسمان پرستاره باز كرد...

اخیرا ناسا جستجوگر میدان وسیع را برای نقشه‌برداری فروسرخ پرتاب كرد. این جستجوگر پوشش حفاظتی‌اش را بیرون انداخت و چشم‌هایش را به آسمان پرستاره باز كرد.
مهندسین و دانشمندان اعلام كردند این مانور بدون هیچ مانعی انجام شد (پوشش محافظتی رها شد) و همه چیز به طور درست كار می‌كند. تصاویر ماموریت "فلق؛ سپیده دم" حدودا 1ماه پس از متعادل شدن تلسكوپ به نمایش عموم گذاشته می‌شود.
«ویليام آیرس»، مدیر پروژه این ماموریت در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا، اعلام كرد: "پوشش حفاطتی در هوا معلق و با برنامه خارج شد و سنسورهای ما برای بار اول تابش متعادلی از ستاره‌ها دریافت كردند."
تلسکوپ Wise با بیشترین دقت؛ از تمام آسمان در نور فروسرخ نقشه‌برداری خواهد كرد.
و این میلیون‌ها تصویر نشان‌دهنده قسمت‌های تاریك كیهان است و اجرامی مانند سیارك‌ها، ستاره‌ها و كهكشان‌هایی که بسیار سرد و یا غبار اندودند را نمایان می‌كند.
این تلسكوپ که طی 9 ماه آسمان را 5/1 بار نقشه‌برداری می‌كند، در 14 دسامبر از پایگاه هوایی واندنبرگ پرتاب و هنگامی كه در فضا ظاهر شد برای رهایی از سرپوش خود آماده بود.
پوشش در بالای عایق حرارتی استفاده می‌شد كه ابزار را خنك نگه دارد؛ یك تلسكوپ 16 اینچی (40 سانتی متری) و چهار آشكارساز فروسرخ هر كدام با یك میلیون پیكسل. این ابزار باید در دمای بسیار سرد (266- درجه سلسیوس/ 7 درجه كلوین) نگهداری شوند. پوشش حفاظتی برای جلوگیری از گرم شدن این ابزار و یا محافظت از تابش فروسرخ است و این پوشش همه چیز را در روی زمین خنك نگه می‌دارد و مانند عایق حرارتی از لایه‌های خلاء كمك می‌گیرد، همچون گرم نگه داشتن یك فنجان قهوه و یا سرد نگه داشتن یك لیوان چاي سرد.
فضای خلاء درون WISE از ورود گرما به داخل آن جلوگیری می‌كرد و حالا فضا خودش این خلاء را بهتر از قبل تامین می‌کند! و این پوشش ابزار را از نور خورشید و گرمای اضافی حفظ می‌كند.
اكنون دانشمندان مشغول سازماندهی فضاپیما برای تطبیق آهنگ اسكن آینه‌ها برای گرفتن عكس‌ها در آسمان هستند. مانند مدارهای دور زمین WISE از اسكن آینه برای بی اثركردن این حركت استفاده خواهند كرد تا هر 11 ثانیه از آسمان عكس های فریم بسته سریع بگیرد، یعنی حدودا 7500 عكس در روز !!


نوشته شده در   جمعه 2 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode