ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 16 دي 1388     |     کد : 6118

عينك آفتابي براي دانش‌آموزان بايد اجباري شود

استراليايي‌ها استفاده از عينك‌هاي آفتابي را براي دانش‌آموزان اجباري كرده‌اند...

استراليايي‌ها استفاده از عينك‌هاي آفتابي را براي دانش‌آموزان اجباري كرده‌اند.
نتايج تازه‌ترين مطالعات درباره بيماري‌هاي چشمي و شيوع سرطان پوست در ميان مردم استراليا، مسئولان اين كشور را به اين نتيجه رسانده كه استفاده از عينك آفتابي براي محافظت از چشم‌ها بايد در دوران مدرسه، اجباري و جزو پوشش ويژه دانش‌آموزان مدارس شود.
مقامات آموزشي اين كشور اعلام كردند كه اين تصميم با هدف مراقبت از چشم كودكان دبستاني در برابر اشعه خطرناك ماوراي ‌بنفش نور خورشيد گرفته شده و اگرچه هنوز در مرحله آزمايشي است، ممكن است اين طرح در مدارس همه ايالت‌هاي استراليا اجرا شود.
مدير مدرسه دولتي آرن كليف در شهر سيدني استراليا كه‌ دانش‌آموزان‌ آن‌ ملزم‌ شده‌اند حين بازي‌ در حياط مدرسه‌ از عينك آفتابي‌ استفاده‌ كنند، مي‌گويد: اين‌ قانون‌ مخصوص دانش‌آموزان‌ از مهدكودك‌ تا 9‌سال‌ است.
مطالعاتي كه توسط مؤسسه POLA در فرانسه صورت گرفته، نشان داده كه خطر ابتلا به آب‌مرواريد در افرادي كه در كودكي بيش از اندازه در معرض نور خورشيد قرار گرفته‌اند، 5/2 برابر شده و نياز به انجام اعمال جراحي چشم در آنها هم 9/2 برابر شده است.
همچنين اين مطالعات نشان داده كه چشم كودكان در برابر صدمات ناشي از نور خورشيد بسيار آسيب‌پذيرتر از چشم بزرگسالان است. علت اين امر شفاف بودن زياد قرنيه و عدسي در چشم كودك است كه امكان عبور بيشتر نور خورشيد به داخل چشم و رسيدن آسان آن به شبكيه چشم را مي‌دهد.
با اين حال متخصصان،‌ قرارگرفتن‌ زياد در معرض‌ اشعه‌ ماوراء‌بنفش‌ نور خورشيد را از علل‌ شيوع‌ سرطان‌هاي‌ پوست‌ و نيز ابتلا به‌ بيماري‌ چشمي‌ آب‌ مرواريد عنوان مي‌كنند.
همچنين پزشكان معتقدند پلك پاييني چشم محلي شايع براي ابتلا به سرطان پوست به شمار مي‌رود و برآوردها نشان مي‌دهد حدود 10درصد از سرطان‌هاي سر و صورت در اطراف چشم‌ها روي مي‌دهد.
در عين حال، متخصصان تأكيد مي‌كنند لزوم استفاده‌ از عينك‌هاي‌ آفتابي‌ به‌ويژه‌ در فصل‌ تابستان‌ كه‌ ميزان‌ تابش‌ اشعه‌ ماوراي ‌بنفش‌ در مقايسه‌ با فصل‌ زمستان‌ تا 5‌ برابر افزايش‌ مي‌‌يابد، بسيار بيشتر است.
به گفته پزشكان، اجباري‌شدن استفاده از عينك آفتابي همانند استفاده از كلاه در بسياري از مدارس استراليا مي‌تواند بر كاهش ابتلا به اين عوارض تأثير چشمگيري داشته باشد.
به گزارش سازمان جهاني بهداشت، سالانه بيش از 60هزار نفر در اثر قرار‌گرفتن زياد در معرض نور خورشيد جان خود را از دست مي‌دهند. همچنين ميزان مرگ‌و‌مير ناشي از موارد بالاي سرطان پوست به قرار گرفتن در معرض پرتوهاي ماوراي ‌بنفش مضر نور خورشيد مربوط مي‌شود. اين پرتوها باعث آفتاب‌سوختگي، تبخال و پيري پوست مي‌شوند.

همشهري آنلاين - سميه شرافتي


نوشته شده در   چهارشنبه 16 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode