ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 10 دي 1388     |     کد : 6057

كاهش استرس و اضطراب در رفع خشكي دهان موثر است

يك فوق تخصص گوارش عنوان كرد: خشکي دهان به ويژه در سنين بالا مي‌تواند ناشي از اختلال کارکرد در غدد بزاقي به دليل افزايش سن باشد اما درعين حال بايد توجه داشت اين مسئله مي‌تواند ناشي از برخي بيماري‌ها باشد...

يك فوق تخصص گوارش عنوان كرد: خشکي دهان به ويژه در سنين بالا مي‌تواند ناشي از اختلال کارکرد در غدد بزاقي به دليل افزايش سن باشد اما درعين حال بايد توجه داشت اين مسئله مي‌تواند ناشي از برخي بيماري‌ها باشد.
دکتر شهرام آگاه در گفت وگو با ایسنا، ضمن بيان مطلب فوق افزود: برخي بيماري‌هاي خودايمني مي‌تواند باعث درگيري غدد بزاقي و اشکي به طور همزمان شود که علامت بارز آن اغلب خشکي دهان و خشکي چشم است و در اين مورد به خصوص در افراد جوان و يا مبتلا به روماتيسم بايد توجه ويژه‌اي شود؛ چرا که اين خشکي دهان ممکن است ناشي از خشک شدن غدد بزاقي باشد.
وي تصريح کرد: همچنين بيماري‌ها مانند ديابت و افزايش قند خون به دليل دفع بيش از حد آب نيز ممکن است باعث خشکي دهان شود و يا در اثر مصرف برخي داروها از جمله داروهاي اعصاب، داروهاي کاهنده فشارخون و آنتي کولينرژيک‌هاي مي‌توانند باعث کاهش ترشح بزاق و خشکي دهان شود.
دانشيار دانشگاه علوم پزشکي ايران در ادامه افزود: مورد ديگري که مدنظر است استرس وعصبانيت دائم در افراد است که با تاثيري که براعصاب خودکار بدن مي گذارد، مي‌تواند باعث کاهش ترشح بزاق شده و خشکي دهان را به دنبال داشته باشد.
دكتر آگاه تاکيد کرد: شناخت علت خشکي دهان و دوري از آنها مانند کنترل قند خون در مواردي که علت ديابت باشد و يا کاهش استرس و اضطراب و کاهش تحريک اعصاب سمپاتيک مي‌تواند تاثير به سزايي در کاهش اين عارضه داشته باشد.
وي گفت: در مواردي که بيماري‌هاي خودايمني علت خشکي دهان باشد، درمان بيماري زمينه‌اي و يا در صورت امکان کاهش دوز دارو مي‌تواند در کاهش خشکي دهان نقش داشته باشد و در مواردي هم که خشکي دهان علت مشخصي ندارد معمولا تحريک کننده‌هاي بزاق که مهمترين آنها غذاهاي ترش مانند آبليمو و يا داروهاي افزايش دهنده ترشح بزاق (که البته به دليل عوارضي که به دنبال دارند بايد تحت نظر پزشک مصرف شود) از راه‌هاي ديگر درمان خشکي دهان است. 


نوشته شده در   پنجشنبه 10 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode