ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 دي 1388     |     کد : 6029

مهريه‌های معنوی كشمكش و رفتارهای رياكارانه مهريه‌های مادی را ندارد

به عقيده يك دكترای فقه و مبانی حقوق اسلامی مهريه‌‌های معنوی از بهترين انواع مهريه‌هاست چرا كه كشمكش و رفتارهای رياكارانه مهريه‌های مادی را ندارد و با نوعی اخلاص توأم است...

به عقيده يك دكترای فقه و مبانی حقوق اسلامی مهريه‌‌های معنوی از بهترين انواع مهريه‌هاست چرا كه كشمكش و رفتارهای رياكارانه مهريه‌های مادی را ندارد و با نوعی اخلاص توأم است.
آيت‌الله سيدهاشم بطحايی‌ گلپايگانی دكترای فقه و مبانی حقوق اسلامی و عضو هيئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با بيان اين مطلب به آسيب‌های مهريه‌های سنگين پرداخت و گفت: تعيين مهريه‌های نجومی توسط جوانان زنگ خطری برای سست شدن نهاد خانواده است لذا نهادهای فرهنگی و اجتماعی موظف در امر تحكيم خانواده بايد تصميماتی را در اين زمينه اتخاذ كنند.
وی در تشريح اين بخش از سخنان خود افزود: مجلس شورای اسلامی از جمله نهادهايی است كه می‌تواند با تدوين قوانين مختلف در زمينه تعيين مهريه و ضمانت اجرايی آن ايفای نقش كند و اين در حالی است كه اين نهاد قانونگذار در مقوله مفاد دينی و حقوقی مهريه تنها به محاسبه نرخ روز آن و عندالاستطاعه شدن مهريه اكتفا كرده است.
در اين بخش از گفت‌و‌گو خبرنگار ايكنا با استناد به نظر اين مدرس دانشگاه كه با عندالاستطاعه شدن مهريه مخالف است، نحوه ورود نهادهای فرهنگی و اجرايی برای ترويج مبانی مورد نظر اسلام در امر مهريه را از وی جويا شد و اين استاد دانشگاه در اين‌باره تصريح كرد: نهادهای مسئول در اين عرصه بايد با ارائه برنامه‌‌های مختلف ميزان تدين افراد را تقويت كنند تا آنها با آغاز زندگی مشترك مرتكب اشتباه در پايه‌گذاری اين نهاد تأثيرگذار در امنيت اجتماعی نشوند.
گلپايگانی در پاسخ به اين پرسش كه مگر ميزان تدين افراد قابل اندازه‌گيری است؟ اظهار كرد: در اين برهه است كه ما بايد از دستورات الهی مرتبط با دقت در گزينش همسر استفاده كنيم به اين منظور كه رفتار فردی كه در مرحله نخست زندگی مشترك اقدام به پذيرش مهريه سنگين می‌كند، بيانگر اين واقعيت است كه برای رسيدن به خواسته خود تصميمات شتابزده می‌گيرد و در زمينه‌های ديگر نيز بی‌مسئوليت است.
يك استاد دانشگاه: طبق فرهنگ اسلامی همه هزينه‌ های زندگی زن اعم از خوراك، پوشاك، لوازم آرايش، امكانات درمانی، تفريحی به عهده شوهر است از همين رو در شرايط عادی داشتن پشتوانه امری ضروری نيست چرا كه زن در سايه زندگی مشتركی كه برپايه دستورات اسلامی اداره می شود تأمين است
عضو هيئت علمی دانشگاه تهران افزود: راديو و تلويزيون بايد اين وظيفه اجتماعی خود را با توليد برنامه‌‌های مختلف مورد توجه قرار دهند و خانواده‌ها را نسبت به اهميت اين امر آشنا كنند تا والدين ابتدا به امكانات خواستگار خود در زمينه تعيين مهريه توجه كنند و بدين‌ ترتيب با صداقت وی آشنا شوند.
عضو هيئت علمی دانشگاه تهران تعيين مهريه‌‌های نجومی توسط جوانان را نتيجه نگاه منفی آنها به اين حق الهی دانست و تصريح كرد: گويی دختران جوان با تعيين اين مهريه‌های هنگفت در انديشه تجربه يك زندگی مسالمت‌آميز هستند چرا كه تصور می‌كنند توسل به آن مانع بسياری از بداخلاقی‌های مردان در زندگی و عاملی برای تداوم زندگی مشترك می‌شود اما با اندكی تأمل متوجه می‌شويم آنها از اين موضوع غافل هستند كه مطالبه اين مهريه‌ها ضمانت اجرايی ندارد و مردان با انواع ترفندها می‌ توانند از آن سرباز زنند.
اين دكترای فقه و حقوق، تجارت را از ديگر عوامل تعيين اين مهريه‌‌ها دانست و گفت: متأسفانه عده كمی از زنان نيز با تعيين اين نوع مهريه‌‌ها در انديشه بهره‌برداری‌‌های شخصی هستند كه خوشبختانه اين آسيب در جامعه ما گسترش نيافته و قابل كنترل و پيشگيری است.
وی در خصوص تعيين مهريه‌‌های معنوی به خبرنگار ايكنا تصريح كرد: به نظر می‌‌رسد اين مهريه‌‌ها از بهترين انواع است چرا كه كشمكش و رفتارهای رياكارانه مهريه‌های مادی را ندارد و با نوعی اخلاص توأم است اما به عقيده من مادی و معنوی بودن مهريه برای مردی كه قصد دادن مهريه را ندارد فرقی نمی‌كند.
در بخش پايانی اين گفت‌‌و‌‌گو خبرنگار ايكنا از گلپايگانی پرسيد آيا ترويج فرهنگ تعيين مهريه‌‌های معنوی به ضرر زنان نيست چرا كه بخشی از فلسفه مهريه پشتوانه اقتصادی زن است كه اين مدرس حوزه و دانشگاه در تشريح اين مطلب اظهار كرد: طبق فرهنگ اسلامی همه هزينه‌های زندگی زن اعم از خوراك، پوشاك، لوازم آرايش، امكانات درمانی، تفريحی به عهده شوهر است از همين رو در شرايط عادی داشتن پشتوانه امری ضروری نيست چرا كه زن در سايه زندگی مشتركی كه برپايه دستورات اسلامی اداره می‌شود، تأمين است. 


نوشته شده در   دوشنبه 7 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode