ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 دي 1388     |     کد : 6006

سوگواري عزاداران سالار شهيدان در بازار تاريخي تبريز

همزمان با دهه اول محرم و ايام شهادت سرور و سالار شهيدان، حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، بناي معظم و سرپوشيده‌ بازار تاريخي تبريز، شاهد سوگواري عزاداران حسين‌بن علي(ع) است ...

 همزمان با دهه اول محرم و ايام شهادت سرور و سالار شهيدان، حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، بناي معظم و سرپوشيده‌ بازار تاريخي تبريز، شاهد سوگواري عزاداران حسين‌بن علي(ع) است .
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه آذربايجان‌شرقي، دسته‌جات عزاداري محلات قديمي تبريز طبق سال‌هاي گذشته، امسال نيز با همان سبك و شيوه سنتي خود، به ياد حضرت سيدالشهداء(ع) سوگواري مي‌كنند.
بازاريان تبريزي كه عشقشان را به اباعبدالله الحسين (ع) با نصب پارچه‌هاي سياه‌رنگ و پرچم‌هاي منقش به اسماء متبركه "يا حسين(ع)" و "يا فاطمه(س)" نشان مي‌دهند، بازار را سياه‌پوش كرده‌اند و امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته پذيراي سو‌گواران عزاي امام حسين(ع) و 72 تن از ياران باوفايش هستند.
بازار تبريز، اين روزها در سوگ مظلوميت، شهامت، شجاعت و بي‌كسي امام‌حسين(ع) و يارانش به عزا نشسته است تا نشان دهد علاوه بر اينكه قلب تپنده اقتصاد كشور است، در آيين‌هاي ديني و معنوي نيز مركزي براي عزاداري شيعيان محسوب مي‌شود.
تلفيق هنر اصيل معماري ايراني - اسلامي بازار بزرگ سرپوشيده تبريز و نوع عزاداري‌ها بر ارزش‌هاي اين شهر كه به عنوان نخستين پايتخت شيعي جهان اسلام ثبت ملي شده است، افزوده و حال و هواي خاصي به اين بناي معظم تاريخي بخشيده است.
دسته‌جات مختلف زنجيرزني و سينه‌زني از محلات گوناگون تبريز، شب تاسوعاي حسيني، اقدام به شركت در اين مراسم مي‌كنند و تا روز سوم شهادت امام حسين(ع) نيز ادامه مي‌يابد.
هر محله ممكن است يك دسته يا چندين دسته عزاداري با شيوه‌هاي مختلف داشته باشد. غير از دسته‌جات زنجيرزنان، دو نوع عمده دسته سينه‌زني هم در اين نوع عزاداري‌ها رايج است كه به آن‌ها سينه‌زنان عرب و سينه‌زنان عجم مي‌گويند.
عزاداران حسيني از در صندوقچي بازار وارد بازار شده، با گذر از قسمت‌هاي مختلف بازار از جمله بازار صادقيه، بازار مسگر‌ها، بازار دلالان، بازار کلاه‌فروشان و بازار قندفروشان، وارد تيمچه مظفريه شده، در اين تيمچه به عزاداري خود پايان مي‌دهند.
اين عزاداري‌ها بعد از ظهر آغاز مي‌شود و ترتيب حضور دسته‌جات در بازار تبريز را قرعه‌كشي تعيين مي‌كند. دستجات عزادار با عبور از نقاط مختلف بازار تبريز به تيمچه زيبا و تاريخي مظفريه مي‌رسند كه اوج عزاداري‌ها در آنجا برگزار مي‌شود.
از مشهورترين و پرشورترين دسته‌جات عزاداري تبريز مي‌توان به زنجيرزنان راسته كوچه، سينه‌زنان عجم ويجويه و سينه‌زنان عرب ليل‌آباد اشاره كرد.
عزاداران بازار با نظم و نظام خاصي، سر تا پا سياه‌پوش و با دستارهاي سياه بر سر، در سوگ حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، مراسم سنتي و مذهبي سينه‌زني و زنجيرزني را برگزار مي‌كنند.
علاوه بر اينكه نوع عزاداري محله‌هاي مختلف با يكديگر متفاوت است، نوع لباس و شيوه عزاداري آنها نيز با يكديگر فرق مي‌كند.
در مقابل هر يك از اين دسته‌جات نيز، علم‌هايي به عنوان معرف دسته‌ي عزاداري و محله‌ي عزاداران حمل مي‌شود كه برخي از اين علم‌ها قدمت تاريخي زيادي دارند و حكم شناسنامه و قدمت هيات را دارد.
مرثيه‌ و نوحه‌هاي عزاداري بازار تبريز، اغلب به زبان تركي آذري و با لحن و سبك قديمي خوانده مي‌شود كه الفاظ قديمي زيادي نيز در آنها به گوش مي‌رسد.
علاوه بر عزاداران حسيني محله‌هاي مختلف قديمي، موج مردم عادي نيز كه براي سوگواري و اشك ريختن در سوگ اباعبدالله الحسين(ع) به مسير حركت دسته‌هاي عزاداري مي‌روند، قابل توجه است.
بازار تبريز، همچنين محل پخش احسان‌ها و نذورات خاص اين ايام است، برخي از مغازه‌ها با پخش نذورات از عزاداران امام حسين(ع) پذيرايي مي‌كنند.
معنويت و روحانيت خاصي كه در شب‌هاي محرم بر بازار تبريز حاكم است، حال و هواي خاصي دارد .


نوشته شده در   شنبه 5 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode