ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 دي 1388     |     کد : 5956

دوران بلوغ؛‌ ريشه بيماري قلبي بزرگسالي

شايد شما هم شنيده باشيد اگر نوجوانان و كودكان در دوران بلوغ از لبنيات و پروتئين استفاده كنند يا اگر به ورزش‌هاي خاصي بپردازند قدشان بلند مي‌‌شود...

شايد شما هم شنيده باشيد اگر نوجوانان و كودكان در دوران بلوغ از لبنيات و پروتئين استفاده كنند يا اگر به ورزش‌هاي خاصي بپردازند قدشان بلند مي‌‌شود.
حالا مدير گروه تغذيه دانشگاه تهران در جمعي آمده و گفته كه بيماري‌هاي قلبي در بزرگسالي ناشي از تغذيه بد در نوجواني است.
علي كشاورز مي‌‌گويد: «به طور كلي بيمار‌ي‌هايي مانند پوكي استخوان، بيماري‌هاي قلبي - عروقي، فشار خون و ديابت ناشي از بدخوري و سوء‌تغذيه در دوران بلوغ است. يك فرد در شش ماهه اول زندگي و دوران بلوغ رشد سريع را تجربه مي‌‌كند. نيازهاي تغذيه‌اي در طول نوجواني بيش از هر زمان ديگر افزايش مي‌‌يابد. مقدار اين نياز عموما از دوران كودكي به نوجواني زياد مي‌‌شود اما با حركت به سمت بزرگسالي اين نيازها كاهش پيدا مي‌‌كند.»
شير، ماست، پنير، تخم‌مرغ، گوشت، ماهي، جگر، سبزي‌ها و ميوه‌هاي مختلف از جمله غذاهاي مناسب در دوره بلوغ به شمار مي‌‌آيند. نياز به مواد مغذي در نوجوانان به موازات سرعت رشد افزايش مي‌‌يابد به طوري كه بالاترين ميزان نياز در زمان حداكثر سرعت رشد مشاهده مي‌‌شود.
مدير گروه تغذيه دانشگاه تهران مي‌‌گويد: «بلوغ مرحله مهمي از دوران رشد و تكامل است. در اين مرحله از رشد كودك از نظر فيزيكي، اجتماعي و فكري تكامل مي‌‌يابد. تغييرات مربوط به بلوغ در كودكان در سنين مختلف ديده مي‌‌شود. ممكن است فرد در اين دوران10 تا 15 سانتيمتر افزايش قد داشته باشد و به تناسب آن نيز وزن افزايش پيدا مي‌‌كند. يك كودك در ضمن بلوغ ممكن است، ابتدا فقط از يك جنبه تكاملي مثلا از نظر جسمي رشد كند و جنبه‌هاي ديگر رشد و تكامل مثلا رشد فكري و اجتماعي را در سال‌هاي بعد نشان دهد.»
دكتر علي كشاورز مي‌‌گويد: «برنامه غذايي نوجوانان بايد شامل تركيبي از غذاهاي مختلف در گروه‌هاي اصلي غذايي باشد. سه وعده اصلي غذايي با تكيد بر مصرف صبحانه و دو ميان‌وعده توصيه مي‌‌شود. در ميان‌وعده‌ها به جاي استفاده از مواد غيرمغذي و مواد كالري‌زا مثل نوشابه‌ها، چيپس و كيك‌ها از مواد غذايي مغذي مانند شير، نان، پنير، خشكبار، ميوه‌ها و مغزها نيز بايد استفاده شود. نياز به انرژي در دوره جواني بالا مي‌‌رود.


نوشته شده در   سه شنبه 1 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode