ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 تير 1392     |     کد : 56591

مراغه باغ شهر ایران/ گنجینه ای ارزشمند اما ناشناخته برای گردشگران

شهرستان مراغه در جنوب استان آذربایجان شرقی در دامنه جنوب و جنوب غربی رشته کوه سهند واقع شده و بزرگترین شهر این استان پس از تبریز محسوب می شود.

 
خبرگزاری مهر : شهرستان مراغه در جنوب استان آذربایجان شرقی در دامنه جنوب و جنوب غربی رشته کوه سهند واقع شده و بزرگترین شهر این استان پس از تبریز محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مراغه به دلیل برخورداری از پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی اثار متعددی از دوران های مختلف تاریخی را در خود جای داده و بافت تاریخی آن جزو ده شهر تاریخی و فرهنگی کشور است.

گنبد غفاریه

گنبد زیبای غفاریه که با آغاز سفر های تابستانی مورد بازدید بیش تر مسافران تابستانی در مراغه قرار گرفته ، بنای چهار گوش آجری است که هر چهار زاویه آن با ستونهایی دارای نقش لوزی ساخته شده اند، این گنبد در دوره ایلخانان و در فاصله بین سال های 725 تا 728هجری ساخته شده است .

گنبد غفاریه توسط حاکم وقت مراغه به نام امیر شمس الدین قرا سنقر الچر کسی منصوری ساخته شده و هدف از ساخت آن جلب رضایت ایلخان سلطان ابو سعید بهادر خان بوده ، لیکن ابو سعید به خاطر خوشنودی ممالک مصر دستور قتل امیر شمس الدین را در خفا صادر کرده و پس از آن وی را در سردابه این گنبد دفن می کنند .

معبد مهر ورجوی

معبد مهر ورجوی یکی از چهار معبد مهری شناخته شده در کشور و یکی از قدیمی ترین آثار معماری استان است.

این اثر بوسیله عوامل انسانی در دل صخره های سنگی کنده شده و دارای فضاهای تودرتو در زمین بوده وبطور کامل کاوش نشده است و بخشهایی از آن در زیر خانه های ساکنین محل در فاصله نسبتا زیادی از آن قرار گرفته و تعدادی از آنها در سالهای اخیر آزاد شده است.

رصد خانه مراغه

رصد خانه مراغه نخستین وزیباترین بنای ایلخانی است که یک سال پس از انتخاب مراغه به عنوان پایتخت هلا کوخان در سال 657هجری قمری بوسیله خواجه نصیر الدین طوسی ساخته شد که بنابر تحقیقات، احداث این رصد خانه حدود دوازده سال طول کشیده است.

این محل تا سالها الگوی ساخت رصد خانه های بزرگی بوده است .الغ بیک پور براساس طرح این رصدخانه، رصدخانه ای را در سمرقند بنیان نهاد و هم چنین فومن جی منجم چینی نیز با ابهام از این مجموعه رصد خانه ای را در چین ایجاد کرد.

برج مدور

برج مدور گنبدی استوانه ای است که برروی اره سنگی در دوطبقه بنا گردیده و تاریخ آن مطابق کتیبه موجود در بنا 563هجری قمری است.

از ویژگی های خاص این بنا علاوه بر آجر چینی زیبای ضلع بیرونی، سردر ورودی آن است که با تزیینات تخمیری پرکاری زینت یافته و با تلفیق کاشی و آجر نمای قابل توجهی پدید آمده و قسمت داخلی برج دوازده ضلعی بوده که تزئینات گچی آن به مرور از بین رفته است.

مراغه قطب ناشناخته گردشگری

غلامحسین کریمی ، عضو انجمن علمی گردشگری ایران در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید : متاسفانه در کل ایران هنوز هم نتوانسته ایم گنجینه های تاریخی را بشناسیم که از جمله این گنجینه ها شهر زیبای مراغه است.

وی ادامه می دهد : این شهرستان جزو شهرهای مهم استان به شمار رفته و از نظر تاریخی دارای قدمت بالایی است و دانشمندان بزرگی از آن سر برآورده اند.

این مدرس دانشگاه در خصوص وجود نقص هایی در صنعت گردشگری این شهرستان می گوید: متاسفانه مردم منطقه شناخت مناسبی از مباحث گردشگری ندارند و همچنین امکانات رفاهی نیز به اندازه ظرفیت شهرنیست ، وجود راه های ارتباطی نامناسب و عدم تمایل به سرمایه گذاری در بخش گردشگری را نیز می توان به نقص های گردشگری در این شهرستان اضافه کرد.

وی با اشاره به راهکارهای مناسب برای شناساندن این شهر به گردشگران می گوید : برای حضور بخش خصوصی در زمینه های گردشگری این شهرستان باید تمهیدات مناسبی اندیشیده شود، همچنین برگزاری همایش ها و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و تبلیغ جاذبه های گردشگری این شهر می تواند راهگشایی برای حل مشکلات گردشگری مراغه باشد.

به هر حال این شهرستان با جاذبه های دیدنی خود نیازمند توجه ویژه مسئولان و گردشگران از تمامی نقاط کشور است.


نوشته شده در   سه شنبه 25 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode