ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 آذر 1388     |     کد : 5580

آزار كودكان عمر آن‌ها را كوتاه مي‌كند

دانشمندان آمريكايي مي‌گويند آزار جسمي و روحي كودكان در دوران بچگي، مي‌تواند فرايند پيري بدن آنها را سرعت بخشد...

دانشمندان آمريكايي مي‌گويند آزار جسمي و روحي كودكان در دوران بچگي، مي‌تواند فرايند پيري بدن آنها را سرعت بخشد.

به گزارش بي‌بي‌سي دانشمندان دانشگاه براون آمريكا با تمركز روي تلومرهاي كروموزوم‌هاي انساني به اين نتايج دست يافته‌اند. تلومرها بخش‌هايي از كروموزوم‌ها هستند كه دي‌ان‌اي سلول‌ها را با ثبات نگه مي‌دارند و با مرور زمان كوتاه‌تر مي‌شوند.

دانشمندان در تحقيقات خود 31 نفر را مورد بررسي قرار دادند. اين افراد در دوران كودكي مورد اذيت و آزار قرار گرفته بودند. در آزمايش‌هايي كه روي آنان انجام شد دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه تلومر اين افراد با سرعت بيشتري كوتاه مي‌شود كه اين امر به افزايش سرعت روند پيري سلول‌ها منجر مي‌شود.كارشناسان تاكيد كرده‌اند كه اين تحقيق بايد در مقياس بزرگ‌تري دوباره تكرار شود.

دكتر آدري تيركا كه سرپرستي اين گروه تحقيقاتي را به‌عهده داشته است در اين باره مي‌گويد: اين يافته‌ها به ما نشان مي‌دهد كه تجربه‌هاي اوليه رشد در انسان مي‌تواند بر بيولوژي اثرات مختلفي داشته باشد.

تلومرها بخش‌هاي كوچك و مانند دي‌ان‌اي هستند كه در انتهاي تمامي كروموزوم‌هاي ما مي‌نشينند. هر بار كه يك سلول تقسيم مي‌شود تلومر‌ها كوتاه‌تر مي‌شوند و سلول بيشتر در معرض مرگ قرار مي‌گيرد.

در تحقيقات پيشين، دانشمندان به اين نتيجه رسيده بودند كه تلومرها هنگامي كه در مجاورت مواد سمي مانند مواد راديواكتيو و سموم سيگار قرار مي‌گيرند كوتاه‌تر مي‌شوند. دانشمندان حدس مي‌زنند بيماري‌هاي رواني و استرس هم مي‌تواند تاثير مشابهي بر تلومرها داشته باشد.

در اين تحقيق اخير، دانشمندان اين مسئله را مطرح كرده‌اند كه اشكالات رواني در اوايل زندگي مي‌تواند تاثيرات مخربي را بر تلومرها در آينده براي افراد به همراه داشته باشد.

 

4 مورد جديد مقاومت در برابر تامي‌فلو

نتايج آزمايش روي 4بيمار در ايالت كاروليناي شمالي در آمريكا مشخص كرده است كه هر 4نفر اين بيماران، به نوعي از آنفلوانزاي خوكي مبتلا هستند كه در برابر مؤثرترين واكسن اين بيماري مقاوم است.

به گزارش آسوشيتدپرس اين يافته محققان مركز پزشكي دانشگاه دوك، بحران تازه‌اي در راه مقابله با ويروس H1N1 به شمار مي‌رود. واكسني كه در اين افراد استفاده شده تامي‌فلو است كه يكي از 2واكسن اصلي براي مقابله با ويروس آنفلوانزاي خوكي به شمار مي‌رود.

مسئولان و محققان مدت‌ها بود كه به‌دنبال نشانه‌هايي براي جهش ويروس آنفلوانزاي خوكي مي‌گشتند و حالا به‌نظر مي‌رسد جهشي كه انتظار مي‌رفت اين ويروس داشته باشد به وقوع پيوسته و در برابر اصلي‌ترين واكسني كه عليه آن به كار مي‌رود، مقاومت نشان مي‌دهد.

از ماه آوريل به اين سو حدود 50 مورد مقاومت در برابر واكسن آنفلوانزاي خوكي گزارش شده است كه 21 نفر آنها در آمريكا بوده‌اند. اخيرا در ولز هم 5 مورد مقاومت در برابر واكسن اين بيماري گزارش شده است.پروفسور دانيل سكتون از دانشگاه دوك گفته است كه اين 4بيمار به احتمال بسيار زياد اين ويروس را از محيط بيمارستان گرفته‌اند.

 

همشهري آنلاين- جواد نصرتي


نوشته شده در   يکشنبه 1 آذر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode