ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 27 آبان 1388     |     کد : 5542

سير بخوريد تا سرما نخوريد

پايگاه اينترنتي نيويورك تايمز در گزارشي علمي نوشت...

پايگاه اينترنتي نيويورك تايمز در گزارشي علمي نوشت:

مصرف سير براي جلوگيري از سرماخوردگي و حتي بهبودي پس از ابتلا به آن، موثر است.

قرن ها از سير نه تنها به دليل مصرف آن در آشپزي، بلكه به خاطر قدرت درماني آن تعريف شده است. دليل آن هر چه باشد، ولي مطالعات انجام شده ي اخير، يك تاثير آن را تاييد مي كنند.

دانشمندان انگليسي مدت دوازده هفته بين ماه هاي نوامبر و فوريه (زمستان) به 146 نفر، روزي يك عدد سير دادند و به 146 نفر سير ندادند.

طي اين دوره آزمايشي از 146 نفري كه سير مصرف كرده بودند، 24 نفر به سرماخوردگي مبتلا شدند، درحالي كه از 146 نفري كه به آنها سير داده نشده بود، 65 نفر دچار سرماخوردگي شدند.

علاوه بر اين، افراد گروهي كه سير مصرف كرده بودند، ولي سرماخورده بودند، خيلي زودتر از كساني كه سير مصرف نكرده بودند و سرماخورده بودند، بهبود يافتند.

يكي از توضيحاتي كه دانشمندان براي اين تاثير اعلام كردند آن است كه تركيبي موسوم به «آليسين» در سير كه فعال ترين تركيب موجود در سير است، مانع از فعاليت آنزيم هايي مي شود كه در عفونت هاي ميكروبي و ويروسي نقش دارند.

همانطور كه مي دانيد كساني كه سير مصرف مي كنند ديگران را از خود مي رانند (به دليل بوي تند آن)، بنابراين ميكروب ها را نيز از خود دور مي كنند.

 

ساير فوايد شگفت انگيز سير

سير با داشتن آنزيم‌هاي طبيعي به جذب بهتر غذا كمك مي‌كند.

از طرفي به عنوان يك ماده ي ضد نفخ عالي و يك ماده ضد انگل و كرم‌هاي روده‌اي شناخته شده است.

مصرف سير يكي از بهترين درمان‌ها براي سرفه‌هاي شديد است و معمولا از شربت سير براي درمان آن استفاده مي‌شود.

سير داراي تركيبات ضد ميكروبي است و مي‌تواند با انواع عفونت‌ها مبارزه كند، بدين منظور مي‌توان از آن هم به صورت استعمال خوراكي و هم موضعي براي درمان قارچ‌ها و عفونت هاي باكتريايي پوست استفاده نمود.

تحقيقات متعددي نشان مي‌دهد كه سير مي‌تواند از سيستم قلبي و عروقي محافظت نمايد، زيرا مي‌تواند ميزان كلسترول و تري گليسريد خون را كاهش دهد و تجمع پلاكت‌ها را مهار كند و ميزان فيبرينوليز را كه لخته خون را از بين مي‌برد، افزايش دهد ( يعني از لخته شدن خون در رگ ها جلوگيري كرده و خون را رقيق مي كند).

از سير همچنين به عنوان يكي از درمان‌هاي فشار خون بالا ياد شده است، زيرا مي‌تواند مويرگ هاي ريز را باز كرده و ريتم قلب را تنظيم كند و فشار خون را كاهش دهد.

مطالعات نشان داده‌اند كه خوردن منظم سير باعث كاهش احتمال ابتلا به سرطان‌هاي مري، معده و روده بزرگ مي‌شود. اين اثرات به اين علت است كه سير از تشكيل مواد سرطان زا جلوگيري مي‌نمايد.

سير حاوي تركيبات سولفورداري است كه از رشد تومورهاي سرطاني خصوصا در سينه و پوست جلوگيري مي‌نمايد.

 

هشدارها:

مهم‌ترين اثر جانبي سير خوراكي، ايجاد بوي بد در تنفس و بدن است.

مصرف بيش از حد سير با معده خالي باعث ناراحتي هاي گوارشي مي‌شود.

همچنين گزارش‌هايي مبني بر واكنش‌هاي آلرژيك (حساسيت زا) در اثر استفاده ي زياد از سير خام وجود دارد.

تهيه سير به صورت پودر باعث مي‌شود عصاره آن به فرم خالص تر در اختيار مصرف‌كننده قرار گيرد. همچنين استفاده از سير به صورت كپسول مي‌تواند از ايجاد بوي بد در دهان جلوگيري و بلع آن را آسان‌تر كند.

سير بر متابوليسم داروها تاثيري ندارد، اما بهتر است كه از مصرف همزمان مقدار زياد آن با داروهاي ضد انعقاد خودداري كرد.

همچنين بهتر است 7 تا 10 روز پيش از عمل جراحي نيز از مصرف سير زياد خودداري شود، زيرا زمان خونريزي را افزايش مي‌دهد.

مصرف مقدار كم سير در دوران شيردهي و بارداري مجاز است، اما به علت تاثيري كه بر بو و طعم شير دارد، برخي نوزادان را ناراحت مي‌كند، بنابراين بهتر است از مصرف سير در دوران شيردهي اجتناب شود.

گفتني است سير داراي غلظت بالايي از مواد سولفوردار است و ماده‌اي به نام آليسين ماده فعال سير را تشكيل مي‌دهد كه اكثر خواص سير را به آليسين نسبت مي‌دهند.

آليسين زماني در سير توليد مي‌شود كه حبه سير خورده يا جويده شود. در اين صورت است كه تركيب سولفورداري به نام آليين(alliin) تحت تاثير آنزيمي ‌به نام آليناز، به آليسين تبديل مي‌شود كه همگي در سير وجود دارند.

به علت اين‌كه آنزيم آليناز در اثر گرما از بين مي‌رود، لذا سير پخته شده خواص درماني كمتري از سير خام دارد.

 

 


نوشته شده در   چهارشنبه 27 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode