ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 خرداد 1392     |     کد : 54698

خانه های پلکانی در آغوش کیامکی جلفا

زاویه ؛ روستایی با نام و آوازه در شهرستان مرزی جلفا در محیطی بسیار زیبا و فرح بخش در دامنه های کوهستان کیامکی قرار دارد ، روستایی تاریخی با بافتی قدیمی و دل انگیز که هر بیننده ای را شیفته خود می کند.

خانه های پلکانی در آغوش کیامکی جلفا

خبرگزاری مهر : زاویه ؛ روستایی با نام و آوازه در شهرستان مرزی جلفا در محیطی بسیار زیبا و فرح بخش در دامنه های کوهستان کیامکی قرار دارد ، روستایی تاریخی با بافتی قدیمی و دل انگیز که هر بیننده ای را شیفته خود می کند.

به گزارش خبرنگار مهر ، این روستای توریستی و تاریخی از توابع بخش مرکزی جلفاست و از راه ارتباطی مناسب برخوردار بوده و به جهت وجود آب و هوای مطبوع و خنک، باغ های وسیع و منازل پلکانی زیبایی طبیعی خاص و جلوه ای ویژه از موهبت الهی دارد.ولی خیلی کمتر کسی این روستا را به عنوان یک مقصد گردشگری در نظر می گیرد.

روستای زاویه یکی از روستاهای تاریخی و مذهبی آذربایجان شرقی است و با هادیشهر مسافتی 7 کیلومتری و با جلفا فاصله سه کیلومتری دارد.

این روستا بیش از هر چیز به وجود امام زاده سید اسماعیل مشهور بوده و سالانه هزاران گردشگر از بارگاه نورانی نواده امام موسی کاظم(ع) بازدید و زیارت می کنند.

در حیاط امام زاده سید اسماعیل دو درخت چنار با قدمت یک هزار ساله وجود دارد که جزو آثار ثبت ملي هستند.

زاویه به جهت وجود باغ ها و مراتع فراوان و نمای زیبای پلکانی منازل روستایی و درختان پرمیوه گردو، آلبالو، زردآلو و گیلاس بهترین مکان برای گذران روزهای تعطیل به همراه خانواده است به ویژه اینکه وجود امامزاده در این روستا باعث جذب زائران به سمت آن می شود.


اتحاد اهالی زاویه در تمامی مسائل بخصوص در مسائل مذهبی مثال زدنی است به نحوی که تمامی مناسبت های مذهبی در این روستا گرامی داشته شده و با شکوه و عظمت خاصی از سوی مردم روستا و تجمع خیل کثیری از همشهریان از سراسر شهرستان جلفا در محل زیارتگاه امامزاده سید اسماعیل برگزار می شود.

درباره زاویه و چنارهای عظیم الجثه

یکی دیگر از زیبایی های این روستا درختان چنار پیر هستند که در ضلع جنوبی امامزاده سید اسماعیل روستای زاویه به فاصله حدود چهار متر از هم قرار دارند که درخت شمالی با عمر هزار سال قدیمی‌تر از درخت جنوبی 600 ساله است.

ارتفاع این درختان 15 متر و محوطه‌ای که این درختان کهنسال در آن قرار گرفته‌اند در حدود 600 متر مربع بوده و وسعت تاج این دو درخت که درهم فرو رفته‌اند در حدود 550 متر مربع است.



اطراف تنه هر دو درخت به ارتفاع حدود دو متر با نرده و توری آهنی محافظت شده و در جانب جنوبی بنای امامزاده این روستا و به فاصله 10 متری آن و در محوطه‌ای که متعلق به این بنای مقدس است، جای دارند.

بنا بر اظهارات اهالی روستا از زیر این درختان در گذشته نهر آب در راستای شرق به غرب می‌گذشته، که در سال‌های اخیر با تعمیرات صورت گرفته در امامزاده و محوطه آن که این درختان در آن واقع شده‌اند، توسط اهالی سیستم آبیاری زیرزمینی برای سیراب کردن این درختان در نظر گرفته شده است.

گفتنی است قدمت تاریخی درختان، واقع شدن در ناحیه‌ای کوهپایه‌ای در مجاورت نواحی جلگه‌ای ارس در کنار راه مواصلاتی ایران به قفقاز، مورد احترام مردم بودن و ضخامت زیاد تنه درختان با قطر سه و نیم متر از ارزش‌ها و قابلیت‌های گردشگری این درختان محسوب می‌شوند.

روستای زاویه و امامزاده سید اسماعیل(ع)

زیارتگاه امامزاده سید اسماعیل بر روی تپه ای قرار دارد که مشرف بر خانه‌های مسكونی روستا و مناطق اطراف است.

اين بقعه چشم‌اندازی بسيار زيبا و دل‌انگيز از ضلع شمال داشته و دشت‌های اطراف زاويه و شهر هاديشهر در برابر ديدگان بيننده قرار می‌گيرد.

ساختمان بقعه قديمی بوده و ابعاد آن 4 در 4 متر است و گنبد آن بر روی ديوارهای قطور آن بنا شده است. بر روی قبر مطهر امامزاده ضريح چوبی مشبكی نهاده‌اند كه قريب 120 سال پيش توسط يك نجار هنرمند نخجوانی ساخته شده است.



همچنين قبری نيز در كنار ضريح وجود دارد كه متعلق به يكی از سرداران قشون عثمانی است كه در زمان صفويه در هجوم به ایران به قتل رسيده و در آنجا مدفون شده و اطراف آن با شيشه پوشيده شده است تا ضريح اصلی ديده شود. داخل بقعه نیز با گچ سفيدكاری شده است و دارای گچ‌بری‌های ساده‌ای است.

ورودی بقعه از ضلع شمالی آن با يك كفشداری به بقعه اصلی متصل می‌شود. در محوطه ضلع جنوبی تعدادی زائرسرا جهت رفاه حال زوار در نظر گرفته شده است و يك مسجد قديمی به مساحت 200 متر در ضلع غربی امامزاده قرار دارد كه ورودی آن با بقعه مشترك است.

اين مقبره مطهر بين مردم بومی منطقه از قداست و احترام خاصی برخورادار است و همه ساله چندين برنامه بزرگ مذهبی در آنجا برگزار می‌شود.

در روز 21 رمضان، اهالی روستاهای ليوارجان و سيه‌سران بعد از نماز صبح با پای پياده با زبان روزه عازم زاويه می‌شوند تا در اين مكان مقدس مشغول عزاداری شوند. برنامه عزاداری تا قبل از اذان مغرب ادامه می‌يا‌‌بد و عزاداران دوباره با پای پياده جهت افطاری عازم منازلشان می‌شوند.

از رسوم ديگری كه در اين مكان مقدس اجرا می‌شود، عزاداری در شب تاسوعا و روز عاشورا است كه اهالی روستاهای ليوارجان و سيه‌سران در قالب دسته‌های منسجم عزاداری سينه‌زنی و زنجيرزنی با پای پياده عازم روستای زاويه می‌شوند تا در صحن امامزاده به عزاداری پرداخته و بعد از اقامت شبانه، صبح روز عاشورا به همراه مردم عزادار زاويه و تمامی عزادارانی كه از اطراف به آنجا آمده‌اند با پای پياده عازم روستای ليوارجان می‌شوند تا پس از صرف صبحانه در مسجد اين روستا در دسته‌های عزاداری، شاه‌ حسين‌گويان به محل اجرای مراسم شبيه‌خوانی كه به قتل گاه معروف است و در جنب صحن سيده نرگس خاتون می باشد می روند.

اكثر زوار امام زاده سید اسماعیل از شهرستان‌های اطراف و منطقه جلفا و هاديشهر جهت زيارت به حرم اين سيد جليل القدر مشرف می‌شوند. همچنین نهر آبی كه به « علی چشمه سی» معروف است، جزو موقوفات اين امامزاده محسوب می‌شود.

محصولات کشاورزی روستای زاویه شامل قیسی ، گردو ، زردآلو و آلبالوست و البته این روستا یک محصول الکترونیک دیگر را نیز به سطح کشور صادر می کند که دستگاه نوبت دهی صف است و حاکی از نگاه جدید اهالی این روستا به بحث اشتغال های جدید روستایی است.

-----------------------

گزارش از داود جاهدی


نوشته شده در   يکشنبه 12 خرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode