ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 19 آبان 1388     |     کد : 5438

خرما در پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها موثر است

نتايج يك تحقيق در دانشگاه علوم پزشكي ياسوج نشان داد: مصرف خرما به عنوان يک ماده غذايي به دليل اثرات بازدارنده در رشد باكتري عامل پوسيدگي دندان در پيشگيري از بروز اين عارضه موثر است...

نتايج يك تحقيق در دانشگاه علوم پزشكي ياسوج نشان داد: مصرف خرما به عنوان يک ماده غذايي به دليل اثرات بازدارنده در رشد باكتري عامل پوسيدگي دندان در پيشگيري از بروز اين عارضه موثر است.

اين تحقيق با هدف تعيين تأثير عصاره خرما بر رشد استرپتوکوک ميوتانس عامل اصلي پوسيدگي دندان توسط دکتر اشرف سيدي، متخصص پروتزهاي دنداني و استاديار دانشگاه علوم پزشکي ياسوج و جمعي از همکارانش انجام شده است.

پوسيدگي دندان شايع‌ترين عفونت باکتريايي در انسان است که اصلي‌ترين عامل شروع کننده آن استرپتوکوک ميوتانس مي‌باشد.

نتايج تحقيقات قبلي نشان داده است که بعضي از مواد غذايي مي‌توانند با جلوگيري از رشد استرپتوکوک ميوتانس مانع از ايجاد از پوسيدگي دندان شوند.

اين مطالعه به صورت يک تحقيق تجربي در دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ياسوج با همکاري بخش ميکروبيولوژي دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شيراز انجام شد.

در اين مطالعه اثر خرما بر رشد استرپتوکوک ميوتانس در محيط آزمايشگاهي مورد بررسي قرار گرفت براي انجام اين پژوهش پس از کشت استرپتوکوک ميوتانس، محيط‌هاي کشت حاوي خرما با استفاده از ميوه، شيره و عصاره خرما با غلظت‌هاي مختلف تهيه و ميکروارگانيسم استرپتوکوک ميوتانس در اين محط‌ها کشت داده شد.

يافته ها حاکي از آن است که پس از 24 ساعت استرپتوکوک ميوتانس در محيط‌هاي با غلظت کم خرما رشد اندکي داشت، ولي با افزايش غلظت خرما ميکروارگانيسم‌ها قادر به رشد در محيط کشت نبودند.

نتايج نشان مي دهد با توجه به نقش بازدارندگي خرما از رشد استرپتوکوک ميوتانس مي‌توان خرما را به عنوان يک ماده غذايي پيشگيري کننده از ايجاد پوسيدگي معرفي کرد.

 

 


نوشته شده در   سه شنبه 19 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode