ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 ارديبهشت 1392     |     کد : 54115

آذربایجان‌شرقی رتبه دوم جمعیت دامی کشور

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی با دارا بودن نزدیک به 10 میلیون واحد دامی، رتبه دوم جمعیت دامی کشور را از آن خود ساخته است.


معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

آذربایجان‌شرقی رتبه دوم جمعیت دامی کشور

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی با دارا بودن نزدیک به 10 میلیون واحد دامی، رتبه دوم جمعیت دامی کشور را از آن خود ساخته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، غفور عبدالهی صبح امروز در حاشیه بازدید از چراگاه‌های گوسفندان نژاد قزل در دامنه‌های رشته کوه‌های سهند در روستای لیقوان تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه پنیر لیقوان از شیر گوسفندان پرورش یافته در دامنه سهند تولید می‌شود، افزود: این نوع پنیر که از لحاظ مرغوبیت، کیفیت، عطر و طعم خوش در سطح عالی قرار دارد حاصل گوسفندان نژاد قزل است که به پرگوشتی و پرشیری معروف بوده و رنگ عمومی بدن آنها قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره با تنوع رنگ قرمز است.

وی با بیان اینکه گوسفند قزل (kizil sheep) یکی از نژادهای دنبه‌دار گوسفند محسوب و پراکنش آن در استان آذربایجان‌شرقی، مناطق کوهستانی تبریز، کوه پایه‌های سهند، اطراف مراغه، بناب، میانه، آذرشهر و هشترود بوده و در مناطق روستایی شهرستان‌های بناب و مراغه گله‌های بزرگی از این نژاد وجود دارند که دنبه کوچک، قابلیت راهپمایی طولانی در مناطق کوهستانی و گوشت مرغوب و با کیفیت از مهمترین خصوصیات این نژاد به حساب می‌آید.

عبداللهی با بیان اینکه درصد دوقلوزائی در این نژاد نسبتاً بالاست گفت: میانگین وزن قوچ آن 81.6 و میش این نژاد 53.6 کیلوگرم است که پنیر معروف لیقوان که شهرت جهانی دارد از شیر آن بدست می‌آید.

وی با بیان اینکه هر گوسفند نژاد قزل در یک دوره 100 روزه از سال تنها 50 کیلو شیر تولید می‌کند، افزود: با این حساب می‌توان گفت سالانه بیش از 3 هزار تن شیر از 60 هزار گوسفند نژاد قزل منطقه لیقوان استحصال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از هر سه کیلو شیر منطقه لیقوان می‌توان یک کیلو پنیر تولید کرد، افزود: سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی برنامه‌هایی برای افزایش میش‌های مولدگوسفندی نژاد قزل در منطقه لیقوان برای افزایش میزان تولید شیر دارد که در آینده نزدیک با تحقق آن شاهد افزایش تولید پنیر در این منطقه خواهیم بود.

وی بر حفظ منابع ژنتیکی گوسفند نژاد قزل اشاره کرد و از آمیخته‌گری آن با نژادهای غیر قزل در برخی از مناطق دیگر خبر داد و افزود: سال گذشته پروژه آمیخته‌گری 600 راس دام سبک در دو گله در روستای مایان سفلی بخش خسرو شهرستان تبریز و بخش صوفیان شهرستان شبستر صورت پذیرفت و در این طرح با استفاده از فن‌آوری لاپاراسکوپی، با حضور دامپزشکان متخصص ایرانی، نژاد قزل بومی با نژاد رومانف روسی، با استفاده از اسپرم های نژاد رومانف، تلفیق شد.

عبداللهی بابیان اینکه تلفیق‌نژاد بومی قزل بانژاد رومانف بر اساس برنامه‌های سازمانی در ایجاد بستری مناسب برای تولید بیشتر و کاستن از هزینه‌های تولید در بخش دامی صورت می‌پذیرد، گفت: سن جفت‌گیری در نژاد رومانف پایین بوده ولی مناسب‌ترین زمان برای جفتگیری در هشت ماهگی است و با موفقیت امر آمیخته‌گری این نژاد در استان، می‌توان انتظار سه زایش در دو سال را از نژاد آمیخته داشته و این امر می‌تواند روند تولید محصولات دامی در استان را به صورت چشم‌گیری بهبود بخشد.

وی تعداد گوسفند قزل در استان را، نزدیک به 2 میلیون راس عنوان کرد و با اشاره به این موضوع که ترکیب این دو نژاد می‌تواند در روند تولید گوشت قرمز گوسفند در استان بسیار تاثیرگذار باشد، افزود: پرورش و توسعه نژاد قزل مورد تاکید سازمان و جزو برنامه‌های اجرایی توسعه بخش کشاورزی در استان قرار داشته و در شهرستان چاراویماق، پرورش آن از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

عبداللهی گفت: استان آذربایجان‌شرقی با دارا بودن نزدیک به 10 میلیون واحد دامی که 45 درصد آن را دام سبک و 55 درصد را نیز دام سنگین تشکیل می‌دهد، رتبه دوم جمعیت دامی کشور را از آن خود ساخته و بر اساس آمارهای موجود، میزان تولید سرانه گوشت قرمز در این استان در مقایسه با کشور 35 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.


نوشته شده در   دوشنبه 30 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode