ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392     |     کد : 53897

حرکت مجسمه ها در خیابان های تبریز/ آغاز تبلیغات نوین فرهنگی در ایران با زبان مجسمه ها

روایت ماجرا همچون قصه ژپتوی مجسمه ساز و پینوکیو می ماند و این روزها مجسمه های مجسمه ساز جوان تبریزی جان گرفته و در خیابان ها حرکت می کنند.


خبرگزاری مهر: روایت ماجرا همچون قصه ژپتوی مجسمه ساز و پینوکیو می ماند و این روزها مجسمه های مجسمه ساز جوان تبریزی جان گرفته و در خیابان ها حرکت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین بار در مسابقه شهر و شهروندی تبریزیم در پارک مفاخر تبریز بود که مجسمه تئاتر به نمایش درآمده و مجسمه های رضا فلاحیان مجسمه ساز تبریزی حرکت کرده و داستان مشروطه را برای مردم روایت کردند.

مجسمه تئاتر سبک جدیدی از تئاتر بوده که برای نخستین بار در تبریز و در سطح کشور توسط هنرمند جوان مجسمه ساز و گریمور تبریزی به نمایش در آمد و درواقع شیوه نوینی از نمایش بوده و بازیگران با حرکت هایی مجسمه وار در چند قاب داستان و پیام خود را روایت می کنند که این شیوه روایت می تواند روشی موثر و جذاب در عرصه تبلیغات فرهنگی محسوب شود.

مجسمه هایی که قصه می گویند!

مجسمه های بسیاری در سطح شهر بر سر هر کوی و برزنی راست قامت سالیان سال ایستاده اند و از تاریخ و فرهنگ مردمان آن دیار می گویند و پدر مجسمه ساز بسیاری از آنها در تبریز رضا فلاحیان است اما این درحالیست که این روزها این هنرمند مجسمه ساز، مجسمه هایش حرکت کرده و گرچه حرف نمی زنند اما قصه نقل می کنند؛ از روزگاران گذشته و حال!



رضا فلاحیان سابقه طولانی در مجسمه سازی و گریم تئاتر، سینما و تلویزیون داشته و عضو فعال جلوه های ویژه گریم ترکیه است که برای نخستین بار مجسمه تئاتر را در تبریز به روی صحنه آورد و با کارگردانی وی جریان مشروطه به نمایش در آمد.

این هنرمند و مجسمه ساز فعال مجسمه های تئاتر را ترسیم می کند و می گوید: مجسمه تئاتر همچون نمایشگاه مجسمه سازی می مانند که تنها جنس مجسمه ها کمی فرق می کند و آنها در چندین قاب و فیگور بی آنکه حرف بزنند دیالوگ گفته و قصه ها می گویند.

رضا فلاحیان در تشریح این سبک از تئاتر اضافه می کند: بازیگر حرکت هایی مجسمه وار داشته و با عوض کردن فیگور خود در قاب های مختلف حرف می زند و درواقع هر فیگور حاوی پیام خاصی است که به تماشاچی ها منتقل می کنند.

فلاحیان در ادامه می افزاید: هر فیگور با موسیقی عوض می شود و در آن کلام وجود ندارد و نمایش مشروطه هم در 11 قاب اجرا شد که داستان این دوره تاریخی را از آغاز و تا پیروزی را با سه بازیگر روایت کرد.

کارگردان نمایش مجسمه تئاتر مشروطه ادامه می دهد: این نوع از نمایش در فضای باز و با کمترین وسایل و دکوراسیون اجرا می شود و در ردیف تئاترهای بیرونی و فضای باز قرار دارد که گروه چهار نفری ما هم به دعوت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز در مسابقه تبریزیم با مجسمه تئاتر مشروطه را روایت کردیم.

فلاحیان تاکید می کند: یکی دیگر از ویژگی و تفاوت های های مجسمه تئاتر مشروطه با نمونه های مشابه آن که چند باری در تهران دیده شده و یا در کشورهای اروپایی، این است که نمایش مشروطه به صورت گروهی اجرا شده و اغاز و پایان داشته و کارگردانی شده است.

مجسمه تئاتر هنری که بومی می شود.

کارگردان مجسمه تئاتر با اشاره به این هنر نمایشی در کشورهای اروپایی می گوید: این هنر از کشورهای اروپایی وارد ایران شده که هنرمندان اغلب به صورت فردی در خیابان ها بازی می کنند که محل درآمد آنها از پولهایی است که مردم به این افراد می دهند و برای هنرمندان این امکان وجود دارد که بدون مجوز در هر کجای شهر و با هر مضمونی بازی کنند.

وی ادامه می دهد: اغلب اجراها در کشور اروپایی بداهه است و حالت بازیگر با توجه به موقیت ها عوض می شود و گاه دیده می شود شهروندان با وی ارتباط برقرار کرده و حالت وی را تغییر داده و یا با هنرمند بازی می کنند.

فلاحیان تصریح می کند: گرچه در ایران بدون مجوز نمی شود کار کرد اما این هنر ظرفیت بالایی برای کار داشته و در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی جامعه می توان از این هنر بهره برد.

وی اضافه می کند: گرچه اجرای مشروطه در مسابقه تبریزیم برای نخستین بار مجسمه تئاتر برای عموم مردم به نمایش درآمد اما با استقبال خوبی مواجه شد که نشان دهنده مقبولیت این هنر تازه به ظهور رسیده در تبریز و کشور است که می توان از این پتانسیل استفاده کرد.

تبلیغات نوین فرهنگی با زبان مجسمه ها!

تبلیغات شهری به جای استفاده از بنرها و بیلبوردها یکی از زمینه هایی است که به عقیده فلاحیان می توان از مجسمه تئاتر بهره گرفت.

به عقیده وی، فرهنگ سازی و یا تبلیغات از طریق پوستر و بنر ها دیگر جذابیت های خود را از دست داده و به شیوه های معمول تبلیغات تبدیل شده اند که در این میان می توان از شیوه های نوین دیگری همچون مجسمه تئاتر استفاده کرد تا در محلی خاص مفهوم مشخصی را به شهروندان انتقال داد که این شیوه به دلیل تازگی خاصش می تواند جذابیت و تاثیر گذاری بالایی داشته باشد.

مجسمه ساز جوان تبریزی ادامه می دهد: از این هنر برای روایت فرهنگ و سنت های مردمان این منطقه در فصل گردشگری، فرهنگسازی نحوه استفاده از مترو و آموزش های اجتماعی استفاده کرد که با توجه به تازگی این هنر و ظرفیت های بالای ان در بهره گیری در زمینه های مختلف اجتماعی ضروریست از سوی مسئولان امر هم حمایت شود.

فلاحیان همچنین می گوید: از سوی دیگر از هنر مجسمه تئاتر می توان به جای مجسمه های موجود در نقاط مختلف شهر به روایت تاریخ پرداخت که این ابتکار خود زمینه شادی و نشاط و جذب گردشگر را فراهم می کند.

با تمامی این اوصاف گرچه این هنر در شهر و دیار ما تازه به عرصه رسیده اما با تازگی خود می تواند زمینه های بسیاری را در ایجاد شادابی و نشاط جامعه از یک سو و انتقال فرهنگ و هنر به گردشگران و شهروندان از سوی دیگر ایجاد کند که شکوفایی آن نیازمند حمایت های دلسوزانه مسئولان است.

--------------
گزارش: یاسمین مولانا


نوشته شده در   پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode