ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 20 ارديبهشت 1392     |     کد : 53585

نماز جمعه یک عبادت سرتا پا سیاسی است

حضرت امام خمینی (ره) با تاکید بر این که نماز جمعه یک عبادت سیاسی است؛ خطاب به ائمه جمعه کشورهای اسلامی فرمود: در جاهایی انسان می‏بیند که در نماز جمعه ابدا از چیزهایی که ملت‏ها و مسلمین به آن احتیاج دارند؛ خبری نیست.


 حضرت امام خمینی (ره) با تاکید بر این که نماز جمعه یک عبادت سیاسی است؛ خطاب به ائمه جمعه کشورهای اسلامی فرمود: در جاهایی انسان می‏بیند که در نماز جمعه ابدا از چیزهایی که ملت‏ها و مسلمین به آن احتیاج دارند؛ خبری نیست.


شما آقایانی که از اطراف آمده‏اید، از اطراف دنیا آمده‏اید، علما هستید، باید متشبث به آن سیره‏ای بشوید که پیغمبر اکرم (ص ) و ائمه اسلام بین ما گذاشته است که حتی آن روزی که دست هایشان بسته بود و نمی‏توانستند یک کلمه بر خلاف سیاست دولت وقت بگویند، با ادعیه‏شان مردم را دعوت می‏کردند؛ دعا می‏کردند، با دعا مردم را دعوت می‏کردند و هر روزی که فرصت می‏کردند، در هر فرصتی، دعوت را تصریحاً می‏کردند.

ما باید به آنها تشبث پیدا بکنیم، به قرآن کریم تشبث پیدا بکنیم. قرآن کریم دعوت به وحدت می‏کند، دعوت به این می‏کند که مخالف با هم نباشید که فشل بشوید و مع الاسف بعض از روحانیون وابسته به دولت های اسلامی دعوت به فشل می‏کنند؛ می‏خواهند فشل ایجاد کنند.

در یک مرکز اسلامی به اسلام نمی‏توانند حمله کنند؛ به ایران که می‏خواهد اسلام را پیاده کند؛ حمله می‏کنند. آن قاضی‏ای که در حجاز یا در مصر یا در سایر جاها بر خلاف قرآن کریم دعوت می‏کند؛ لکن نه به طوری که صریح باشد، ضمنا بر خلاف قرآن کریم دارد؛ دعوت می‏کند و مسلمین را از هم جدا می‏کند؛ آن قاضی، قاضی جور است و شما باید آنها را سر جای خودشان بنشانید.

شما که بر می‏گردید به ممالک خودتان در خطبه‏های نماز جمعه، در ادعیه‏ای که می‏خوانید؛ خطبه‏های شما همان طور که در صدر اسلام، خطبه‏ها یک جنبه سیاسی داشته است، نماز جمعه یک اجتماع سیاسی است. نماز جمعه یک عبادت سر تا پا سیاسی است، و مع الأسف در جاهایی انسان می‏بیند که در نماز جمعه ابداً مربوط به چیزهایی که ملت‏ها به آن احتیاج دارند، چیزهایی که مسلمین، اجتماع مسلمین بر آن احتیاج دارند، خبری نیست.

نماز جمعه‏ها را همان طوری که در صدر اسلام، مساجد، محافل و نمازها جنبه سیاسی داشته است، از مسجد راه می‏انداختند لشکر را به جنگی که باید بکنند و به آنجایی که باید بفرستند. از مسجد مسائل سیاسی طرح‏ریزی می‏شد؛ مسجد محل این بود که مسائل سیاسی در آن طرح بشود.

مع الاسف مساجد را ما کاری کردیم که به کلی از مصالح مسلمین دور باشد و با دست ما آن طرح هایی که برای ما ریخته بودند با دست خود ما پیاده شد، و ما دیدیم- آنچه که- مسلمین دیدند آنچه که باید ببینند و امروز باید بیدار بشوند مسلمین. می‏توانند، به صراحت- وقتی که می‏بینند حکومتشان بر خلاف اسلام عمل می‏کند- بگویند، و اگر نمی‏توانند، با دعا، با خطبه و به طور کلی با ظالمین، با متجاوزین، با مخالفین اسلام معارضه کنند.

خطبه‏ها را نگذارند یک چند تا دعا باشد و یک چند تا ذکر باشد و این چیزها، همان طوری که تا حالا بوده است، خطبه‏ها را محتوایش را قوی کنید.

* از بیانات امام خمینی (ره) در جمع شرکت کنندگان کنگره جهانی ائمه جمعه (23 اردیبهشت 1363)


نوشته شده در   جمعه 20 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode