ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 آبان 1388     |     کد : 5308

خواب ظهر از خستگي‌زدايي بيشتري برخوردار است

يک روانپزشک گفت: ميزان خستگي‌زدايي خواب ظهر بيشتر از خواب شبانه است، به گونه‌اي که خواب ظهر نيم ساعته که معمولاً در کشورهاي شرقي مرسوم است، مي تواند به اندازه تمام ساعت خواب شبانه به انسان انرژي دهد...

يک روانپزشک گفت: ميزان خستگي‌زدايي خواب ظهر بيشتر از خواب شبانه است، به گونه‌اي که خواب ظهر نيم ساعته که معمولاً در کشورهاي شرقي مرسوم است، مي تواند به اندازه تمام ساعت خواب شبانه به انسان انرژي دهد.

ابوالفضل قريشي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا- منطقه زنجان، بهداشت نامناسب خواب را از عمده ترين عوامل مؤثر در اختلالات خواب دانست و ابراز کرد: عدم رعايت اصول اوليه خواب نظير عدم خوابيدن به موقع در هنگام شب و بيداري به وقت مناسب در صبح، موجب ايجاد مشکل در خوابيدن مي‌شود.

وي تصريح کرد: انسان از يک سيکل طبيعي برخوردار است، به طوري که در اين چرخه به طور فيزيولوژيک انسان ساعت‌هاي خواب و بيداري را تجربه مي کند که اين فرآيند نزديک به چرخه 24 ساعت طلوع و غروب آفتاب مي باشد.

اين متخصص اعصاب و روان با بيان اينكه خواب شبانه با شرايط فيزيولوژيک بدن انسان و ترشح برخي هورمون ها در بدن سازگار مي باشد، افزود: هماهنگي ساعات خواب و بيداري انسان با اين سيکل طبيعي باعث بهره وري بيشتر از شرايط فيزيولوژيکي و لذت بخشي بيشتر او در زندگي مي گردد و هرچه اين سيکل به هم بخورد، زمينه اختلالات خواب و بيداري نيز فراهم مي شود.

وي با اشاره به اينکه به طور فيزيولوژيک، نياز افراد مختلف به خواب متفاوت است، گفت: به طور ميانگين 6 الي 9 ساعت خواب براي افراد مناسب است، اما مشاده مي شود انسان هايي که به خواب کمتري نياز دارند، از نظر فعاليت هاي اجتماعي پوياتر هستند و ميزان انرژي و بهره ورري آنها در زندگي بيشتر است.

وي عواملي نظير اضطراب و افسردگي را در ايجاد اختلال در خواب مؤثر ارزيابي کرد و افزود: مصرف مواد محرکي نظير چاي پر رنگ، قهوه، غذاهاي سنگين با کالري و چربي بالا نيز مي تواند باعث دير به خواب رفتن و بيداري شبانه گردد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي زنجان با تأکيد بر نظم در امر سحرخيزي، تصريح کرد: بهتر است محل مناسب و تاريک و کم سر و صدايي به طور ثابت براي خواب تعريف شود و جاي خواب مرتب تغيير نکند. همچنين استفاده از يک دوش آب ملايم قبل از خواب، مي تواند باعث آرامش اعصاب و خواب راحت شود.

قريشي خاطر نشان کرد: چنانچه فردي هنگام شب نمي تواند بخوابد، بدون اصرار از رختخواب بلند شود و مدتي به اموري مثل مطالعه بپردازد. چرا که دراز کشيدن در بستر مي تواند خستگي فرد را رفع کند و مدت زمان به خواب رفتن وي را طولاني نمايد. همچنين اصرار بر خوابيدن در صورت بي خوابي خود ايجاد استرس مي نمايد.

وي با ذکر اين مطلب که ورزش کردن در طول روز خود به خود موجب آرامش کلي فرد با کنترل اضطراب و در نتيجه خواب متعادل مي گردد، توصيه کرد: اگر چه در صورت رعايت بهداشت خواب، اکثر مشکلات خواب حل مي شود، اما بايد بيماري هايي نظير اضطراب و افسردگي يا ساير بيماريها کنترل شوند و در صورت ادامه روند اختلال در خواب به روانپزشک مراجعه کرد.

اين روانپزشک خواب نامناسب را در روند کيفي زندگي مؤثر دانست و اظهار کرد: خواب مناسب انرژي لازم جهت پرداختن به امور روزمره را در فرد تأمين مي نمايد و در صورت بي توجهي به کيفيت خواب خستگي روزانه، بي انرژي بودن، بي قراري، پرخاشگري و عدم وجود تمرکز در انجام کارها در فرد بروز مي نمايد.

 


نوشته شده در   چهارشنبه 6 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode