ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 14 فروردين 1392     |     کد : 51753

مردم آذربایجان‌شرقی راهی دشت و طبیعت شدند

مردم ‌آذربایجان‌شرقی در روز سیزدهم فروردین به‌ دامن طبیعت و خارج از محدوده شهرها روی آوردند تا روز انس با طبیعت را گرامی بدارند.


مردم ‌آذربایجان‌شرقی در روز سیزدهم فروردین به‌ دامن طبیعت و خارج از محدوده شهرها روی آوردند تا روز انس با طبیعت را گرامی بدارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مردم آذربایجان‌شرقی بنا به سنتی دیرینه مانند تمام مناطق ایران برای گرامیداشت سیزدهمین روز از فروردین امروز را به خارج از شهرها می‌روند و این روز را که روز انس با طبیعت نام‌ گرفته در مناطق سرسبز، باغ‌ها و کوهپایه‌ها سپری می‌کنند.

براین اساس، گروه‌های مختلف مردم تبریز از ساعت‌های اولیه صبح امروز راهی بوستان‌ها، باغ‌ها، پارک‌ها و دشت‌های منطقه شدند تا در هوای بهاری و نیمه ابری، آخرین روز از تعطیلات نوروزی( به صورت رسمی) را در دامان طبیعت سپری و ساعاتی را در دل طبیعت به گشت و گذار بپردازند.

به همین مناسبت شهر تبریز از ساعت‌های میانی روز کاملاً خلوت شد و بازار و مغازه‌ها نیز به حالت تعطیل درآمد. مردم در تبریز در حالی که به دامن طبیعت روی آوردند، سعی می‌کنند به صورت دسته‌جمعی و در کنار خانواده خود، دوستان و آشنایان آخرین روز تعطیلات را با خوبی و خوشی در طبیعت سپری کنند؛ اگرچه از شب گذشته آسمان ابرهای پراکنده را به پیشواز مردم و طبیعت فرستاده و وزش باد آرام، حلاوتی دیگر به طبیعت سرسبز آذربایجان داده، اما مردم با سرخوشی هرچه تمام‌تر خانه‌ها را ترک کرده و سیزدهمین روز بهار را در دل طبیعت سپری می‌کنند.

از صبح امروز گردشگاه‌ها، بوستان‌ها، سواحل رودخانه‌ها، تپه‌ها و دشت‌های اطراف تبریز مملو از جمعیت و خودروهایی بود که به منظور گذراندن روز انس با طبیعت به خارج از شهر آمده بودند. ارتفاعات عینالی تبریز و مناطقی همچون آرپادره‌سی، تالاب قوریگل، دامنه‌های سهند، آسیاب خرابه، جزیره اسلامی، کلیسای سنت استپانوس، اطراف کوه میشو در مرند، دامنه‌های سهند در شهرستان‌های اسکو، مراغه و بستان‌آباد و جنگل‌های ارسباران از جمله مناطقی است که مأمن دلپذیر هزاران مسافر نوروزی و مردم منطقه در سیزده فروردین است.

بیوک رئیسی، مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌شرقی با تأکید بر حفاظت و صیانت از محیط زیست در 13 فروردین‌ماه اظهار داشت: رعایت اصول محیط زیست باید در بین خانواده‌ها فرهنگ‌سازی شده و خود ناظر بر عملکردشان در روز انس با طبیعت باشند. انتظار داریم شهروندان در روز 13 فروردین که روز انس با طبیعت نام گرفته است در طبیعت از قطع شاخه‌های درختان برای روشن کردن آتش و از تخریب آشیانه پرندگان پرهیز کنند و با طبیعت مهربان باشند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت روشن کردن آتش، زمان ترک محل حتماً از خاموش کردن آن اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: شهروندان در این روز از رهاسازی ماهی‌های قرمز در رودخانه‌‌ها جداً خودداری کنند، چراکه این ماهی‌ها سازگار با این آب‌ها نبوده و ضمن مرگ و میر، موجب آلوده شدن آب رودخانه‌ها نیز‌ می‌شود.

وی با اشاره به سرانه تولید زباله در کشور یادآور شد: روزانه به صورت سرانه 700 گرم زباله تولید می‌شود که اگر مدیریت مناسب در این خصوص صورت نگیرد در آینده شاهد خسارات جبران‌ناپذیری خواهیم بود.

رئیسی از مردم خواست، در صورت مشاهده هرگونه تخریب محیط زیست (قطع درختان، آتش زدن بوته‌زارهای تازه رسته، ریختن آشغال در آب‌های جاری و طبیعت) ضمن راهنمایی هموطنان و فرهنگ‌سازی عدم تخریب و آلوده کردن محیط زیست، در صورت لزوم این موارد را به اکیپ‌های مستقر حفاظت محیط زیست اطلاع داده و یا با شماره تلفن 1812 موضوع را گزارش کنند.


نوشته شده در   چهارشنبه 14 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode